Om man tittar på Anovos hemsida så kan dom reparera Garantifel på Motorola Länk Det borde ju vara Worldwide garanti på Motorola ? Någon som testat denna för att försvenska Defy:n ? Vet inte om den fungerar men det vore ju intressant att veta ;-) Läste att Swedriod hade använt den appen i nya Desire Z som inte hade svenska installerat och det fungerade.
I följande dokument listas också Anovo i Kristinehamn, samt Motorola i Kista. http://www.motorola.com/staticfiles/Support/NN-EN/Static%20Files/Northern_Europe_repair_centres_280909.pdf
Det är ingen tull, däremot är det moms. Vilken momssats man betalar beror på hur stor omsättning affären har mot respektive land. Över ett visst värde per år så ska affären dra svensk moms för svenska kunder. Jag beställde min Defy från Handyattacke och de drog Tysk moms på 19%, så jag antar att de inte nått över gränsen.
Det är inte helt sant. Du betalar moms i landet du köper ifrån. I vissa fall, om nätbutiken säljer viss volym till Sverige, så betalar du svensk moms (då istället för den moms som finns där butiken är belägen). Jag beställde precis en Defy från Tyskland (kostar €333 på amazon.de) och fick betala €350 vilket är 1.25 * 333 / 1.19.
Ok, kanske uttryckte mig lite oklart och slarvligt. Vad jag menar att det inte tillkommer Svensk moms. Enligt EUs regler så betalar man momsen i det landet man handlar ifrån. Vilken moms-sats landet har skiljer sig givetvis från land till land. Man köper alltså inte varorna Utan moms, men svensk moms tillkommer inte vid köp inom EU. Köper du däremot från land utanför EU så tillkommer svensk moms oavsett om man redan betalt moms i inköpslandet eller ej. Ok, en del paket kan "slinka" igenom. Men jag upplever att köp från USA i stort sett åker på moms och tull i 100% av fallen nu för tiden. medan det jag köper från Asien fortfarande kan slinka igenom.
Inte allt, så verkar det inte vilja funka. Men grundapplikationerna Gtalk, gmail, market tror (märker det dåligt faktiskt). Men sen i olika menyer blir det för det mesta engelska. Klickar man exempelvis på meny-knappen så får man det på svenska, men klickar man vidare blir det engelska för inställningar och information... Någon annan eller Morelocale2 själva kanske kan det bättre men ungefär så. Den försvenskar väl telefonen. Så funkar den - inte riktigt som en charm alltså men för mig så!
Vad har recensenterna rökt egentligen? Enligt prisjakt säger techradar.com "Not enough on board memory" och laptopmag.com säger "Only 2GB of internal storage". Nästan inga android-telefoner har lika mycket eller mer. Jämför de bara med iPhone (som ju inte kan byggas ut med sd-kort)?
Jag fick betala 308 pund inklusive frakt. (3300 sek) Amazon i England, ej tyskland. Jag har handlat av amazon tidigare och det har funkat bra. I detta fall blev det av amazon själv och ej någon av deras kundförsäljare. Svensk moms tillkommer efter att engelsk moms är avdragen. Lär vara något om att om ett företag säljer över en viss summa per år till annat land skall det vara mottagarlandets moms som skall gälla.
Kameran är väl hyfsad för att vara en mobilkamera. Men det ska helst vara dagsljus(utomhus) för att bilderna ska bli riktigt bra.
Någon som vet vad 3G mobil hotspot är för något. Det är installerat på Defy. Wifi hotspot(internetdelningen) finns väl inte förrän 2,2 versionen av Android. Provade att ansluta med sambons Wildfire via 3G mobil hotspot till Defy´en. Det funkade men det gick inte att använda internet.
Vad ska man ta, Acer Liquid Metal eller Motorola Defy ? Skit svårt att välja faktikt! Acer har ju redan från början Froyo så det är ett stor plus...
Vill du göra som jag gjorde ikväll och bara stoppa telefonen i träningsjackan och sticka ut och springa i kylan och sedan slippa bry dig om kondens och annat när du kommer in igen så är det defy som gäller... bortsett från att man kan göra sådant så är det faktiskt en riktigt bra telefon.