Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jorå, det är sjukt mycket billigare att äga och köra en elbil, särskilt i stan. Så slipper sambon köra omväg hem för att slippa trängselavgiften :-D.

    Stora Peugeot-handlaren har bara en 208-e inne från 2020 :-(. Den ligger på typ 240k.
     
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Aha ok men de finns ingen annan möjlighet för reducering på priset på en ny bil?
    Tänker vi har ju 60k här i Sverige.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det bidde en bensinbil. 2017 Ford focus med 69k km.
     
    maccis gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hur hade ni resonerat kring service på en C4 Grand Picasso från 2016 som gått 4000 mil och köptes för 170 000 kr?

    Har alltid gjort service själv på mina bilar, men har aldrig ägt någon så här dyr bil förut.

    Har tänkt att behålla under överskådlig framtid (kanske 5 år) och kör ca 2500 mil per år. Bryr sig någon om stämplarna på en 10 år gammal bil som gått 20000 mil?

    Det kostar trots allt 3-8000 kr extra varje gång att lämna in..
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 745
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fler som klarat besiktningen på sina gamla kärror? Inne på 14:e året utan anmärkning (...tag i trä) på min Avensis 06. Hoppas komma upp i 20 innan det känns som att elbilsmarknaden blivit riktigt mogen. (Den rullar dock nästan ingenting numera, kanske 400-500 mil om året).
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 4 sept 2020
    BrearedsDea, Prillinator och Kate gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 154
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är lite sugen på en Lexus RC-F (v8) den verkar ha bra balans mellan sport och komfort och pålitlighet.
    Att den drar 0.7 motorväg är ett plus i stad drar den endel... rent ekonomiskt är den inom min gräns

    Något jag dock ställer mig lite frågande till är hur den är som vinter bil. Då tänker jag främst på vad det gäller rost.
    En rolig grej är att bilen har en "snö knapp" hehe


    View: https://www.youtube.com/watch?v=RyVViLjEImA
     
    Last edited: 7 sept 2020
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    I somras besiktigade jag min nyaste bil, en A4 årsmodell 2007:
    besiktning.JPG

    Den klarade sig utan anmärkning, men jag törs inte säga säkert om den alltid gjort det genom åren.

    I våras besiktigade jag min äldsta bil, en Golf från 1975, även den klarade sig utan anmärkning men där kan jag säkert säga att den genom åren hittat på en del hyss på besiktningarna och dragit på sig en hel del anmärkningar. Ett år började Golfen brinna mitt under pågående kontrollbesiktning, fast just det året klarade den sig ändå igenom besiktningen utan anmärkning!

    m v h Henrik
     
    bernard gillar detta.
  8. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Sent svar men, själv resonerar jag så, att har jag någon form av garanti kvar, då får det bli mer kvalificerad service hos ÅF eller "riktig" oberoende verstad just för att hålla liv i garantier. ( Räknar INTE "rostskyddsgaranti i dessa. Mer luftgaranti får man leta efter... )

    Har jag inga garantier så gör jag det heller själv. Man får mycket mera koll på kommande saker som börjar bli slitet, och kan åtgärda i tid.
    Tror nog det blir mer ordentligt gjort oxå! Sista gången jag gjorde service hos stora märkes-ÅF, jobbade teknikern på två bilar samtidigt under tiden som han skötte bokningar och kundförfrågningar i sin mobilsnäcka. De slopade kundmottagningen för många år sedan, man skulle få direktkontakt med teknikern!
    " Vi jobbar på ackord numera" var förklaringen till två bilar Dessutom har jag haft lite problem med lokal ÅF då jag hade garanti kvar på våra två bilar - slarvigt utförda reparationer/service:ar, nedskitat inne i kupén etc....

    Större ingrepp som jag inte har plats/verktyg/ork för lämnar jag in till liten, betrodd lokal verkstad!
     
