Motivera vaför jag inte skall köpa en Samsung Spica!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av o0ski, 2 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har längtat som fan på en ny mobil nu efter att ha ägt Sony Ericssons monstermobil w810i i sjukt många år.

    Tänkte först köpa en Nexus One men det blev ju till ingenting. Sen såg jag Spican och blev kär 1999:- från phonehouse. Har kollat runt som fan efter värdiga konkurrenter i samma prisklass och kommer fram till att Spican e bäst på sitt sätt. T.ex. HTC Wildfire åker genast bort p.g.a. den låga upplösningen.

    Det största minuset med Spican som jag ser det är ingen multitouch. Sen gick jag upp i prisklass och hittade Acer Liquid med multitouch osv. men är det verkligen värt att kasta på 1500:- För liquiden?

    Om inte nån har lyckats motivera mig att köpa en annan lur före slutet av denna vecka drar jag iväg till phonehouse och tar spican som blir min första Androidlur.
     
  2. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Problemet med Spican är att du inte har 2.2 (Froyo), och det är färre som arbetar med Samsung än med HTC.

    Köp en HTC så har du större chans att få inofficiella uppdateringar framöver. HTC Magic t ex har ju redan Froyo inofficiellt, och det fungerar bra.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett tecken på att Spica:n börjar bli lite ålderdomlig är det faktum att Samsung har en efterföljare på gång: https://swedroid.se/gsmarena-tittar-narmare-pa-samsung-i5800-galaxy-3/

    Jag skulle av denna anledning inte vänta mig någon uppdatering till Android 2.2. Den har dessutom inget stöd för hårdvaruacceleration av 3D-grafik, vilket innebär att bland annat vissa GPS-program inte fungerar - ex Navigon. Ej heller kommer Flash 10.1 att fungera, om nu någon 2.2-uppdatering skulle leta sig ut.

    Sony Ericsosn X8 (om priset blir rätt) eller Galaxy i5800 är nog bättre alternativ, men det kräver förstås att man väntar. Själv hade jag nog satsat på en Acer Liquid i din sits.
     
  4. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur mycket drabbas man av att endast ha 2.1 ?

    I mina ögon ser i5800 sämre ut än Spican: lägre upplösning, fulare design och annars nästan lika som Spican.
    Motivera varför jag skall lägga till 1500:- för acern den har väll bara 1.6?
     
  5. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    De problem jag upplevt är dels att GPS:en är väldigt inexakt, på gränsen till oduglig, och att jag inte kan surfa med WLAN på bussar, fast telefonen säger att jag är ansluten. Är osäker på om detta beror på Spican eller dålig täckning/dåliga bussrouters.

    Jag hade till stor del samma problem med min Xperia x1, men den var å andra sidan fruktansvärd skit. Kan vara tele2-relaterade problem jag har.

    Har också problem med att Spotify inte streamar musik ordentligt. Kameran är väl ingen höjdare heller.

    Trots detta är det den bästa mobil jag haft, och den kostade en tredjedel så mycket som min förra. 2000 spänn är ett väldigt vettigt pris för en mobil som mestadels kör android 2.1 riktigt bra. Det kan vara idé att köpa en billig mobil också, så att man vågar sig på att flasha,modda och roota lite grann utan att vara rädd att bli ruinerad.

    Edit:Ja just det, skärmen älskar fingeravtryck. Och det är ju mindre troligt att den får 2.2 än 5800. Den kommande 5800 har även swype, och det verkar bra. Skärmen är på gränsen till för liten för textinmatning.Man måste lägga spican i landskapsläge för att kunna mata in text på något vettigt sätt.
     
    Last edited: 2 aug 2010
  6. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ang. kameran så tyckte jag att färgåtergivningen såg väldigt bra ut här på swedroids test.
    Du har helt rätt angående priset, 2 lax känns helt ok för mig att punga ut på en telefon. När man närmar sig 5 lax så köper jag hellre en laptop.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad berör i5800 så är det uteslutande för stödet för Android 2.x och hårdvaruacceleration av 3D-grafik/det faktum att den bygger på en lite nyare och mer strömsnål plattform.

