Multi Touch, funkar det som det ska nu?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zippiz, 8 feb 2010.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hihi.

    Tror han menar att på första och tredje plats, INTE andra, så läser den av en touch. Samma sak på både X och Y.
    Det är därför som som den har problem att följa fingrarna när du byter till
    övre fingret : X=2 Y=1
    undre finget : X=2 Y 3

    och sedan vidare till
    övre fingret : X=1 Y=1
    undre finget : X=3 Y 3

    Det är ju detta som är själva nackdelen. Om du hade kunnat skapa en teknik som enkelt kan tolka datan som du skrev, så är det ju bra. :)

    /Söder
     
    Last edited: 23 feb 2010
  2. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  3. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Trist... kan ju hoppas de e lösbart med nån firmware till touchskärmen... dock har jag aldrig spelat på några av mina iphones de senaste 3 åren, så jag tror inte jag kommer att spela på N1 heller :)
     
  4. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag testade att köra på den där pinch-to-zoom grejen på webläsaren i min nexus men det funkade ej :/

    Måste man uppdatera nånting för att det ska funka? Eller ska det funka direkt från start?
     
  5. Droid110

    Droid110 Guest

    Jag fick en uppdatering precis efter jag startat telefonen (för första gången) och efter den installerat klart och startat om så funkade pinch-to-zoom i webläsaren och jag måste säga att det funkar superbra!
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tror vi alla N1-ägare inte längre kan skydda Google och säga att MT fungerara lika bra som på andra telefoner nu längre.

    Det verkar faktiskt som det sitter en sämre panel i N1, som den senaste videon här visar.

    Jag har själv testat, och det är faktiskt så att telefonen förlorar "spårningen" av fingrarna när de korsar varandra.

    DOCK, så kan man ju ställa sig frågan om detta påverkar hur man använder telefonen. Det är nog vid få tillfällen som man faktiskt märker detta vid normalt användande.

    Vissa spel komma antagligen inte fungera så bra p.g.a. detta dock.

    /Söder
     
  7. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

  8. stampe

    stampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som upplever att MT fungerar av och till i Browsern? Ibland måste jag starta om Browsern för att det ska fungera igen. När det fungerar är det dock suveränt.
     
  10. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hoppas att det bara är Mjukvarumässigt och att dom inte snålat in på skärmen...
     
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Det är just det som det verkar vara, att de valt en skärm som inte kan skilja på vissa saker...

    /Söder
     
  12. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  14. gudas

    gudas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    Jag hoppas fortfarande att detta är en bugg i programvaran till skärmen (firmware). Just det att punkterna hoppar till motsatt hörn när man fört fingrarna mot varandra och sedan ifrån varandra enligt videon tycker jag ser ut som miss/missar i programmeringen. Håller tummarna för en mjukvarulösning inom kort!
     
  15. Cliddo

    Cliddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du har ju inte märkt detta innan så vad spelar det för roll för dig?

    Android kör ju endå inte OpenGL ES 2.0 än heller men när det gör de så blir det svårt med multitouch-spel. T ex 1 vs 1 pingpong, boardhockey eller 1vsMobil fifa.
     
  16. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Snacka om fail från googles sida i så fall... :mad:
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Utan att låta som en Apple-typ som försvara iPhonens (dåvarnade) brist på MMS genom att säga att det är en funktion man inte behöver.... så känns det som att det denna brist i MT nog inte kommer påverka mig allt för mycket i mitt dagliga användande, eftersom jag nog inte kommer spela något avancerat, MEN det är verkligen dåligt gjort av Google.

    Hoppas att valet av MT-panel har några andra fördelar, som sjukt mycket bättre batteritid eller nått...

    /Söder
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag har ju märkt det i andra MT-testprogram. Men inte i mitt användade nej, eftersom det är bara pinch to zoom jag användt hittills.

    Men, som sagt, så fort det kommer spel eller program som vill använda mer avancerad MT så är ju N1 rökt.

    /Söder
     
  19. cocacola30cl

    cocacola30cl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ångrar att jag läste den här tråden. Hade hellre varit lyckligt naiv.
     
  20. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har iofs ingen anledning att tvivla på att det stämmer att det är hårdvaran, om dom säger det.
    Men har ändå svårt att se att det skulle vara hårdvaran. Dess sensorer känner av vart man trycker på skärmen, sen rapporteras värdet vidare. Om jag trycker på punkt X men hårdvaran säger att jag trycker på punkt Y så måste det vara ett beräkningsfel. Annars skulle det alltid bli fel.
    Om den mjukvaran nu inte är en del av Android så bör det ju ligga i den mjukvara som Android använder sig av för att läsa ut värdena från hårdvaran.

    För att ta en (antagligen väldigt dålig) jämförelse. Hemma har jag en termometer som visar både ute- och rumstemperatur. Det skulle vara som att så länge det skiljer sig åt ute och inne så visar den rätt information. Men de dagarna det är ungefär samma temperatur ute och inne så flippar den ut och sen visar fel information när temperaturerna ändras. Men det skulle inte vara sensorerna som gör fel, utan mjukvaran i termometern som räknar fel.