Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ja kruxet är som sagt färgen, vet inte hur lik den färgen är. Men kolla på autopower om de finns nån där som har tips på vilken färg som liknar original mest.

    Jag tror att det där är som kemisk metall, så du kan lika gärna köpa det från biltema och spara in nån hundring.
     
    ASR gillar detta.
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Stort tack för svar, tror jag hittade rätt färg. Feric grey I A80 till mina fälgar, blir att fixa det till hösten då :D

    metallfyllnadsmedel står det i innehållet, är det ekvivalent till kemisk metall?
     
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    De använder i kitet 600 och 100 grit sandpapper, kunde inte hitta dessa men vad är motsvarigheten?
     
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ja jag skulle säga att kemisk metall är motsvarigheten.
    Lite svårt o veta hur mkt du beh slipa bort, beror ju på hur duktig man är när man lägger på den kemiska metallen. Dina repor var ju väldigt små också, men de finns ju slippapper på biltema eller jula ja lite överallt.
    Siffrorna anger hur grovt de är. Ju högre siffra ju finare är pappret. Så de anser att man beh nåt grovt och sen gör man finishen sen med det finare pappret.
    Det viktiga är att ytan blir slät, är den inte de och du lackar så ser de inte snyggt ut sen.

    Samtidigt så räcker de väl att du bromsar några ggr så är all nyansskillnad som bortblåst av bromsdammet
     
    ASR gillar detta.
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Stort tack för svaret, förstår inte hur konverteringen funkar men det lägsta är k40 hos biltema och högsta k180. Så mao är 600 = K180? Tänker att det blir billigare att köpa allt själv (även keramisk metall) och sedan lägga till färgen, förhoppningsvis blir det bra. Men inte riktigt greppat tag om vilken kornighet jag ska ha på slippapper.

    Läste också att man ska använda silikonborttagning, för att få bort smuts och andra rester :-)
     
  6. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Skalan är universell dvs 400 är 400 även hos Biltema. Tror Jula har mer o välja på och att man kan köpa pappret styckvis där. Du lär ju antagligen bara behöva ett ark av varje.
    Bauhaus har säkert också ett bra utbud. Bor du i nån större stad finns de säkert ännu fler alternativ.

    Ytan behöver rengöras innan du lägger den kemiska metallen och även innan lackeringen.
    Siliconer vill man inte ha på ytan så därav de brukar rekommenderas typ thinner och liknande rengöringsmedel.
    Jag brukar köra med de jag har hemma. T-röd är väl inte de bästa men de brukar funka för mig.

    Du kan ju öva lite på nån metallbit innan så ser du rätt snabbt hur de funkar.
     
    ASR gillar detta.
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Hittade 600 hos amazon men 100 var lite svårt att hitta, borde funka lika bra med 120?

    Tack, har t-röd hemma så det bör funka att rengöra med?

    Tänkte tvätta fälgarna ordentligt innan med fälgrengöring och schampo. Sen när det är torkat och klart så kör med t-röd och lägger på den kemiska metallen för att vänta tills den torkar, slipa och sedan lägga t-röd och sist men inte minst lacken. Borde funka :-)
     
  8. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ja 120 tycker jag skulle funka lika bra, det viktiga är ju de sista steget där du ska göra ytan så fin som möjligt.

    Så som du beskriver det tycker jag verkar väldigt vettigt. Ska du spraya lacken? Tänk på att ha en liten "overspray" så du sprayar utanför din skada du reparerar, för att sen kunna få de att smälta samman.
     
    ASR gillar detta.
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Hittar tyvärr inte original färgen i spray, säljs endast som lackstift "touch up paint" men tänker att om man gör ett bra förjobb med slipningen så ska det funka minst lika bra som spray, eller?
     
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Du får test och se vad du tycker, som sagt skadorna är ju extremt små så jag tror det ska gå bra med ett stift också.
     
    ASR gillar detta.
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Ska testa på en liten repa för att se resultatet innan jag går på hela, dock så undrar jag hur länge man ska vänta mellan processerna tänker ffa efter man lagt den kemiska metallen. Har läst stt man ska vänta 2-3 timmar och sedan slipa och andra sagt vänta 24h och sedan slipa. Vilken är mest "korrekt"? Och efter man slipat den kemiska metallen så bör man då vänta 24h innan man lägger på lacken?

    edit: hittade ingen t-röd hemma men funkar denna förtunning? Fanns så många varianter på biltema Förtunning, 1 L
     
    Last edited: 11 apr 2022
  12. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vet inte riktigt hur snabbt det härdar faktiskt, borde stå på förpackningen. Googlade lite och det verkar vara lite olika bud, 10-30 min.
    Du märker de när du slipar ;)

    Har den härdat och det gick bra o slipa så skulle jag säga att de går bra o lacka efter det.

    Förtunning funkar bra också.

    Edit: ändrar mig gällande förtunningen, den kanske löser upp din befintliga lack kom jag på. Kanske finns nån som är mer expert på området här?
     
    ASR gillar detta.
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Funkar det inte med silikonborttagning? Silikonborttagning | Rensar från fett-/oljefläckar | Hagmans
     
  14. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    chraist och ASR gillar detta.
  15. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Stort tack för att du har tagit din tid och svarat, ska beställa alla saker och se till att testa på en liten repa när vädret tillåter :-)
     
    chraist gillar detta.
  16. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    inga problem alls du, hoppas det blir ett bra resultat. du får återkomma med bilder när du vågat dig på att laga lite.
     
    ASR gillar detta.
  17. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Det ska jag definitivt göra :-) en fråga till, tror man får med färgen och klarlack. Ska man lägga till klarlack när färgen har torkat?
     
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur länge räcker ett nyckelbatteri till en ny bil idag ?
    Den ena nyckeln verkar ha dåligt batteri ialafalll så säger bilens dator det...
    När jag istället tar reserv nyckeln som bara legat i ett skåp hemma så står det fortfarande samma sak...
    Det kan väl omöjligt va så att reserv nyckelm har dragit lika mkt batteri som den jag använt i sedan november 2021..så misstänker att datorn inte fattar att jag har den andra nyckeln eller något...verkar inte gå att ta bort meddelandet heller vad jag kan se (ifall det var ett gammalt meddelande)
     
  20. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den här instruktionen har jag fått från tillverkaren av det bilmärke jag jobbar med:
    "Ta ur det gamla batteriet, håll in valfri knapp i minst 5 sekunder för att "nollställa" nyckeln", sätt i det nya batteriet"

    Värt att prova kanske.
     
    Kristy gillar detta.