Problem: MSI Skärm vill inte fungera med datorn

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Chucktester, 15 sept 2022.

  1. Chucktester

    Chucktester Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan! Vet inte om denna är den rätta tråden är att posta i. Men! Tråden handlar om min datorskärm som inte vill fungera som den skall med min dator.

    Vanligtvis brukar jag dras ifrån att skapa en tråd om något som inte funkar. Men denna gången är jag helt hjälplös, jag fattar verkligen inte vad problemet är.

    Mitt problem är:
    Jag har köpt en ny datorskärm. MSI MAG342CQR Curved 3440x1440, 144hz för att vara exakt. Jag har installerat om windows på en helt ny hårddisk, till windows 10.
    Jag får verkligen inte skärmen att fungera som den skall!

    Mitt första problem var att skärmen var helt svart när jag skulle koppla in den. Varav jag inte såg någonting så jag kopplade in min gamla 60hz skärm för att kunna navigera i windows.
    När jag testar HDMI, då funkar den nya skärmen. (När jag kopplar in skärmen när datorn är på enbart) Men inte den medföljande DP kabeln.

    Efter att jag laddat ner drivrutiner till grafikkortet, (senaste nvidia drivrutiner och nvidia game experience, & Nvidias Displayport driver 1,1 & 1.2) så fungerar DP kabeln. Men bara ifall jag kopplar in skärmen när jag har igång datorn. Det funkar alltså inte att starta datorn med skärmen. Det blir bara svart. Vilket då resulterar i att jag måste starta om datorn på knappen, koppla in min gamla skärm (för att kunna se något) för att sedan koppla in den nya skärmen igen.
    När jag testar att ändra över 50hz i windows, som skärmen normalt är inställd på, då blir det svart skärm. Igen. Varför? Den ska ju klara 144hz?
    Ibland när jag drar ut den gamla skärmen, (om båda skärmarna är inkopplade), då kan ibland båda skärmarna bli svarta. Och jag måste starta om systemet. Och vad jag menar med att det blir svart är, skärmen är på, den upptäcker något, så den lyser litegrann, men är fortfarande svart.

    En intressant grej att notera är att min gamla skärm, visar acer loggan och windows loggan när datorn startar. Det gör INTE den nya skärmen.

    Vad missar jag här? Jag har en hel nyinstallering av windows 10 på en helt ny och tom hårddisk. Jag har senaste drivrutinerna, jag har till och med laddat ner en drivrutin för skärmen på msi’s hemsida. (Ska det verkligen behövas) Mitt grafikkort ska väl klara av denna skärm?
    Är det min DP kabel som jag fick med, som strular?
    Är det grafikkortet?
    Är det bios?
    Eller slutligen, är det skärmen, som det är fel på?

    Jag har testat en laptop med skärmen, med hdmi. Det funkade inte alls. Svart skärm där med.
    Det som återstår att testa är en annan stationär dator, en ny kabel, och slutligen ett nytt grafikkort då tänker jag.

    Jobbiga är att inet, säger att det inte är något fel på skärmen, när jag var där med den och dom testade den. Sen vet inte jag hur noggrant dom testade den. Dom kan absolut ha missat att starta om datorn med skärmen inkopplad osv.


    Mina specs:
    GPU: NVIDIA Geforce GTX 1060 6gb
    CPU: Intel i7 2600 3,40 ghz
    Moderkort: Acer predator G3610 (PCI Express 2.0)
    RAM: DDR3 16gb
    Windows 10 64bit



    Jätte tacksam för hjälp med detta!

    Mvh :)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 036

    MINA ENHETER

    Låna en DP-kabel som du vet fungerar för att testa med och se om den du har är trasig?

    Över Full-HD (1920x1080) så krävs det lite mer av grafikkort och kablar, så det kanske kan förklara trassel med HDMI-kabeln.
     
    Chucktester gillar detta.
  3. Chucktester

    Chucktester Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar! Ska testa!
    UPDATE! Nu startade jag datorn med båda skärmarna, och även bara den nya skärmen. Den nya skärmen fungerar vid start. (WHAT?!)

    Testade att ändra hz. Pang, svart skärm. -.-