Mottagningen går ner

Diskussion i 'Blade' startad av Tom200, 18 apr 2011.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Gjorde inte mycket annat idag än att prova GPS och benchmarkade med Quadrant. Senare när jag använde telefonen så fick den ingen kontakt med teleoperatören alls. Minns att jag nog satt telefonen i flight mode ett tag före det, med den vanliga widgeten.

    Fick stänga av och efter det funkade telefoni och data med 3g igen. Senare efter jag testat Bredbandskollens app var uppkopplingen nere igen.

    Funkar nu men får bara en stapel på mottagningen och det går segare att surfa. Detta trots jag befinner mig på samma plats, där jag haft bättre mottagning tidigare.

    Har ni någon aning vad det kan bero på? Är det något hårdvaru-problem är det inte kul.
     
  2. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Verkar som det finns andra som har liknande problem. Min funkade dock perfekt tills idag.

    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/334486/loss-of-3g-signal-fault-with-phone/

    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/321940/constantly-losing-network/
     
    Last edited: 18 apr 2011
  3. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Verkar som det är efter jag haft GPS:en på. Testade den i Maps och fick den inte att funka. Efter det funkade inte telefon-delen trots det såg ut som den hade signal.

    GPS:en funkade sen inte heller. Inget händer när man satte den av/på.

    Kan det vara nåt som måste tas på garantin?
     
  4. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Problemet kommer efter att jag haft GPS på och testat Maps. Tydligen får inte Gps:en kontakt då Maps inte kan lokalisera mig.

    Brukar förresten GPS funka inomhus, om man sitter nära ett fönster? Har inte haft mobil med gps tidigare. Verkade dock inte funka när jag provade utomhus heller..

    Efter den här buggen inträffat, funkar det som sagt sagt varken att ringa eller surfa. Det trots att jag verkar ha täckning enligt status.

    Att stänga av/på GPS med strömkontroll-widgeten gör ingen skillnad heller. Samma stänga med telefon-delen.

    Ytterligare en sak som händer efter buggen är att mobilen verkar segare. Laggar när man scrollar på skärmen etc. Det enda som hjälper är omstart.

    Är det något hårdvaru-relaterat eller beror på nån app jag installerat? Antar att jag borde göra en återställning av telefonen, innan jag kontaktar Comviq.

    Hur backar man förresten bäst upp saker? Mobilen är inte rootad.
     
    Last edited: 18 apr 2011
  5. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tydligen försvinner telefon-uppkopplingen när GPS:en används. Detta oberoende av program som gör det. Ingen som haft liknande fel eller vet vad man kan testa?
     
  6. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Bump
     
  7. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har undersökt problemet mer och kommit fram till en del. Kör man med endast 2g kommer inte buggen med att telefon- och data-förbindelser inte fungerar efter att man lämnat Maps. Verkade dock inte som maps laddar som det ska med 2g.

    Stänger jag av data-trafik medan jag kör Maps, så kommer inte buggen med 3g heller. Men då funkar såklart inte laddning av kartor. Buggen kommer inte bara i Maps förresten, men alla appar som använder 3g.

    Har hittat några personer till som verkar ha samma problem. Här är två av dem. Det första inlägget verkar tyda på att det är hårdvaru-relaterat.


    http://android.modaco.com/content/z...using-gps-i-lose-phone-signal-until-i-reboot/

    http://android.modaco.com/content/z.../having-gps-switched-on-kill-s-3g-connection/

    Själv anar jag att det har med a-gps att göra. Någon konflikt. Skulle vilja prova stäng av a-gps men har inte lyckats hitta hur man gör.

    Ingen på detta forum som stött på problemet?
     
    Last edited: 19 apr 2011
  8. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har provat att återställa telefonen, men felet kvarstår. Lät i och för sig Google återställa vissa apps, men tvivlar på att de har med felet att göra.

    Har lagt märke till några andra saker. 3g-mottagningen är väldigt dålig inomhus. Har ofta bara 0-2 staplar. På vissa ställen går den över till 2g. Tyckte detta funkade bättre innan buggen jag nämnt inträffade.

    Har också kollat med Bredbands-kollen och får inte över 1,5mbit ner och 0,1-0,2 upp, trots att jag provat på flera ställen. Är så låg hastighet normalt?
     
  9. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har som sagt återställt mobilen några gånger för att försöka lösa 3g/gps-problemet. Vet ej om det är relaterat, men nu får jag ännu sämre hastigheter än innan. 0,6mbit ner 0,1 upp. Oberoende av plats jag provar. Antingen så har Tele2:e när plötsligt blivit sämre eller så är det nåt med mobilen.

    Har ingen något mer jag kan prova på det första problemet? Annars tvingas jag kanske skicka in mobilen.