Recension: Motorola Edge+ snabba intryck

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av dannejanne, 14 mar 2021.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG]

    Motorola Edge+ är en lite mer "ovanlig" mobil. Både sett till dess design och för att det är det enda flagskeppet som Motorola har gjort på många år då de har hållt sig till mellansegmentet under en längre tid. Så för många så har de nog försvunnit nästan helt ur radarn vid det här laget. Men min vana trogen så dras jag allt som oftast till mobiler som är inte mainstream då jag har en preferens för annorlunda. Nu har jag bara kört denna i några enstaka dagar än så länge så detta är ingen grundlig recension och jag kan inte uttala mig fullt ut om de flesta av sakerna jag går igenom.

    Det kanske märks att de är lite ringrostiga på det sättet att de sticker just inte ut med någonting (förutom design då möjligtivs). Inget är väl egentligen "bäst" på denna mobil men det stoppar den inte från att vara en kompetent mobil som är bra på det mesta utan att ligga högst i toppen förutom på en sak som jag snart kommer till.

    Det första som möter en är ju dess hårdvara och kraftigt rundade kanter. Har man hållt i en Mate 30 Pro nån gång så vet man vad man har att förvänta sig. Kraftigt sluttande skärm som böjer sig i princip 90 grader vilket gör att den i princip saknar bezels på sidorna överhuvudtaget. Sammantaget är byggkvalitet mycket god och jag har ingenting att anmärka på än så länge då den är välbyggd och känns robust. Dess konkava design på topp och botten är originel och det gör att telefonen kan stå upp helt utav sig själv på ett bord utan stöd. Varför man nu skulle vilja göra det förutom när man tar foton på den eller om man vill leka leken sprickor i skärmen eller inte.

    Själva panelen är bra men inte i toppklass. Det finns flera mobiler som har en bättre skärm en den här men för all del så är den heller inte dålig. Den kan helt enkelt inte mäta sig med de bästa. Det som kanske en del kan uppfatta som störande är att den har en relativt tydlig kornighet som ser ut som brus på ett ungefär. Det är inte många paneler nuförtiden som dras med detta. Men det är inte så tydligt så att det märks av hela tiden det är i vissa situationer och under specifika ljusförhållanden som det kan bli lite mer tydligt. Färgåtergivningen kanske inte är den allra bästa heller och i det stora hela så är nog inte skärmen riktigt värdig priset som telefonen från början hade. Men med sina 90Hz så har den ett gott flyt och jag måste påtala att det är den mest responsiva skärmen jag har använt på senare tid. Den reagerar omedelbart på svep och tryck. Finns liksom ingen fördröjning som vissa kan dras med vilket gör att det känns som en av de mest absolut responsiva telefonerna som jag någonsin har testat.

    Är det någonting som är i absolut toppklass så är det batteritiden. Denna slår även min Zenfone 7 Pro och Mi Note 10 i batteritid. Jag kör 90Hz hela tiden och försöker inte spara in något på det viset vill jag säga på en gång. Den är uthållig vid både användning och när den ligger still på bordet. Som de senaste 2 dagarna till exempen när jag efter en hel dag la mig och sov på kvällen med 79% kvar av batteriet och när jag gick upp ur sängen 9 timmar senare så stod batteriet på 77%. Det är makalöst bra standbytid. Skall tilläggas att den låg på mobildata då och inte uppkopplad på wifi. Så den är riktigt energieffektiv på mobildata vilket jag även har upplevt vid använding av mobilen på jobbet till exempel där jag dessutom har väldigt dålig täckning för det mesta. I denna stund när jag skriver det här så har telefonen varit av laddaren i 1 dag och 8 timmar och batteriet ligger för närvarande på 41% och på det så har jag en skärmtid på 7 timmar och 15 minuter. Så förvänta er batteritid i absolut toppklass!

