Multi Touch, funkar det som det ska nu?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zippiz, 8 feb 2010.

  1. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag vet att Google kom med sin uppgradering som erbjöd MT på Nexus, men fungerar det 100% nu eller är det fortfarande bara "pinch to zoom" som fungerar?

    Tänker på tex hur det ser ut i den här filmen som visar hur det ser ut när man försöker köra emulatorer på Nexus. Längre fram i filmen kör han även Pong som ska vara ett spel med stöd för MT men det fungerar inte heller.
    Se den här filmen så förstår ni vad jag menar. Pong är rätt sent i den...
    http://www.youtube.com/watch?v=SfQaDAiMY0U
    Funkar det nu när uppdateringen är släppt eller är det fortfarande samma problem?

    Är det så att N1ans MT inte fungerar riktigt som den ska, verkar ju minst sagt opålitligt om man kollar här tex.
    http://www.youtube.com/user/cocreateguid#p/a/u/2/pU0R9tdodw8


    Vill absolut inte dissa Nexus, bara veta om det fungerar 100%, jag är nämligen lite sugen att kunna spela på min framtida telefon. (vilket iofs kanske inte blir Nexus, men...)

    Vad säger ni?
     
    Last edited: 8 feb 2010
  2. amc0

    amc0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    MT är enbart på för Maps, gallery samt browser om jag minns rätt.
     
  3. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    MT har alltid varit tillgängligt, bara inte implementerat (eller snarare avslaget) i originalapparna av immaterialrättsliga skäl. Nu har man slagit på det, jag vet inte varför.

    För tredjepartsprogramvara har man alltså alltid haft möjligheten, och så länge inte API:et fuckar så är det helt applikationsutvecklarens ansvar att se till att det funkar. Google har alltså bara ansvar fram till API:et, av uppenbara skäl. Det är en riktig miss av Google att inte fixa det här på en gång, det känns som att den här missuppfattningen kommer finnas ett bra tag framöver...
     
  4. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Finns det något spel/program som någon har testat där det fungerar med MT då? (pratar inte om pinch to zoom som sagt)? Hade gärna velat se det, men filmen ovan med Pong gör mig lite "orolig". Vet inte om det är Android, Nexus (hårdvaran) eller programmen men funkar gör det iaf inte.
     
  5. Kevmo

    Kevmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdateringar till Snesoid och Gameboid släpptes precis med MT-stöd, dock inte hunnit pröva ännu. :)
     
  6. JonCe

    JonCe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte vad du menar med "inte pinch to zoom". Det är väl en MT-funktion bland alla andra? Det är väl inget magiskt med just den funktionen, som gör att den skulle funka bättre än andra?

    Jag vill passa på att poängtera att jag inte har någon djupare förståelse här, eller har kollat igenom API:et. Man kan givetvis tänka sig att det finns fördefinierad funktionalitet för ptz, som är optimerad medans annan kod är buggig. Dock bör det inte, så vitt jag kan se, finnas någon hårdvarumässig anledning till att ptz ska funka bättre än annan MT-funktionalitet.
     
  7. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Men skynda dig o gör det då ;)


    Jag har inte någon direkt kunskap. Men om man kollar på den andra filmen där uppe så ser man klart och tydligt att det verkar som "tryckpunkterna" sticker iväg ibland. Detta tror jag inte skulle vara några problem (eller går iaf koda bort) vid tex pinch to zoom...

    Såg nu att jag länkat till fel video... här är den rätta.
    http://www.youtube.com/user/cocreateguid#p/a/u/2/pU0R9tdodw8


    Det kan ju naturligtvis vara så att det bara är den där Nexustelefonen som är defekt, och inte alla telefoner. Men tycker ändå det är intressant, o skulle gärna vilja höra om MT fungerar 100% som det är tänkt nu. I tex emulatorerna ovan :)
     
    Last edited: 8 feb 2010
  8. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Jag skulle chansa på att felet ligger i applikationen.
     
  9. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Så felet ligger i både testprogrammet han kör ovan samt i spelet Pong som testas av en annan person?

    Men det är ju fullt med folk här som kör Nexus, jag vet inte om Pong är gratis men om det är så kan ingen testa?
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag testade nu. Pong MT funkade precis så dåligt som i videon.

    /Söder
     
  11. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    ToonWarz har Mulit touch, det fungerar hyfsat tycker jag. Men det är inte min typ av spel. :P
     
  12. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, tack... även om jag hade hoppats på att det skulle fungera finfint istället nu.


    Vad jag har sett så fungerar ToonWarz rätt bra på Iphone, men inte hittat någon film som visar att det fungerar lika bra på någon Android-telefon.

    Låter ju sjukt gnällig, det är inte meningen. Jag har dock alltid gillat att spela, och det kommer även påverka valet av mobil.

    Vill egentligen inte ha någon Iphone, men om det är den enda maskinen som erbjuder riktigt bra spelupplevelse så blir det kanske en sådan ändå. Alternativet är ju en Android med tangentbord men lockar inte jättemycket.

    Synd man inte kan para ihop sin telefon med någon kontroll för att köra spel, eller det går kanske men kommer bara fungera på vissa spel o bla, bla.

    Vill verkligen att MT ska fungera fint på Android. :(
     
  13. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det är nog bara utvecklarna av spelen och applikationerna som inte hänger med. Det är heller inte så konstigt eftersom det är långt ifrån alla android telefoner som stödjer MT. Om jag vore utvecklare så skulle jag först och främst se till att applikationen fungerar på så många enheter som möjligt för att maximera vinsten osv. Det kommer säkert bli standard och jag är säker på att det kommer finnas ett bättre spelutbud framöver. Just nu så är Iphone helt enkelt bättre om man ska spela.
     
  14. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    N1 har en Synaptics ClearPad 2000 som digitizer. Det är inte "riktig" multi-touch på denna utan mer en variant av dual-touch. Den supportar full tracking på 1 finger och vissa 2-finger gestures. Specifikt så kan den inte tracka mer en ett finger åt gången i horizontal/vertikal planet. T.ex. om du håller båda fingrarna på samma "höjd" i Pong så kan den inte hantera det utan ser det som ett finger.

    Dock så funkar ju alla typer av pinch/roterings gestures bra med denna lösning.

    http://www.synaptics.com/about/press/press-releases/synaptics-clearpad-on-nexus-one-smartphone
     
  15. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Oj, du hade minsann koll på läget. Tack för informationen. Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, jag var lite inne på SE X10 men antar att den inte heller kommer ha stöd för äkta MT. Kanske blir det en Iphone, vänta på en annan Android (måste försöka ta reda på vad X10 har för digitizer)...

    Hur som helst, tack för ett utförligt svar.
     
  16. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant, men var framgår det i länken att Synaptics ClearPad 2000 inte skulle stödja två fingrar i samma höjd så som du beskriver? o_O
     
  17. packetlss

    packetlss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Från deras produkt PDF.

    Värt att veta att det finns fördelar med en digitizer som denna över äkta multitouch digitizers.

    Lägre strömförbrukning.
    Avsevärt lägre pris.
    Snabbare uppstart från sovande läge.
    Bättre precision.
    Och framför allt, inget patent träsk.

    Nackdelen är ju dock att man får göra avkall på viss funktionalitet.
     
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Säger ju inget om 2 fingrar i vertikal/horisontalplanet.
     
  19. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Menar du nu "Capacitive Buttons_Fashion_or_Trend.pdf" ? Enda pdf'en som finns under whitepapers. Det står inget om nån sån begränsning där.
     
  20. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan inte heller se det.