Multi Touch, funkar det som det ska nu?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zippiz, 8 februari 2010.

1. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Som jag förstår det har packetlss lite erfarenhet på området och använder endast texten som underlag för sina egna slutsatser.

2. bjornb

bjornb Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. packetlss

packetlss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först, product brief:
    http://www.synaptics.com/sites/default/files/Product_Brief_CP2000_01_0.pdf

Jag tror jag beskrev det lite klumpigt.
    .
    Lite förenklat så består digitizern av två lager:
    Ett lager med massa paralella ledare som man kör ström igenom.
    Ett annat lager paralella ledare (som ligger 90 grader vridet mot det första) som används för att känna av en kapacitansskillnad.

Genom att svepa en "våg" av ström genom det första lagret och mäta i det andra lagret så man skapa sig en respresentation av kapacitansen i X resp. Y axeln.

Hitta postionen för ett finger på skärmen är enkel geometri.

Om nu användarn sätter ner ytterligare ett finger så går bra att bestämma postionen på detta finger enkelt också, det är ju bara en ytterligare beröringspunkt som skall bestämmas.

Problemet uppstår när beröringspunkterna "passerar" varanda antingen i en horizontell eller vertikal linje, då kan styrkretsen tappa bort vilken beröringspunkt som är vilken. Detta beror på en begränsning i designen, skall försöka förklara nedan.

Kod:
       1  2  3  
       |  |  |  
    1--+--+--+--
       |  |  |  
    2--+--+--+--
       |  |  |   
    3--+--+--+--
       |  |  |  

Tänk er att detta är en representation av de två planen
    när inga fingrar är på skärmen.

Detta ger följande respresentation av finger situation
    enligt tabell nedan
    X-axeln: 000
    Y-axeln: 000

Tänk er nu att vi stoppar in två fingrar diagonalt, [B]X[/B]=finger

1  2  3  
       |  |  |  
    1--X--+--+--
       |  |  |  
    2--+--+--+--
       |  |  |   
    3--+--+--X--
       |  |  |  

Detta get följande avläsning:
    X-axeln: 101
    Y-axeln: 101

Om vi nu spegelvänder bilden, vilket innebär att vi roterat
    våran gesture 90 grader.

1  2  3  
       |  |  |  
    1--+--+--X--
       |  |  |  
    2--+--+--+--
       |  |  |   
    3--X--+--+--
       |  |  |  

Detta get följande avläsning:
    X-axeln: 101
    Y-axeln: 101

Oops! Som ni kan se så ser det likadant ut för digitizern i båda fallen, detta gör att drivkretsen för digitizern kan bli konfunderad.

Detta är anledningen till att det beskrivet att digitizern är:
    "supporting single-finger input and two-finger gestures including Pinch and Pivot Rotate." Detta då den inte kan följa 2 fingrar oberoende på hur dom rör sig.

Pinch och rotation (inom vissa gränser) är inget problem, då det inte gör något om punkterna blandas ihop då.

Ni som tvivlar, ta ett hem valfritt multitouch ritprogram, och testa sätt ner två fingrar i "pinch"-handgreppet och prova att vrida punkterna fram och tillbaka så kommer ni se hur det ser ut när den blandar ihop X och Y koordinaterna.

4. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Klart intressant! Jo jag har testat på min nexus och sett att speciellt vid överlappningar mellan x och y så hoppar den till. Nu har jag sålt min iphone och kan inte testa X och Y där, men frågan är om inte mjukvara uppdatering kan parera en del av detta som den måste ha gjorts för iphone. Clearpad 2000 släpptes några månader före första iphone och de har gjorts en hel del uppdateringar sedan dess. Så iphones mjukvara MT har ju ett försprång på några år.

5. packetlss

packetlss Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, mjukvara kan nog förbättra lite, förvänta dig inga underverk bara.

Iphone har en annan typ av digitizer. Den bygger på ett rutnät av flera små touchpunkter, som kan avläsas individuellt.

Så ist. för att ha bara ha "touch-representation" för X och Y axeln så har den denna information för flera olika ställen på skärmen. Så med lite hjälp av smart signalbehandling så kan man hålla reda på flera olika punkter oavsett hur dom rör sig. (Detta är inte helt sant, det går att förvirra en Iphone på samma sätt som N1an, men det måste i så fall ske på ett mindre område, och inte på hela höjden/bredden som på N1an).

Nackdelen med en lösning som denna är att den drar mycket ström, och att den är omtåligare än en enklare lösning. Fördelen är så klart "äkta" multitouch.

6. JonCe

JonCe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack packetlss för den informativa posten. Jag visste inte att hårdvaran var mindre avancerad än den skulle kunna vara. Din post validerar i någon mening det jag skrev om att man skulle kunna tänka sig att det finns förkalibererad API-funktionalitet för vissa rörelser.