    Kameran är alldeles för tidigt för att uttala mig om den har jag hunnit testa för lite för att kunna få en riktig uppfattning. Men den verkar kompetent nog att ta bra foton. Den har en rätt så mångsidig kamera med vidvinkel, vanlig lins samt en telezoom på 3x zoom. Jag kan ju dock säga redan nu att Gcam funkar fullt ut på alla olika objektiv och det förbättrar detaljåtergivning på alla objektiv. Så att man får en kompetent kamera tvekar jag inte alls på framförallt inte om man är villig att köra Gcam. Men för att vara rättvis mot telefonen så har de testbilder jag lägger upp sist i denna recension alla tagits med stock kameran utan någon form av redigering.

    En annan sak som faktiskt håller toppklass är vibrationsmotorn. Jag vet inte vad MKBHD pratar om i sin recension när han säger att den känns som en från en telefon i mellanklassen och inte lever upp till hans standard. Det här är en av de allra bästa vibrationsmotorerna jag har använt. Den är i princip i klass med Apples i det stora hela och den kan vara både tydlig och precis. Det här är en av väldigt få telefoner som jag faktiskt kan känna när den viberar i innerfickan på en stor vinterjacka till exempel. Samt feedbacken när man skriver på tangentbordet är utmärkt och känns allt annat än billig. Vibrationen är bra vartän den används i gränssnittet med exakt och precis känsla vilket förhöjer kvaliten rejält överlag utav telefonen.

    Motorola har ingen AOD i den bemärkelsen att den kan vara på hela tiden. Men det den har gör den otroligt bra. Det räcker med att trycka på skrärmen alternativt bara närma sig den med handen om man vill så tänds en minimalistisk vy upp med ikoner över de appar man har fått notifikation från. Trycker man ner fingret på en så visas innehållet i den notifikationen och så dyker det även upp flera val som man sen kan svepa till utan att lyfta fingret från telefonen. På så viss kan man antingen öppna appen eller svara på den direkt från detta AOD-liknande läge. Allt görs i ett enkelt "svartvitt" utförande utan att skärmen tänds upp och tar en till låsskärmen vilket är mycket smidigt och inget som någon annan tillverkare erbjuder mig veterligen. Stort plus!

    Fingeravtrycksläsaren gör sitt jobb den har fungerat helt ok. Så länge jag lägger fingret rätt på den så ger den mig inga problem. När fingret varit blött nån gång kan den eventuellt bråka lite. Men för lite tid har gått för att få en bild av hur den fungerar i olika situationer.

    Utöver dessa saker så har jag inte så mycket mer intryck att ge just nu och anledningen till att jag ville få ut detta så fort som möjligt är att Webhallen i denna stund säljer ut denna pjäs för enbart 4990kr men kampanjen har sin sista dag igag 14'e Mars. Så detta kanske hinner nå ut till någon enstaka själ som är på vippen att köpa en men inte bestämt sig än.

    Nedan följer lite bilder jag har tagit i en spoiler.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    iterva, RuffyMan, Psicosis och 12 andra gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Trevligt med lite första intryck. Uppskattas mycket!

    Gillar verkligen det du säger om en responsiv skärm och bra haptisk feedback.

    Men stör du dig inte på att skärmen är väldigt smal? Ser att den bara mäter 71.38 mm. Blir inte mycket plats för innehåll på bredden då. Vet att du brukar använda en hel del stora lurar så därför frågar jag.
     
    dannejanne gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jämfört med min Zenfone 7 Pro så blir ju skillnaden påtaglig i handen. Man förlorar lite info på höjden men inte så mycket som man kan tro. Samtidigt känns den mycket smidigare. Stör mig inte nämnvärt på formatet faktiskt.

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Märkte precis att grynigheten som jag påtalade i displayen försvinner om man sätter skärmen till 60Hz. Märkligt nog så försämras även responsen i skärmen då, den reagerar inte lika snabbt på svep då.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok! Jag tycker det ser rätt besvärligt ut att läsa när skärmen är så smal och kurvorna är så pass påtagliga som på bilden. Kan vara en vanesak. Dock har jag tidigare haft svårt att vänja mig vid smala telefoner, i synnerhet om kanterna är kurvade också. Rackarns synd på en telefon som annars verkar högintressant för priset som den ligger ut för /låg ute för på webbhallen.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns en mjukvarufunktion som jag inte nämnde i första inlägget. Dubbeltrycker jag på kanten av skärmen så krymper gränssnittet inåt och text hamnar längre från kanten. Men detta gör ju skärmen ännu smalare. Men lättillgänglig funktion om man behöver tillfälligt. Kan även dra ned notifikationer eller välja andra kommandon för denna funktion. Svep uppåt, svep neråt, dubbeltryck samt en panel för snabbappar om man sveper inåt från kanten på den grejen.
     
    spigen, Kristy och flipp gillar detta.
  7. Hedgehog

    Hedgehog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur är bilderna med gcam jämfört med Mi Note 10? Mer eller mindre identiska med huvudkameran, eller går det att skönja några påtagliga skillnader?