    Kate och bernard gillar detta.
  9. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Jag köpte en bil för 150t innan des för 80t. Servar alltid själv litar inte på någon verkstad när det gäller bas service. (Olja, filter, broms) är det dags för kamrem bokar jag till en verkstad där jag kan vara med i sidan hela tiden. Kalla mig paranoid men jag har jobbat själv på märkesvärkstad och vet att hur mycket fusk och okunskap finns. Jag ”stämplar” skriver själv i service boken vad har jag gjort så den är lätt att följa. Sen när jag säljer bilen så den oftast ha rullat 400.000km och ingen som bryr med så pass mycket km.
    Dock nu min senaste bil en 2015 V70 och redan där bra att ha service dator för tex dra tillbaka kolven i bak broms vid byte av belägg. Blir svårare och svårare med nyare bilar att serva själv. (Kanske ska flytta närmare till jobbet så slipper man ha egen bil och pendla 30.000km/år :) )
     
    bernard gillar detta.
  10. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag hade inte köpt en nyare bil som saknar stämplar i boken.
    Finns säkert folk som är hängivna och byter filter och olja varje 500mil men har du inte råd att serva hos auktoriserade verkstäder på en nyare bil då undrar man vad mer de tummat på.
    Lycka till med garantiäreden på en bil som servats i garaget på sin villa tomt, glöm goodwill från bilföretaget. Efter 6+ år då äre lite skitsamma men jag skulle ändå dra mig åt öronen om man tittar i serviceboken och den inte är korrekt ifylld.

    Däremot så köpte jag mig en S2000, personen som ägde den tidigare kände jag sedan tidigare och vet att han är pedant med sina bilar så jag litar på att han gjort ett bättre jobb än de flesta och han tummar inte på nåt.
     
  11. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    På en bil med de miltalen och den åldern som du tänkt sälja vid så har serviceboken marginell påverkan på priset. Har du servat den själv och noterar detta/sparar kvitton så räcker det långt. Du ’tjänar’ nog mer på att serva den själv gentemot värdet med en fullstämplad servicebok.

    Garantier och goodwill i all ära, men efter 10år/20000 mil så är det inte så aktuellt längre.
     
    Kate gillar detta.
  12. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Så här,

    Serva bilen och få stämplar tills bilförsäkringen inte gäller längre på motor/drivlina pga ålder eller miltal. Se vad du har för villkor på försäkringsbolaget.

    När väl detta har passerats och du inte kan få hjälp av f-bolaget vid eventuell motorskada så servar du själv om du vill. Eller frångår iaf ordinarie serviceintervaller som orginal och kanske har lite längre intervall exvis på bromsvätska kanske.

    Köpt å sålt många bilar å servat Många fordon , även min bror som bilförsäljare har även konstaterat att allt fler på mer budget märken/modeller, ägarna servar själv efter runt 10-12år/12-15.000mil ungefär. Inget konstigt

    Majoriteten av f-bolag har 8-10år 10-12.000mil på motorskada.
    Viktigt att dokumentera själv.

    Jag har precis bytt Kamremssats, vattenpump, multiremssats(med löprulle, spännare), glykol, alla vätskor, filter, smörjt upp bromsar osv. På min volvo v70 2015 dom gått 14.700mil nu.

    Tagit flertal foton, dokumenterat vad, när, kvitton på inköp av materialet.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 154
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  14. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Riktigt snygg!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bernard, robcar och Oceanic gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 154
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo ser rikigt nice ut. Men tror dock grillen inte är slutgiltiga versionen.. Hoppas inte de.. Skulle helt klart kunna tänka mig denna bil. Om de inte blir någon ny grill tror jag nismo versionen kommer göra den snygg..
     
  16. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Oj, snyggaste på länge.
     
    Oceanic gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 154
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De mest intressant blir kanske prislappen.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Frågan är ju om försäkringen är värd flera tusen kr om året. Risken att råka ut för en skada är ändå låg och den maximala skadan man kan råka ut för ligger kanske runt 50 000 kr. Säg att man sparar 15 000 kr på egen service under 8 år/12000 mil.

    En extremt hög premie i mina ögon.
     
  19. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja det är ju helt upp till var och en. Du säger upp försäkringen och spricker internt i fodret i motorn kanske av någon konstig anledning, står man där för renover över 100 papp
     
  20. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Du får göra en liten "risk/reward" analys på det hela. Risken att ett större haveri inträffar finns ju såklart, men motiverar det försäkringskostnaden?

    När något havererar så är det garanterat efter det att garantier och försäkringar upphört att gälla, Murphys lag slår aldrig fel :) Servar du dessutom bilen själv med regelbunden intervall så noterar du förhoppningsvis om något inte är som det ska, och då får du ju lämna in den! :)