Dock undrar jag om man inte skulle kunna få till funktionalitet förvillande lik genom lite smart heuristik kring vilka rörelser som brukar förekomma på skärmen. Givetvis finns det alltid möjlighet att lura en icke komplett algoritm, men man borde kunna få det att fungera i de allra flesta fall.

Som jag ser det borde man genom att läsa av skärmen tillräckligt ofta, samt hålla reda på en historisk riktningsvektor för varje finger, kunna skilja de två fingrarna relativt precist. Tänker jag fel, eller är det bara för jobbigt i praktiken? Som teoretisk inriktad datavetare ser jag sällan problem med sådant här, jag lämnar implementeringen till kodslavarna :)

7. flaxroid

flaxroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men det belastar väl processorn mycket mer om den skall minnas och räkna ut allt snabbare och oftare, batteri tiden sjunker, och även minnesåtgången, det är ju inte värt att koda fram den lösningen även om det e möjligt. då har HTC i min mening valt helt fel Panel till NExusen, eftersom övrig hårdvara är av nyare typ, varför gjorde man detta frågar jag? det äär inte så mycket mera dyrare med panel som Ifån har?

8. alongusername1

alongusername1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan det låter riktigt B ju. En telefon som saknar fysiska knappar man kan spela med måste ju ha MT likt iFåns annars är det ju massa spel som inte går att spela :( Kommer detta gälla fler Androidtelefoner tror ni eller kan t ex. X10an ha stöd för "riktig" MT?

9. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ska man invänta Nexus Two, kanske?

10. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra förklarat packetlss! Ok om jag förstått dig rätt så menar du:

1. så kräver det mycket mer avancerad kodning för att nexus one ska kunna uppnå samma typ av MT som iphone för att de har olika digitizer.

2. Det finns för och nackdelar med bådas digitizer's

----

Vi får väll se hur MT uppdateringar från Google till Nexus One kommer att se ut framöver (om de förbättrar spelupplevelsen för vissa MT spel). Tycker dock att mobilen känns kanon bra som det är med alla möjligheter (moddar etc)

MEN till nästa Google mobil vore det inte så dumt med nått liknande ClearPad 3000 som ger multitouch upp till tio fingrar. Nu snackar vi multitouch!

Den nya sensorteknik påstås kunna ge en noggrannhet på upp till + /-1mm radie, som är mycket noggrant för att göra tio fingrar möjligt på den lilla pekskärmen. Utan att komplicera hårdvaru design, kan hela omfånget mätas på endast 0,3 mm i tjocklek, men kan ändå gå upp till 20,3 cm modul pekskärm diagonalt.
    Synaptics' ClearPad 3000 touchscreen does 10-finger capacitive multitouch, other forms of dark magics :D

edit: länk

Last edited: 9 februari 2010
  11. JonCe

JonCe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jovisst, det är säkert mer krävande. Man kan ju tänka sig att man inte har det som standard, utan bara har den tekniken om man ska spela t.ex., något som borde dra en del batteri iaf. Det beror ju faktiskt helt på hur mycket mer det drar, med den enklare tekniken finns ju i så fall ett val mellan hög precision oc strömförbrukning eller låg precision och strömförbrukning.

Men visst, jag hade hellre sett en mer avancerad hårdvara. Hade jag vetat detta innan jag köpte hade jag nog tvekat, men nu är jag nöjd och glad i alla fall. Spel är ointressant för mig.

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.499

MINA ENHETER

2 fingrar räcker. Ska ju kunna se nått på skärmen oxå. MT är som kejsarens nya kläder: HYPE...

13. Qwerty

Qwerty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara för att N1 inte har "full" MT och man inte kan spela alla spel?
    Om man inte är största mobil-spelsentusiasten så låter det lite onödigt.
    När Nexus Two kommer ut kommer det finnas andra saker den inte har.

14. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Väldigt tråkigt detta, då det gör en del ideer "omöjlig" att genomföra. Någon som har en aning om andra HTC-telefoner har samma hårdvara? Känns ju som att risken är väldigt stor.

15. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag är nyfiken, vilka idéer blir "omöjliga" att genomföra?

16. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fick för mig att Droid har en annan digitizer, någon som vet ?

17. flaxroid

flaxroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här

18. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det var väl ändå en lam kommentar. Om man tycker att spelfunktionen har betydelse och har ro att vänta kan det väl vara värt att invänta nästa modell. Det är väl klart att det alltid kommer finnas funktionalitet som saknas, men MT är ändå en rätt schysst grej.

Hittills har N1 verkat vara THE phone och jag tycker fortfarande att den verkar grym. Men nu är det ett par grejer som kommit fram som ändå är lite negativa. (Endast dual touch och probs med 3G-anslutning (vilket säkert kommer lösa sig, men ändå).)

19. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  20. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bör inte det vara för...
    övre fingret : X=3 Y=1
    undre finget : X=1 Y 3

Förstår inte hur du kan få det till 101 då koordinatsystemet går från 1-3 och inte till 101.
    Dessutom upplever jag inte detta problem som du beskriver.

Last edited: 22 februari 2010