    Vad berör Liquid har telefonen fått en 2.x-uppdatering, vidare bygger luren på Snapdragon och är därför en hel del snabbare än Spic:an - trots den något lägre klockfrekvensen. Därtill har du som jag skrev ovan hårdvaruacceleration av 3D-grafik på Liquid, det är som sagt användbart för annat än spel och innebär bland annat Flash-stöd med Android 2.2 (om en sådan uppdatering nu någonsin kommer från officiellt håll). Du har även en något större skärm och högre upplösning på Liquid, vilket inte är helt dumt. Om du ser till eBay kan man knipa en Liquid rätt billigt, runt 2k: http://global.ebay.com/ACER_LIQUID_S100_blanc_garantie_SFR_24_neuf_smartphone_/230506084794/item, är du däremot obekväm med det är Spic:an nog ditt enda val, 1 500 är trots allt en hel del pengar och det är trots fördelarna med telefonen svårt att motivera den extra utgiften i det här fallet.

    Hade du förresten tänkt att byta upp dig under nästa år? Då blir i alla fall diskussionen om Android-versioner kanske inte så aktuell.
     
  8. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok! Finns det billigare lurar med samma specs som liquid?
    Jag är inte säker på när jag vill byta upp mig, om telefonen jag skaffar känns bra så kan jag säkert ha den flera år. Min nuvarande w810i är säkert 5 år gammal.
     
  9. Quarzi

    Quarzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Följer denna tråd med stort intresse då jag sitter i samma sits, även om jag så gott som bestämt mig för en Spica nu och valet stod mellan Wildfire och Spica.

    Det avgörande för mig var upplösningen och stöd av apps, och att jag inte tänker lägga ett öre mer än 3000 på en mobil. Ska iväg i dagarna och köpa en Spica. Om den får 2.2 så vore det grymt, men verkar inte så troligt vad jag läst.
     
  10. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Om du har en fem år gammal lur kommer bytet till en androidmobil kännas som att gå från elektrisk skrivmaskin till dator.
     
  11. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har klämt på en wildfire irl, det första jag märkte var upplösningen. Jag tänkte för mig själv: "vaför e prickarna så jävla långt ifrån varandra". Sen utbrister en kamrat: Det är nått skumt med skärmen.

    Sen är det väll knappast nån skillnad om spican får 2.2 när den endå inte kommer att klara av flash 10.1 och den har inte tillräckligt bra 3D hårdvaruaccelerator.............:cry:
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en lite trist situation att befinna sig i för stunden, det finns inte direkt någon bra och någorlunda ny modell att välja på i den prisklassen om man vill ha en lur som skall hålla länge.

    Vid närmare eftertanke kanske det vore bäst med en kompromiss, att satsa på en Huawei U8100 för dryga tusenlappen med Android 2.1 och försöka att härda ut med QVGA-upplösningen till nästa år, och då skaffa en Android 3.0-telefon? https://swedroid.se/huawei-u8100-sprillans-ny-androidlur-for-999-kr-tips/
     
  13. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok! Skaffar iaf inte acern då jag inte riktigt tycker att den är snygg, låter säkert löjligt. Tror att jag skaffar Spican nu > använder den 1 år > säljer/byter/whatever > köper en ny lur och borde nu vara väldigt insatt i androidträsket.

    Samsung Spica Vs. Huawei U8230 ???
     
    Last edited: 2 aug 2010
  14. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Angående Acer Liquid så finns det 2.1 till den.
    Och Acer har släppt en uppdaterad version av telefonen som kallas Liquid E (skillnaderna är 2.1 vid lansering och 512MB RAM). Acer har (så gott som) bekräftat att 2.2 kommer till Liquid E.
    2.2 kommer således inte officiellt att släppas till gamla Liquid, men eftersom skillnaderna är så små så kommer den i praktiken att få 2.2 via communityn.

    Sen OM en 2.2-uppdatering verkligen kommer får vi se ;)
     
  15. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste kolla närmare på Liquid E innan jag bestämmer mig känns det som!
     
  16. Quarzi

    Quarzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Samma här! Kommer den komma till någon annan affär än pixmania? någon som vet?
     
  17. nERVEN

    nERVEN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusan nu blev jag nervig. Min mor har nyss beställt sin första Android telefon (Samsung Galaxy Spica) med telenor surfa bas abonnemang för 3576 kr i 24 månader (149 kr månaden). Detta är kanske helt galet val av telefon?
     
  18. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Helt galet skulle jag inte säga, men för den månadssumman misstänker jag att det finns lite vassare alternativ än Spica.
     
  19. nERVEN

    nERVEN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilka alternativ? Snabba svar önskas då ordern kanske inte är skickad. La ordern igår kväll
     
  20. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det är en bra budgettelefon, som kör den vanligaste androidversionen just nu. Du kan få sämre telefoner för de pengarna, men du kan få bättre också.

    Edit: Eller vänta, räknar du ihop abonnemang och månadsavgift för telefonen?
     
    Last edited: 2 aug 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.