Moderera mera i forumet

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av goa200, 25 apr 2010.

  1. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Iom att android blivit mer tillgängligt för svensson så har även forumet blivit mer tillgängligt för svenssons på både gott och ont.
    Jag kommer ihåg när jag först reggade mig på swedroid och android var en nördgrej och jag brickade min magic.
    Tyvärr så är den känslan helt bort för varje gång jag besöker swedroid så ser jag forumet nerlusat med frågor redan ställda pga av människans i botten bekvämlighet och lathet.

    Folk orkar inte söka utan vill ha svar direkt lr är bekväma. enda roliga tråden är väl "Sandlådan - Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden"

    Sen tycker jag moderatorerna gör ett uselt jobb på att lösa detta. Droidgren tog ett bra tag i det hela med sin faq tråd men det räcker inte på långa vägar.
    Orkar inte göra mer guider eftersom inte ens det tycks hjälpa. Varför har det här forumet moderatorer egentligen??
    Förutom att se till att jag inte helt flippar ut på alla latmaskar som finns.

    Tyvärr tycker jag att forumet gått från ett härligt nördforum till svenssonforum a'la modaco nästan. Jag förstår att alla inte kan allt men att söka är inte "rocketscience" utan kutym på ett forum.
    SJälvklart ska jag inte bara klaga utan även försöka komma med lite idér

    • Klistrade trådar behöver göras tydligare! gärna fetstil lr dylikt.
    • Mer klistrade trådar om vanliga frågor!
    • Före varje post borde man få en lite ruta där man frågar om personen verkligen har sökt och kollat alla klistrade trådar efter svar.
    • Mer moderering där moderatorerna tar bort trådar där folk frågar sådant som det redan finns svar på.
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Kan inte annat än att hålla med! Iom releasen på X10 och Desire, så har forumet översvämmats med dubbelposter, och frågor på hur man gör si och så. Även om svaret finns tillgängligt två trådar ner i en tråd med samma namn. Det behövs fler och strängare moderatorer!
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det finns ett mycket bra sätt att hantera latmaskarna som inte orkar söka: Ignorera dem.

    Att ignorera idioter är det bästa sättet att undvika att bli irriterad.Och det behövs inga idioter för att ignorera folk! :-)
     
  4. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    det löser ju tyvärr inte problemet med att forumet nersolkas med onödiga trådar.
     
  5. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Problemet med forum som växer i popularitet är att det alltid skapas trådar. Så länge ett forum befolkas av "nördar" som har stor internet-vana med full koll på hur man söker, beter sig i ett forum, läser klistrade trådar osv så är det inga problem. Då behövs knappt moderatorer mer än för att rensa spam, warez eller annat oönskat.

    I och med att antalet medlemmar ökar så ökar även antalet av mindre "begåvade" medlemmar. Att då moderera detta är något som tar tid. Det gäller att slå ihop trådar men samtidigt informera om vad användare gjorde fel och vad denne ska göra i stället. Sedan gäller det även att klistrade trådar alltid hålls uppdaterade på första posten vilket tar mycket tid.

    Jag kan dock hålla med om att klistrade trådar kan behöva synas tydligare och uppdateras mer frekvent.

    Ett annat problem är väl kanske antalet moderatorer. Krasst sett skulle det kunna behövas en väldigt engagerad moderator varje forumdel (eller per telefon eller liknande) och även några för forumet i stort. Dock så gäller det även där att hitta rätt personer som orkar behålla engagemanget.

    Fortsätt gärna komma med synpunkter, det uppskattas! Dock är det nog så att forumet går från att vara ett riktigt nörd-forum till ett betydligt bredare forum när Android växer i popularitet och fler och fler hittar hit. Det kommer vi inte ifrån och för Swedroid i stort är det en positiv utveckling att alla kan känna sig välkomna. Dock hoppas jag att det inte skrämmer bort de mer inbitna bara för att det kommer andra och "lägger sig i".
     
    Last edited: 25 apr 2010
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Vi är väl medvetna om att forumet har blivit eftersatt, och en lösning (i form av fler moderatorer) är på gång. Förhoppningsvis redan inom ett par dagar.
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Att ha en moderator för varje forumdel låter väldigt bra. För telefonerna vore det kanske bra om moderatorn har just en sådan lur eftersom denne då troligen har skaplig koll på vad som tidigare tagits upp.
     
