Motivera vaför jag inte skall köpa en Samsung Spica!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av o0ski, 2 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter jag satt på telefonen går jag direkt till Adv Task Killer och efter jag dödat allt som går ökar mängden, enl ATK, med ca 30 mb. Står högst upp.

    Och efter det tycker i varje fall jag att Spican fungerar bättre. Men om alla appar låg på sd-kortet så skulle det inte spela roll eftersom jag då haft över 100mb istället för 30-70mb ledigt.
     
  2. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Öhm... nej? min blir då seg som fan när för mycket är igång... och jag kör på apps2sd
     
  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du får skilja på minne och minne, det minne som ändras efter att du kört ATK är ju mängden ledigt ram-minne, det har ju inget med mängden minne du har för att lagra appar, det är ju ett flashminne och det som kan ändra den mängden är att avinstallera appar som man inte behöver.

    Jag förstår sedan inte vad du ska med en massa ledigt ram-minne till, det finns ju där för att användas, visst, det ska ju inte vara alltför lite ledigt då det kan ta lite tid för Android att kasta ut en gammal cachad app mot en ny som ska startas om det börjar bli för lite ledigt minne men jag tycker det funkar bäst när Android sköter detta själv, jag kör dock Autokiller för att ställa om hur aggresiv Android ska vara, dvs när det är dags att kasta ut gamla appar.
     
    Last edited: 5 aug 2010
  4. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man har apps på SD-kortet eller inte har ingen inverkan på hur mycket RAM-minne man har kvar. Lagringsutrymme och RAM-minne är två helt skilda saker.

    För övrigt blir Spicans minnesutrymme snabbt otillräckligt om man inte kör rootat och har tillgång till apps2sd. Dessutom en hel del småsaker man stör sig på och inte direkt jättesnabb längre. Jag skulle nog inte köpa en Spica i dagens läge, inte heller någon Liquid. Vänta hellre i så fall.
     
  5. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte ens för 2 lax?

    Så när man rootar kan man sen spara applikationer på SD-kortet samt så kan man oxå avinstallera onödiga program som t.ex. bajstwitter, my little pony diary (exempel) osv. för att spara lite på telefonminnet.
     
  6. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Läste i specifikationerna att det fanns 200 mb minne och antog då att det var ett minne som användes som både "hårddisk" och "ram". Sedan läste jag här någonstans att Samsung i ver 2.1 avdelat 50mb för eget system, Touchwiz, och Android systemet. Kvar 150mb vilket verkar lite. Ram kunde ju funka på flash ungefär som Windows utnyttjar hårddisken om ramminnet inte räcker till.

    Men nu har jag tittat lite noggrannare i telefonen och Spican verkar faktiskt ha tre minnen.
    Ett cacheminne på nästan 80 mb.
    Ett "hårddiskminne" på 196 mb varav max 147 mb kan användas.
    Och ett ramminne på ca 160 mb.

    Och då måste jag hålla med att såvida man inte vill ha mycket fler appar än säg 70-80 st så behövs inte app2sd.
    Att Spican blir snabbare när jag använder Adv Task Killer beror då nog på att processorn får mindre att göra och blir snabbare och kan koncentrera sig på det jag vill den ska göra så länge ramminnet räcker.

    Där ser man... då blir jag ännu nöjdare än förut. Fast med 2.2 vore det fint att kunna få lägga sådan appar på sd-kortet som man inte använder särskilt ofta, men är kul att ha utifall man behöver som t ex deciBel mm

    Fast det är lite rörigt ändå...

    Memory Total: 162 mb

    System (read only) Total: 196 mb
    User Data (read write) Total: 147 mb

    Internal Memory Max: 147 Mo
    Ram 161

    Data max: 147 mb
    Total RAM: 162 mb
     
  7. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gissa vilken telefon det blev!
     
  8. mjukis

    mjukis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag gissar på en Spica.
     
  9. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samsung Galaxy S!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.