Fråga: Mono Bluetooth headset

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av jungbark, 1 sept 2012.

  1. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan någon här rekommendera att bra mono-bluetooth headset till Noten som kan passa mig med följande krav:

    1. Mycket bra brusreducering så att andra hör vad jag säger i de flesta miljöer. Ska kunna användas i bil i motorvägsfart och vid promenader utomhus bland trafik och blåst (bor i Göteborg). Likt ett Peltor WS Alert, behöver dock inte kunna stå bredvid en stenkross och prata...
    2. Bra och högt ljud från den man pratar med.
    3. God komfort!
    4. Lång batteritid, runt 6h samtalstid.

    Och önskemål:
    1. A2DP så jag kan lyssna på radioprogram.
    2. Trevligt om headsetet pratar.

    Efter många timmars letande och läsande av recensioner på prisjakt och övriga internet bestämde jag mig för att köpa ett Plantronics Voyager PRO HD. Men ack så fel det var. Headsetet har underbara funktioner som att musiken stängs av när man tar av sig headsetet. Att man tar emot samtalet när man sätter på sig det. Volymen är hög, väldigt hög. Kan t.o.m. lyssna på musik hjälpligt när jag befinner mig bland trafik. Batteritiden är också helt okej. MEN, det måste vara vindstilla (<1 m/s) och närmast helt tyst för att den man pratar med inte ska tycka att det är en himla massa bakgrundsljud. D.v.s. omöjligt att gå och prata på stan eller i en bil eller när det blåser lite.

    Jag har uppdaterat headsetets firmware (senaste versionen var redan installerad) utan skillnad. Det märks även om man gör en inspelning med Plantronics app, har jag headsetet på mig och går fram och tillbaka i min lägenhet så hörs vindbrus av det, även om min röst hörs betydligt mycket högre och fortfarande relativt tydligt. Överväger om det kan vara min Galaxy Note som det kan vara fel på... Fler som har liknande problem? Funderar på att testa ett Plantronics M1100 istället.
     
  2. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har använt mitt Jabra Supreme-headset i något halvår och det är det bästa BT-headset jag ägt. Har brusreducering (både på in- och utgående ljud) som fungerar bra, de jag pratar med blir förvånade när jag sitter på cykeln eller i bilen och de hör knappt inget brus.

    Jag lyssnar ofta på musik och radioprogram via A2DP och det låter helt ok. Man viker in mikrofonarmen när man stoppar det i fickan och då finns det heller ingen risk för fickuppringning om man råkar trycka på någon knapp.

    Det enda negativa jag kommer på är att volymknapparna och knappen för röstkommandon är lite pilliga att komma åt samt att gummidetaljen som sitter mot örat lätt lossnar.

    Edit: mikrofonens brusreducering är såklart inte lika bra som på ett Peltor WS Alert-headset (där mikrofonen sitter 5 mm från munnen) men antagligen så bra det går att få med ett BT-headset av fickmodell.
     
    Last edited: 1 sept 2012
    jungbark gillar detta.
  3. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Jag ska försöka byta imorgon så får vi se om det fungerar bättre.

    Menar du att du kan cykla utan att den du pratar med klagar över att det brusar?isåfall är ju brusreduceringen enormt bra!
     
  4. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga till: Använder du Jabras app?
     
  5. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte Jabra Supreme idag och ntar nu på att det ska laddas klart, spännande! Men än så länge verkar det vara ett riktigt välgjort headset tycker jag :)
     
  6. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Återigen jättetack hmf! Har nu testat headsetet och det fungerar faktiskt bra (inte perfekt) när man går i stan och pratar. Både personen som jag pratar med och jag själv hör varandra bra. Min far tyckte till och med att det blev bättre ljud med headsetet än vad det blev med telefonen! Batteritiden är ju också bra och ljudet helt okej. Tycker också att den sitter bra på örat, kanske något löst men den trillar ju inte av i första hand!
     
  7. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Måste säga att Jawbone's headset fungerar fantastiskt bra.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  8. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag testkörde appen men den var mest bara skräp. Verkar som att deras ingenjörer har snott ihop något snabbhack eller tagit en strippad intern app. Man kan ställa ANR-dämpning och några presets osv men oftast bara kraschar den hela tiden när man får samtal.
     
  9. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Japp, jag brukar cykla när jag pratar och få märker det. Antagligen beror resultatet också på lokala vindbrusfenomen såsom hur nära mikrofonen sitter kinden, om det bildas virvlar precis vid mikrofonen etc. För mig funkar det iaf fint. Jag sätter mikrofonarmen under ena remmen till hjälmens hakband så finns det ingen risk att headsetet trillar av.
     
  10. jungbark

    jungbark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaa, appen är inget vidare dock fungerar Jabra Connect appen bättre än den för just Supreme. Funderar också på att ta bort den men ljudet kanske blir sämre så?
     
  11. pellegj

    pellegj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med vad gäller Jabra Supreme, helt klart det bästa bluetoothheadset jag haft nån gång. Räckvidden är dessutom ganska rejäl jämfört med de jag tidigare provat, har hänt flera gånger att jag glömt telefonen på kontoret när jag knallat iväg för att hämta kaffe under pågående samtal utan att det bryts, kanske är typ 15 meter och ett par väggar mellan.
     
  12. monshadow

    monshadow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I går köpte jag Plantronic PRO HD, det hackar och funkar inte något vidare. Åker och byter nu till Jabra Supreme..

    Synd för Plantronic satt jätte skönt på mig, jag brukar tycka att bluethoth headseten är lite jobbiga.