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Av tidigare erfarenhet av forum vet jag att alla moderatorer behöver ha tillgång till alla (eller iaf ett flertal) forumdelar, då det annars tenderar att bli en massa extrajobb då en moderator från en forumdel snubblar på ett regelbrott i en annan forumdel, varpå han/hon måste be någon annan moderator att fixa det. Det blir långsamt och styltigt och det kan dröja många timmar innan regelbrottet åtgärdas.

    Men, alla moderatorer kommer definitivt få en forumdel som är "deras" så att säga, som de håller lite extra koll på och ansvarar för.

    Vi har just nu meddelat tre av fyra tilltänkta nya moderatorer och väntar på svar från den fjärde. Förhoppningsvis kan vi genomföra "uppgraderingarna" redan i kväll.
     
  9. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Bra dock kan jag inte hålla med om alla personer som blivit utnämnda.

    Dessutom tycker jag forumet borde göras om så att mer saker kan "gömmas". Man ska kunna få alternativ när man reggar sig om att "gömma" delar av forumet. Tex har jag inget intresse i varken Nokia, Samsung etc utan bara hos HTC och därför kan ni gott plocka bort den i mitt "synfält".
     
    Last edited: 27 apr 2010
  10. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Berätta gärna vilka du inte passar i positionen som moderator, och varför, så vi har en chans att bättra oss. Konstruktiv kritik är alltid välkommen!
     
  11. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    kan ju bara hänvisa till mig själv där jag vart ganska förvånad med tanke på mina emellanåt starka åsikter. Och tror nog att det är mig du syftar på i din kommentar.
    Man får skilja på att kommentera som moderator och som individuell person.
    Som moderator måste jag linda in allt i 3 ton sockervadd och hela tiden tänka på att jag representerar swedroid dvs bernard och manny's enorma arbete de lagt ner. Dvs jag kan inte längre kalla alla lata och slöa för att de inte använder sökfunktionen för då skulle alla som kommer hit för första gången tycka swedroid är helt befriade från allt som heter social begåvning.

    Men jag förstår din oro och är lika orolig själv :)
    Enda jag tänker göra som moderator är att göra information mer lättillgänglig och tydligare för alla som kommer hit första gången.
    Som det är nu är det väldigt svårhittat.
    Sen strukturera upp liquidforumet såklart.
    Är inte så intresserad av att dela ut pekpinnar direkt.
     
  12. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Roligt att båda direkt tror att de är ni själva. Jag tänker inte säga något, känns fel och direkt klanka ner. Och nej,min kommentar är inte för dig utan för att jag använder mina åsikter.
     
  13. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    spelar egentligen ingen roll huruvida det var riktat mot mig lr inte, skrev bara hur jag ser på min egen roll. Trodde Manny fått en brainfart när han frågade mig :)
     
    Last edited: 28 apr 2010
  14. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Fortfarande.
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Att vara moderator är ju en "roll", och en bra moderator har inga som helst problem att bete sig olika som privatperson och som moderator.

    Den risk som finns är möjligen att andra moderatorer ser mellan fingrar eller håller varandra bakom ryggen.


    Sen kan man ju säga åt folk att de är "lata idioter" på diplomatiskt vis:-)
     
  16. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Har faktiskt funderat lr snarare gått i samma tankar som du. Ska definitivt se om det går att lösa

    så sant så sant.
     
  17. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det borde inte vara några problem och lösa, och gud vad forumet skulle se mycket snyggare ut för alla.
     
  18. iak

    iak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Trevligt att ni städar upp i forumet så att det blir lättare att hitta men glöm inte att uppdatera mot Tapatalk oxå. Tycker ju det borde gå automatiskt men nått är knas.

    Jag använder sällan fliken Latest i Tapatalk utan brukar använda fliken forum.
    Tyvärr så syns inte de nya underforumen där. Iaf inte för mig.
    I Utveckling och projekt ser jag bara underforumet Teman och grafik.
     
  19. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    ska ta och kika på det lite senare sen, har inte ens tänkt på det själv