Problem: Mottagningsproblem -- hårdvara, mjukvara eller nät?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av peppo, 14 jul 2012.

  1. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Står i valet och kvalet mellan att skicka tillbaka min S3:a till Halebop, men problematiken är lite... problematisk.
    Har den på Halebop, som ju ska ha identiskt nät med Telia och således bra täckning här i (centrala) Umeå. Inga störningar har förekommit i den här regionen då jag har haft mina bekymmer -- i stort sett från början då jag fick telefonen (mitten på juni).

    Bekymret är att 90% av alla samtal slutar i fullkomlig tystnad och avbryts efter 20 sekunder. Oberoende om den som ringer ringer från område med dålig täckning eller mittemot mig från mitten av stan.
    Många av gångerna går telefonen över i "Ej service" och visar en cirkel med streck i efter samtalet. Flera gånger har den efter avbrutet misslyckat samtal sagt: "Telefon är i flygläge. Avaktivera för att kunna ringa" -- typ så.
    Det är mestadels när jag mottagit samtal som jag märkt problemet, då jag ringer ganska lite själv. Men säkerligen 80-90% av alla samtal jag själv försöker ringa slutar i tystnad och avbrott i försöket att ringa efter typ 20 sek.

    Kör XXALF5, sen några dagar rootad.

    Har bytt SIM-kort hos Telia på inrådan från Halebop utan skillnad. Halebop tror telefonen är defekt. Vad tror ni?
    Det här att skicka in den med allt vad det innebär med backup, unrootning och skicka paket är ju lite drygt... men kanske vad jag behöver göra.

    Tankar, någon, snälla? :)
     
  2. skinza.se

    skinza.se Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Dum fråga kanske, men har du gjort en factory reset? :)
     
  3. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nej, men det känns knappast som en mjukvarugrej. Värt att prova iofs

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    459

    MINA ENHETER

    Hade också problem med täckningen som pendlade konstant med 3 men som förbättrades avsevärt när jag uppgraderade till XLFB firmwaren via Odin.
     
  5. binary

    binary Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag tror att det är fel på telefonen. Byt ut produkten om den inte fungerar out of the box.

    Själv tycker jag att SGS3 har super samtalskvalité och 3G täckning - hade SGS2 och O2x tidigare.
     
  6. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det kan lätt vara ett mjukvaruproblem faktiskt. Minneshanteringen är lite mysko på de första firmwaren, om du har någon app med minnesläcka eller något kan den göra så att även förgrundsprocesser stängs ner, vilket i ditt fall skulle vara telefoniappen.

    Jag säger inte att det är så, men det är inte så osannolikt som du får det att låta. Prova fabriksåterställa och testa ringa innan du installerat massa program. Har du samma problem då kan du utgå från att det är något med hårdvaran eller mobilnätet. Bara för att de säger att det inte är problem betyder inte nödvändigtvis att det inte finns något.

    Sent från mein I9300 via Tapatalk 2. Kyllä!
     
  7. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Dessvärre verkar det som att Mobile Odin är köpes -- om det är enda sättet att flasha in XBLFB?
     
  8. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    459

    MINA ENHETER

    Om du har en olåst mobil ska du kunna lägga in den via Kies också.
     
  9. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har liknande problem men när jag ringer ut. I början hör jag men sen dör micken hör den andra i luren får lägga på o ringa upp igen. Händer ganska ofta kör telia tror det är mjukvaran i s3 som har problem. Har även problem med att ljudet blir lägre vid längre samtal. Då jag kan jämföra med htc one x och arcs så tror jag att det är nåt i mjukvaran som spökar vid kanske övergång mellan 2g o 3g nätet. Eller vid dålig täckning kanske till o med antenn problematik. Nåt är inte helt ok i varje fall.
     
  10. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har nollat helt nu, utan några konton eller synkning eller appar -- exakt samma problem. Tysta samtal, Ej service och "Utanför täckningsområde" och "Ej registrerad" efter samtal avbrutits.
    Den här pseudo-tegelstenen åker in på service! Måste bara unroota & dölja etc först