Problem: Mottagning är katastrof. Återkallning?

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Mackeee, 20 maj 2022.

  1. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Lite lurigt med denna tråd som har rubriken om "mottagning är katastrof" medan vi även diskuterar bortfall av datatrafik trots perfekt mottagning, lite oklart ifall moderkortsbyte hjälpt dem med dålig mottagning och/eller de med bortfall av data också? Angående bortfall av data så gav Samsung mig rådet att byta till nytt sim-kort och återställa nätverk.
     
    Last edited: 14 sept 2022
    Kristy gillar detta.
  2. karlsson-peter

    karlsson-peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    15
    Var har du hört det?
     
  3. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Har haft problem med att mobildata bryts av och till på centrala platser där täckningen är god. Trodde först det var det Telias fel och efter ett antal kontakter med supporten där vi bytt över från elektroniskt SIM till fysiskt sim ses ändå ingen förbättring.

    Nu förstår jag att det måste vara telefonen det är fel på. Samsungs support menade dock att så inte är fallet för i så fall hade internetuppkoppling inte fungerat alls som det beror på telefonen.

    Har varit i Telia butik där säljaren som hade en s21 ultra kom upp i 600 Mbit i sekunden medan jag med min s22 Ultra bara kom upp i 100 Mbit.

    Kommer aldrig högre än hastigheter på omkring 100.

    Med min förra Xiaomi MI 10 pro telefon och Tre abonnemang bröts aldrig internetuppkoppling på dessa centrala platser och jag kunde komma upp i hastigheter på 500mbit i 5g nät och 140mbit i 4g nät. Finns det någon chans att jag kan få dessa siffror med nuvarande telefon s22 ultra eller är det fel på telefonens hårdvara som förhindrar detta?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Med tanke på att en annan med Telia på samma plats och tid kom upp i mycket högre hastighet så låter det som om Telia har en hastighetsbegränsning/spärr på 100 Mbit/s på ditt abonnemang :(
     
    Kristy gillar detta.
  5. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46

    Tror inte det eftersom jag kommer upp i hastigheter strax över 100 ibland. Ligger ofta runt 90 men kan komma upp i exempelvis 105. Borde det inte ha legat på 100 exakt om det varit en hastighetsbegränsning? När jag just testade bredbandskollen kom den upp i 127 en kort sekund med minskade sedan till under 100. Skulle det kunna tyda på en hastighetsbegränsning trots allt?
    Skulle man kunna se detta på mina sidor om man loggar in på något sätt? Teknisk support har inte sagt något om detta.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du låter bredbandskollen/Speedtest appen mäta klart, vad får du då? Får du runt 100 Mbit/s skulle jag absolut tippa på någon begränsning
     
  7. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46

    Ja oftast runt 90-100. Aldrig högre. Hade för mig att Telia inte hade några begränsningar
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dom ska inte ha det på 4G, däremot läst att det hänt en annan person här också, kommer dock inte ihåg vem
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Ska väl inte säga till 100% att det är så, men det verkar främst drabba Samsung versioner med Exynos som har undermåliga modem jämfört med deras Qualcomm motsvarigheter i andra länder.
     
    Arn83 och DonElhombre gillar detta.
  10. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Har Telia hastighetsbegränsning på deras 5G nät? Jag får ungefär samma hastighet i både 4G och 5G nätet.
    Betalar man för Sveriges dyraste abonnemang måste det leverera det utan begränsningar annars kan man lika gärna köra på Fello, Vimla mfl
     
    Kristy gillar detta.
  11. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Har Comviq och där kör de max 100 Mbit/s på 5G. I tester brukar jag få runt 90-110 Mbit/s, så det brukar aldrig bli exakt 100 Mbit/s. Det lättaste sättet för dig att reda ut om det är mobilen eller operatören är ju att kontakta operatören, eller att pröva simkortet i en annan mobil.
     
    Kristy gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, dock vet man inte riktigt vart, men för att få högsta hastighet på 5G måste man ha tilläggstjänsten 5G+. Läs mer här 5g+ - Telia.se
     
    Kristy gillar detta.
  13. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Aktiverade 5G+. Startade därefter om telefonen. Ingen skillnad ännu samma hastighet omkring 100 Mbit/s
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kontakta Telia, med tanke på att du också sett att en Telia person fick mycket högre hastighet än då på samma plats och tid så tror jag starkt på någon begränsning
     
    Kristy och Arn83 gillar detta.
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    På företagsabonnemang kan det finns många olika begränsningar, t.ex. 100 Mbit/s. Har haft ett företagsabonnemang från Telia som var begränsat till 1 Mbit/s...
     
  16. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Tror du har rätt eftersom hastigheten ligger så nära 100 megabit, jag ringer dem på måndag. Skulle en hastighetsbegränsning kunna delvis förklara att jag får avbrott ibland utan någon uppkoppling över huvudtaget?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det skulle jag inte säga. Det är något annat problem än en hastighetsbegränsning
     
    Kristy och Arn83 gillar detta.
  18. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Jo det verkar rimligt får se om något av problemen löser sig på måndag.

    Tänker att det kanske vore bra att testa någon eller några operatörer före Black Friday så att man kan våga binda upp sig på ett bra erbjudande

    Om det nu är rätt fel på hårdvaran med svagt modem vilket vore en skam eftersom det är Samsung dyraste produkt, har man då överhuvudtaget några möjligheter att få detta åtgärdat via garantin? Köpt på Elgiganten vilket är positivt då man kan visa upp den på plats men problemen med täckning finns ju inte hela tiden där den tappar uppkopplingen och det är ju lätt att skylla på operatören så det är inte det lättaste felet att påvisa.
     
  19. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Tror inte att Telia kan lösa mitt problem. Möjligt att det finns en hastighetsspärr men känns mer som att det är hårdvaran i telefonen som begränsar surfhastighet och avbrott.

    Innan jag byter telefon, är det enkelt att skaffa prova på abonnemang hos olika operatörer exempelvis Tre och betala bara för en enda dag så man kan testa hastighet och driftsäkerhet?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låna en kompis SIM-kort skulle jag nog gjort, enklast.
    Men varför skulle det vara hårdvaran, den har stöd för mycket högre hastigheter än 100Mbit/s och när du också på samma plats som en annan personen (som visserligen har en S21U istället för S22U) så ser jag inte varför hårdvaran skulle vara problemet när det gäller hastigheten
     
    Hatsune Miku, Kristy och Arn83 gillar detta.