Möjligt flasha svensk ROM-fil för svenskt språkstöd?

Diskussion i 'Tattoo' startad av Cyanopsis, 31 okt 2009.

  1. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Skriver detta på laptopen med min sprillans Tattoo som modem (genom PDANet). Vilken grej! I övrigt är Android något helt nytt för mig.

    Det jag undrar över lite är lokaliseringen. Jag har förstått att det inte finns någon svensk lokalisering för Android än så länge, men att man kan få svenskt språkstöd via olika program. Men hur är det med Tattoon egentligen? Jag köpte min från EmporioLive (f.n. billigast på prisjakt) och den hade ju inte ens svensk el-kontakt med sig. Ni som köpt er Tattoo i Sverige, hur funkar det för er... är det svenskt tangenbord där?

    Jag har väl förståt det rätt... alla android-modeller är väl konstruerade på samma sätt, oberoende på det land som den skall användas i, och att lokaliseringen sköts via nedladdningsbar programvara?!!
     
  2. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det där med att det inte skulle finnas någon svensk lokalisering tar jag tillbaks. Jag tror jag måste få tag på någon svensk Tattoo-rom. Några tips?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Välkommen till forumet, kul med fler Tattoo-användare.

    I vår wiki har vi en guide för att återställa HTC Magic, förfarandet bör vara detsamma för samtliga HTC-telefoner. Se här och titta speciellt på följande steg;

    Nu vet jag inte om det ännu är möjligt att starta HTC Tattoo i vad som kallas för Fastboot-läget och därefter boota med en modifierad återställningskonsol (recovery.img) genom kommandotolken (Windows) med hjälp av ADB (Android Debug Bridge: exe-fil som följer med SDK:n).

    Men om ovanstående är möjligt behöver du bara be någon här i forumet att lägga upp en nandroid backup från en svensk telefon varvid du kör en nandroid restore.

    Se även ordlistan här om något begrepp är oklart.

    Här är ett bra forum för ROM-filer etc.

    Ett exempel på hur återställninskonsolen kan se ut hittar du här och fastboot här
    [​IMG]
     
  4. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för utförligt svar!
    Att starta Tattoon i fastboot funkade bra! Är det någon på forumet som äger den
    tekniska kunnigheten och vänligheten att göra en nandroid-backup på en svensk tattoo så är jag grymt tacksam! När telefonen blir vanligare tror jag inte att jag är ensam om att äga en engelsk Tattoo.

    En närliggande fråga: Går man in på HTC:s hemsida finns ju romar för andra telefoner. Det är väl bara en tidsfråga innan de släpper en uppdaterad (svensk) rom som man laddar hem därifrån och installerar med det uppdateringsprogram som HTC verkar ha (Rom update utility)?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kommer förmodligen inte kunna gå den vägen för att flasha telefonen med en svensk ROM-fil, varför man gör så beror väl på att man inte vill uppmuntra till grå import.
     
  6. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  7. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så här långt har jag kommit. Jag har lyckats få in Scandinavian Keyboard och ändrat till svensk lokalisering via CustomLocale.apk. Nu ser allt väldigt svenskt ut, förutom att jag inte har någon svensk ordlista. Där går jag bet. Det finns väl något som heter Swedish Dictionary på Market, men den kan jag inte se via Tattoon. Är det någon som kan lägga upp den nånstans? Är det en APK-fil?