    Börjar få Ågren att jag inte köpte en Edge+ till frugan till webhallens fyndpris. Men avsaknaden av andra skyddsglas än plastfilm på amazon, eBay och wish avskräckte :(
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Inte fotat tillräckligt för att göra jämförelsen men de bör leverera i princip identiskt men vissa små skillnader kan givetvis finnas. Kan försöka hinna testa lite imorgon och jämföra de två.
     
    Hedgehog och flipp gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nu har jag tagit lite snabba foton med de två. Enda skillnaden som jag inte tänkte på innan är att Mi Note 10 är inställd på lite mer färgmättnad samt skärpa. Första fotot är alltid från Edge+ följt av Mi Note 10. Lite blandat från de 3 olika objektiven men mest vanliga 1x.


    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    mullsjomannen, P.F, RuffyMan och 6 andra gillar detta.
  10. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Hur bedömer du Motorola Edge+ jämfört mot Lenovo P2, som du hade tidigare? Tänker då främst i byggkvalité? Vi har kvar vår Lenovo P2 fast den har ett utländskt kort och används bara när vi åker dit. Annars borde nog Lenovo satsat vidare är min uppfattning på en Lenovo P3. Istället valde dom att fortsätta med Motorola och lade ned Lenovo som mobiltelefon. Det enda jag egentligen har att klaga på när det gäller Lenovo P2 är det endast kom några fåtal uppdateringar samt lite medioker kamera. Undrar därför hur det ligger till med Motorola på den punkten? Kommer den ens få någon android 11? Eller har den fått detta? Samt hur är det med övriga säkerhetsuppdateringar? Nu har du inte haft telefonen så länge, kan svårt att svara på. Var väldigt bra byggkvalité på Lenovo P2 i alla fall. Den kan stå i flera veckor utan att batteriet suger ut på standby.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Lenovo P2 kändes väl kanske lite mer robust för den hade ju baksida i aluminium och platt skärm. Denna har ju glas välvt runt hela sidorna i princip så det känns ju som man håller i ett helt stycke glas nästan. God byggkvalitet i sig absolut men P2 känns ju stabilare och mer tålig.

    P2 hade ju den bästa batteritid jag någonsin haft på en telefon. Svårslaget. Edge+ ligger dock där i toppen ändå trots mycket större skärm och 90Hz. Inga större problem med över 10 timmar skärmtid på en laddning. Mer än så absolut beroende på användningsmönster.

    Kameran är ljusår bättre än på P2. Inte den bästa men med Gcam kan man få den ännu bättre. Android 11 ska den få men vet inte när. De har ju sagt tidigare att den ska få 2 OS-uppdateringar så den blir få 12 också bara de håller vad de sagt.

    Den verkar ha fått säkerhetsuppdateringar varenda månad i princip. Den låg på April 2020 när jag köpte den och fick gå igenom en hel drös av uppdateringar när jag startade upp den första gången. Tog hela kvällen.
     
    Helge67 och Hedgehog gillar detta.
  12. Hedgehog

    Hedgehog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    F-xxxxxxx-N!!! Skulle köpt på webhallens superrea!!!!! *facepalm*
     
  13. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Väntade länge på Lenovo P3 och olika alternativ visades upp som eventuell ersättare, fast Lenovo la ned mobil telefon delen till förmån för Motorola. Misstänker lite politik bakom det eftersom Motorola tidigare var amerikanskt och förknippas med USA.

