You're proving my point [emoji14] DRL står för Daytime Running Lights (kallas också varselljus) och innebär på alla bilar att halvljuset är släkt och på dom flesta bilarna, att bakljuset också är släkt. Det är där skon klämmer. Många billigare bilar (eller dåligt utrustade sådana) har ingen automatik på när halvljuset (och bakljusen) ska tändas. Vet inte om du har reflekterat över det, men jag ser många bilar köra utan bakljus när dom skulle ha vart tända för länge sedan...
Halvljuset (och bakljuset)
ska enligt svensk lag vara igång så fort det är annat väder än klar himmel (regn, dimma, snö, mörker(!),
tunnlar etc. Dom flesta bilar som har "automatik" har bara en ljussensor som slår över när det blir mörkt. Eftersom det inte behöver vara mörkt när det regnar t.ex. så slår dom inte över till halvljus. Samma i snörök eller dimma t.ex. där man absolut inte vill åka utan bakljus. Volvo b.la. har en bra lösning på detta, bland annat har dom väldigt känsliga ljussensorer, bakljusen är alltid tända, och halvljuset tänder sig när vindrutetorkarna har gjort tre slag. Detta är Volvo nästan ensamma om vilket innebär att många åker runt utan bakljus när dom egentligen ska vara tända...
När ska du
manuellt slå på ljusen?
- När du använder vindrutetorkarna (regn, snö etc.)
- Dimma eller snödis
Resten borde automatiken sköta i just din bil, men håll gärna ett öga på när ljusen tänds så du har ett hum om ungefär när.
Här är en två år gammal video av Joel:
Click to expand...