Moms eBay erfarenheter?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Asawi, 12 maj 2022.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Beställde en vara som leverats från Australien. EBay tog ut moms och jag har någon sorts kvitto (Tax invoice) inne på eBay. Nu vill Postnord ha moms plus sin avgift ändå. Antagligen för att det inte redovisats korrekt på paketet.
    Försökte ringa, men med köplats 135 gav jag upp för idag. Har skickat fråga via ePost, men där kunde man inte bifoga dokument och svarstiden verkar rätt lång.
    Därför tänkte jag (medan jag väntar på bättre tider...) kolla av med er om ni har någon liknande erfarenhet och hur det då har löst sig för er.
    (Inom parentes: har beställt lite prylar från Aliexpress och där verkar det funka perfekt. Detta var dock en rätt udda pryl - reservdel till en avancerad symaskin - och gissningsvis en säljare som kanske inte hade samma erfarenhet av export till EU som Kineserna)
     
    eastbound, flipp och bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med den köplatsen hade du kommit fram på typ 15-20 minuter. Går fort hos PostNord :)
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OK, bra att veta till imorgon! Inte riktigt kry idag, så det fick vara
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Tror det är meningslöst att ta det med PostNord/svenska tullen.

    Däremot kan det gå att få tillbaka det du betalade hos ebay. Jag lyckades på ett par paket i höstas, det var väl lite nytt då tror jag. Men det krävdes tålamod och envishet. Spara foton på paketet, alla dokument och förmodligen kommer du behöva överklaga first-line-support hos ebay.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Usch! Låter motigt! Men tack för info! Visst är det själva eBay jag ska klaga hos, eller behöver jag klaga på säljaren? (Om det inte blir löst genom Postnord förstås)
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Jag tog det med ebay och vad jag minns var det aldrig något försök från dem att få mig att ta det med säljaren.
     
    Asawi gillar detta.
  7. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jag fick något liknande, men ebay löste det faktiskt förvånansvärt smidigt när de väl fått in kvitto osv. Det är tydligen säljaren i fråga som gör något fel i registreringen sedan det justerades (verkar brutalt svårt att göra rätt som säljare...). Chattade med ebaysupporten och minns inte att det var särskilt lång väntetid tbh.
     
    Asawi gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tack för informationen @Kimball@Kimball
    Känns som det kommer att lösa sig på ett eller annat vis!
     
  9. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    AliExpress kan strula de med - beroende på vilken transporttjänst som används av säljaren. SYAET och Cainiao använder ibland reshipping via 3e land, ex.vis Vanuatu, och sätter då ofta en ny transportsedel över den första (vars ID efter vad jag förstått är kopplat till IOSS där momsbetalningsinformationen registreras). När Posten tittar på paketet ser de bara det nya IDt, som inte är registrerat i IOSS, hittar därmed inte att momsen är betald och vill istället ha den+avgift från mottagaren...
    Posten accepterar inte heller info från trackingsajter där man kan se att paketet fått det nya IDt ("vi kan vara gå på vad vi ser på paketet").
    De flesta av mina ordrar på AE är små, och själva momsen är trivial, men avgiften på 75:- ofta mer än dubblar totalkostnaden... Betalar man inte skickas paketet tillbaka - har aldrig haft problem med att få tillbaka 100% från AE, då trackingen inte visar att paketet kommit hela vägen till mig, men det kan ta sin tid då "transportfönstret" ofta är långt, innan de accepterar en dispyt. Innan det löpt ut - ex.vid säger att posten vill ha betalt och att man inte betalar utan låter paketet gå tillbaka, säger de bara vänta, transportfönstret är fortfarande öppet...
    Aldrig haft något problem med AEs egna transporttjänster, inkl när de slår samman flera små paket från olika säljare till ett större. Ingen aning hur de hanterar IOSS i det fallet.
     
    Asawi gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Uppdatering: Som påtalades bland svaren kom jag ingen vart med Postnord. Det som brister är att det ska göras en elektronisk deklaration, vilket min säljare inte var medveten om. Men, i likhet med andras erfarenhet, var det inga problem att få tillbaka via eBay. (Åkte förstås på 75-kronors-avgiften, men eftersom det var en ganska dyr var spelar den inte så stor roll. Hade ju varit tråkigare om det varit 10 kr moms och 75 kr avgift. ;) )
     
    Buzz gillar detta.
  11. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Någon som har en uppdaterad info om hur det går att köpa från kinesisk säljare på eBay vad gäller momsen? Fungerar det bättre nu så man slipper administration och avgifter till postnord?
     
  12. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Mina sista/senaste eBay-köp var för ca 5 månader sedan och råkade för båda paketen ut för att säljarna använde frakttjänst som använde reshipping via 3e land, ny fraktetikett och PostNord därmed inte hittade paketen i IOSS, och därmed ville ha moms och avgifter. Ett par köp några månader tidigare (andra prylar/säljare) var helt problemfria.
    Lät paketen gå tillbaka då avgifterna ~tredubblat kostnaden, och så kul/nödvändiga var inte prylarna.
    Fick så småningom tillbaka hela summorna från eBay.
     
  13. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Ah okej tack! Så worst case får man tillbaka pengarna från eBay.
     
  14. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Det är absolut min erfarenhet, både från eBay, AliExpress, och ett par andra större sajter.
    Strular det med Posten/moms - dokumentera. Skärmskott på meddanden från Posten (begäran om moms o avgifter, besked om att paketet returneras etc) och tracking (brukar använda parcelsapp.com som ser/visar om trackingnummer ändrats, har även app där jag brukar lägga in försändelsen så snart trac kingnumret blir tillgängligt) som typiskt slutar vid svenska tullen.

    En del säljare envisas med att "paketet är fortfarande på väg, Covid ställer till det, vänta lite till bara" men när transportfönstret väl stängts kan eBay/AliExpress kliva in efter ett par dagar. Hur deras välvilja påverkas av köparens tidigare historik vågar jag inte uttala mig om, hade ganska stor volym på både eBay och AliExpress innan momsreglerna ändrades, körde Wish ett tag tills Ali började använda IOSS.
    Å andra sidan har jag haft ganska många reklamationer på Ali rörande SD/TF-kort och USB-minnen - roade mig ett tag med att 'plåga' säljare som alltför uppenbart krängde fejk...
    Skärmskott från testprogram och erbjudande om video av destruktion har alltid räckt.

    Kom ihåg att dyrare saker (1500:- om Jag minns rätt) ändå går via Posten då en tulldeklaration, utöver momsdeklarationen, måste upprättas (total avgift 125:- ).
    AliExpress (om inloggad som svensk) visar priset ink moms, men vid utcheckning/betalning debiteras bara ex.moms eftersom det inte hanteras via IOSS utan vid ankomst till Sverige