Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Är det inte DSG lådan som är i stort sett omöjlig att reparera? Med andra ord svindyr att få "lagad". :P

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  2. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ok, visste inte, sorry.. Men om jag skulle då välja en bil som jag inte skulle köra själv och bara vara passagerare, då skulle jag gå för en SUV typ en X6 eller Range Rover Sport, ride in style.
     
  3. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    För att man har mycket grejer som kanske golfklubbor eller har hund?
     
  4. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Det är inget att säga sorry för :) Nja Suvar är inte riktigt min stil! De är för stora för min smak ;) Jag har inte sagt att jag inte ska köra min bil själv och bara vara passagerare? Det jag menade är att OM jag ska HA Passagerare med mig i bilen så får rullstolen åka i bagaget, om INTE så får den ligga bredvid mig på passagerarsätet. :P
     
  5. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    De brukar börja gå sönder vid 20000 mil eller uppåt om man inte tar hand om den typ, byta olja och filter. Det har varit många diskussioner kring detta med automat lådorna, vissa säger att man ska inte byta olja, andra tycker det borde man göra varje 6000 mil.
    Har haft en bmw 730d förra året som hade problem med växel lådan, bmw sa till mig att ett nytt med 2 år garanti skulle kosta mig 70000:-, jag valde köpa en bagagnad från en annan bil för 15000:-
    Antar att det kan man göra med andra bilar också. Men jag har inte hört nåt dålig om DSG, den finns ju på Audi och andra VAG märke också. Det som var innan DSG var knas.
     
  6. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har själv också en hund, men han få vara i passagerare sätet och jag golfar inte.
    Det enda negativa med sedan bilarna är om man har 2 barnvagnar, annars finns det ju alltid tillräckligt med utrymme för det vardagliga... Jag menar, golfar du varje dag? Du kanske är professional golfer, då förstår jag att du behöver ha en kombi bil.
     
  7. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Vet inte hur DSG-lådan är nu för tiden, men förut hade de väl rätt schyst med problem? Lådan rasade för farsans jobbarkompis och bytet skulle, enligt honom, kosta mer än vad bilen själv var värd.

    Som sagt, jag är väldigt dålig när det kommer till VW (trots att jag äger en VAG) - detta är bara någonting jag har fått höra från tredje part och jag har dessvärre ingen källa som kan stärka det heller. (Inte för att jag har letat) ;)

    EDIT: Jag var ju för tusan en sida kort.. heh... Nu kan vi alla strunta i detta inlägg!
     
  8. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Angående kombis så tycker jag att de i många fall är snyggare. Och givetvis rymligare. :)
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Har en irländsk röd setter, finns inte en chans att han skulle åka bekvämt i en icke-kombi.

    Dessutom i mitt jobb har jag två stora (nästan hockeytrunkar) där arbetskläder/ombyte/duschgrejer finns som jag har med varje dag.

    Spelar även golf och på sommaren när man spelar mycket så orkar man inte ta ur klubborna så då ligger dom oftast i flera månader.

    Ärligt talat, att du inte förstår varför någon har kombi verkar rätt korkat. Men kul att du inte behöver det antar jag...
     
  10. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om ni ska köpa en begagnat bil, ni kommer ju kontrollera den, eller hur? Ni vet att det finns ett sätt att kontrollera DSG lådan också, antingen genom att köra bilen (både när den är varm och också när den är kall).
    En annan bra grej o kolla är statusen på oljan i lådan, man kan hämta några ml olja från lådan och analysera den, titta efter metaller i den den eller nåt sånt. Om det finns sånt skit i oljan då kan man tänka sig att problem är på väg att hända.
    I vissa länder det blir tom billigare att byta till manuell växel låda (hela systemet) istället för att reparera eller byta den gamla..

    Din hund är inte mycket större än min, jag har en chow chow. Det klart att jag ska inte starta kommentera behovet av en kombi bil, speciell i ett land där de flesta bilar är ju kombi. Men om jag drar en slutsats om alla kombi bilarna som jag sett hittills på gatorna, kanske bara 30% av de var fyllda med saker, resten var tomma eller hade lika mycket bagage som det skulle få tillräckligt plats i en sedan bil. Hur som helst, alla har sina åsikter, visa tycker om kombi andra om coupe eller sedan.. När jag ser en kombi bil, det första som kommer i mitt tanke är en bårbil. But hey, that's just me ;)


    LE: VAG - Volkswagen- und Audi-Gemeinschaft
     
    Last edited: 7 jan 2014
  11. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    VAG?:S

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  12. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    Visst är jag noga när jag inspekterar bilar, men inte lägger jag mig under bilen för att öppna någon oljeplugg.. ;)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det är inte krångligare än att kolla motor oljan. Det är precis som till motor oljan, en liten sticka :)

    Så är det på min Saab iaf...

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  14. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    Ni med moderna bilar kanske har sådan lyx! ;) Tror inte det finns någon på vår V70 though..

    Och skulle någon på allvar lägga sig under min bil för att börja lossa på en oljeplugg så skulle jag nog säga stopp haha



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  15. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Haha jag visste faktiskt inte heller det förens jag hade köpt bilen... Kollade då oljan och den började gå mot den brunare nyansen och det är tydligen mindre bra... Alltså för växellådan ;)

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  16. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ni vet väl att man ska lukta på den också, det inte bara färgen som ändrar sig. :)
     
  17. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Och sedan skall man ju givetvis smutta på den, lite mer idyllisk och träigt besk smak indikerar på att oljan är OK...
     
  18. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Aldrig skrattat så där mycket, det fick mig tänka på hur läkare var förr i tiden när de fick lukta och smaka på olika kropps vätskor för att komma på en diagnos :P
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det beror väl på vilken, t.ex, sedan eller halvkombi man köper. Finns ju olika utseenden.


    Va!!?? Trodde det var standard att göra. ;)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag kör runt i en tråkig Peugeot 307 hdi 1,6 -06 som jag ägt sedan 2009 och då hade den 8500mil på mätaren idag visar den strax över 25000

    Jag det är en kombi, jag gillar när det är lite större men min nästa blir kanske en halv sedan kombi variant. Är egentligen bara några få saker jag bryr mig om när det kommer till bil.

    Farthållare, AC, bra bränsle ekonomi, blåtand /AUX och att den inte pajar varje vecka och inte kostar apa att serva. Min nuvarande servar jag själv. Kostar la runt 500kr per service, fan underbart! Fast åldern börjar visa sig nu. Kupefläkten har börjat skava så de låter typ tick varje gång den går ett varv och växlarna är tröga som fan, annars helt okej.

    Har kört med spräckt framruta de senaste tiotusen milen

    Lycka alltid få den att paja på alla mina bilar jag haft.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Last edited: 7 jan 2014