Först, product brief:
http://www.synaptics.com/sites/default/files/Product_Brief_CP2000_01_0.pdf
Jag tror jag beskrev det lite klumpigt.
.
Lite förenklat så består digitizern av två lager:
Ett lager med massa paralella ledare som man kör ström igenom.
Ett annat lager paralella ledare (som ligger 90 grader vridet mot det första) som används för att känna av en kapacitansskillnad.
Genom att svepa en "våg" av ström genom det första lagret och mäta i det andra lagret så man skapa sig en respresentation av kapacitansen i X resp. Y axeln.
Hitta postionen för ett finger på skärmen är enkel geometri.
Om nu användarn sätter ner ytterligare ett finger så går bra att bestämma postionen på detta finger enkelt också, det är ju bara en ytterligare beröringspunkt som skall bestämmas.
Problemet uppstår när beröringspunkterna "passerar" varanda antingen i en horizontell eller vertikal linje, då kan styrkretsen tappa bort vilken beröringspunkt som är vilken. Detta beror på en begränsning i designen, skall försöka förklara nedan.
Kod:
1 2 3
| | |
1--+--+--+--
| | |
2--+--+--+--
| | |
3--+--+--+--
| | |
Tänk er att detta är en representation av de två planen
när inga fingrar är på skärmen.
Detta ger följande respresentation av finger situation
enligt tabell nedan
X-axeln: 000
Y-axeln: 000
Tänk er nu att vi stoppar in två fingrar diagonalt, [B]X[/B]=finger
1 2 3
| | |
1--X--+--+--
| | |
2--+--+--+--
| | |
3--+--+--X--
| | |
Detta get följande avläsning:
X-axeln: 101
Y-axeln: 101
Om vi nu spegelvänder bilden, vilket innebär att vi roterat
våran gesture 90 grader.
1 2 3
| | |
1--+--+--X--
| | |
2--+--+--+--
| | |
3--X--+--+--
| | |
Detta get följande avläsning:
X-axeln: 101
Y-axeln: 101
Oops! Som ni kan se så ser det likadant ut för digitizern i båda fallen, detta gör att drivkretsen för digitizern kan bli konfunderad.
Detta är anledningen till att det beskrivet att digitizern är:
"supporting single-finger input and two-finger gestures including Pinch and Pivot Rotate." Detta då den inte kan följa 2 fingrar oberoende på hur dom rör sig.
Pinch och rotation (inom vissa gränser) är inget problem, då det inte gör något om punkterna blandas ihop då.
Ni som tvivlar, ta ett hem valfritt multitouch ritprogram, och testa sätt ner två fingrar i "pinch"-handgreppet och prova att vrida punkterna fram och tillbaka så kommer ni se hur det ser ut när den blandar ihop X och Y koordinaterna.
Click to expand...