    Kameran var nog Lenovo P2 svagaste del och brist på uppdateringar. LCD skärm kanske inte var så färgglad heller. Har dock märkt att Lenovo P2 fått nån typ av kultstatus och säljes till bra höga priser som begagnade på Tradera. Har för mig att den inhandlades för 2690 kr eller nåt sånt. Oerhört mycket telefon för dessa pengar då.

    Blir intressant att följa din tråd på Motorola Edge+

    Din var väl grå Lenovo P2? Vår är guldfärgad eftersom den ersatte en Samsung J5 med likadan färg.

    Tänk på att Android 11 har blockerat gcam i vissa telefoner som Oneplus 8 Pro.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja, onekligen en mycket bra deal. Topprestanda när det gäller fart, flyt och batteritid. Nog bästa batteritiden jag haft efter P2 skulle jag tro. Flytet är lite bättre än i min Zenfone 7 Pro. Denna och P40 Pro som jag har också bara flyger fram och microlagg är sällsynt. Bra ren mjukvara med mycket nyttiga små tillägg.
     
    Hedgehog gillar detta.
  15. Hedgehog

    Hedgehog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är väl specifika _tillverkare_ som valt att blockera kameratillgång helt och/eller andra kameror än huvudkameran och/eller full upplösning för huvudkameran, för externt installerade kameraappar i ffa sina android 11 uppdateringar? Iaf det jag sett i diverse trådar på XDA där just oneplus verkar göra det för mer eller mindre alla sina modeller. Med root och lite modifieringar går det väl att kringgå.

    Motorola har generellt gott tredjeparts- och fulutvecklarstöd (har kört motorola 2014-2020 när jag skaffade nuvarande Xiaomi Mi Note 10)
     
    dannejanne gillar detta.
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Yes hade den gråa. Och det är som nämnt tillverkare som lägger in egna begränsningar gällande kameran det är inte Google som gör det. Funkar utmärkt på min Xiaomi med Android 11 till exempel med Gcam. Oneplus tycks gå en helt annan riktning tyvärr.
     
  17. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Är det svårt att installera Gcam? Är inte så teknisk kunnig. Tydligen använder kameran alla 3 kameror samtidigt då. Har S10+
     
  18. Hedgehog

    Hedgehog Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte svårt. På de flesta telefoner räcker det med att aktivera sidladdning av tredjepartsappar utanför Google Play, samt att man hittar en gcam-version, ibland även med inställningsfil i xml-format, som är anpassad just för den telefon man har. Se om det finns något på swedroid-forumet för Galaxy S10, kolla annars XDA:s för S10+ där finns garanterat minst ett par trådar specifikt för din telefon.

    Gcam använder INTE flera kameror samtidigt, däremot har flertalet gcam-moddar stöd för att byta lins inifrån gränssnittet dvs man hoppar från exv ultravidvinkel till vindvinkel etc. Det gcam gör, särskilt om man aktiverar HDR+ och klöddar med antalet bildrutor som tas, är automatisk och omfattande bildbehandling i "bakgrunden" efter att bilden har tagits (dolt med buzzwords som artificiell intilligens, maskinell djupinlärning osv). Det kan kanske också tilläggas att jag för egen del aldrig har sett "stock cams" på egentligen någon telefon vars bilder generellt upplevs bättre än de tagna med samma telefon med en hyfsat konfigurerad gcam. Testa! Nu har du redan en bra telefon och kameraapp från start.

    För egen del när jag testade gcam första gången på en Motorola G4 var en tappa hakan-upplevelse av nästan samma magnitud som när man höll i en iPhone för första gången.
     
    Helge67 gillar detta.
  19. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Vad är skillnaden mellan Motorola edge och Edge plus förutom processorn?
    Jag hade Motorola edge förut och gillade den. Vanliga edgen kan man få ruskigt billigt numera.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Snarlika men finns vissa skillnader.

    -Edge+ har större batteri (5000mAh vs 4500mAh)
    -Edge+ har 3x optisk zoom, Edge har 2x
    -Edge+ har en 108mp sensor vs 64mp (sistnämnda kan faktiskt vara en fördel också)
    -Edge+ har OIS på vanlig kamera och tele, Edge ingen OIS alls
     
    mullsjomannen gillar detta.