Moto-telefon med inbyggd 5G-modul?

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av Henke157, 20 jul 2019.

Taggar:
  1. Henke157

    Henke157 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med min Moto Z play men känner att i och med introduktionen av 5G så behöver man investera i en ny telefon och då troligtvis in Moto. Finns det någon Moto-telefon annonserad ännu som har inbyggd 5G? Jag menar alltså inte moto-moden med 5G. Jag har sökt igenom forumet och internet men hittar ingen information så tänkte att ni kanske sitter inne på någon information?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    5G borde inte vara någon anledning till att uppgradera under de närmaste 1-2 åren. Det kommer dels ta tid att bygga ut nätet, och sedan kan man ifrågasätta vitsen för specifikt mobiler inledningsvis.

    Hur ofta behöver du idag vänta på att en video på YouTube eller exempelvis Netflix behöver buffra till följd av att LTE-nätet är för långsamt? Hur ofta hämtar du hem material via 4G för offline-lagring? Hur ofta spelar du multiplayerspel på telefonen där latensen är ett problem?

    Första generationen 5G-telefoner har inte ett integrerat modem (dvs integrerat med systemprocessorn, chippet är i stället fristående), utan det är extern och rätt energihungrigt. Det vill säga precis som det såg ut vid introduktionen av både 3G och 4G. Batteritiden kommer vara sämre vs LTE inledningsvis och de telefoner som hittills presenterats är tjockare/mer otympliga, och inte minst dyrare.


    Det som borde motivera en uppgradering är snarare högre beräkningskapacitet till följd av modernare chipp, bättre kamera, bättre/större skärm, högre batterikapacitet etc. än 5G i sig. 5G kommer behöva minst en generation till vad gäller terminalerna/telefonerna, så modemen kan integreras i samma chipp som systemprocessorn. 5G borde rimligtvis ligga mycket långt ned på listan till skäl att uppgradera för tillfället. Det vill säga om man nu inte har en mycket specifik anledning till varför 5G skulle göra någon nytta.


    För exempelvis mobilt bredband är det så klart en helt annan fråga, där den lägre latensen och högre bandbredden kommer till lite bättre användning från dag ett. Här är inte energiförbrukning eller storlek på modem/router något problem heller, och då blir det så klart mer motiverat att hoppa på så snart man har täckning.

    Sedan öppnar 5G förstås en mängd andra dörrar för en rad olika områden, men jag har väldigt svårt att se poängen med att haka på tidigt vad gäller just telefonerna, speciellt som LTE fortsatt förbättras med 3Gbps på kartan: LTE Advanced Pro - Wikipedia
     
    Last edited: 20 jul 2019
    Rospigg, Ompan och jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge datorn är inkopplad till elnätet och inte körs på batteri, tänker på bärbara datorer