Multi-touch i Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av doktorn, 21 feb 2012.

  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej!
    Är det någon som vet varför multitouch är så sparsamt använt i Android? Jag skulle gärna se fler gester med både ett, två och tre fingrar på min lur, motsvarande hur musplattan på macbook och nu även delvis zenbook fungerar.
    Är det på grund av patent som det saknas?
    Skulle vara grymt smidigt att i tex browsern använda två fingrar för bak, fram och adressfält. Tre fingrar för nästa flik, föregående flik eller fliköversikt.
    Hade man gått ut med design guidelines för detta också till Android, skulle det öppna upp ännu mer möjligheter att spara skärmyta.
    Gester går ju fortare och är smidigare än knappar.
    Knappar kan finnas kvar för enhandsnavigering, men det borde vara sekundärt tycker jag.
    Vad tycker ni andra?
    Vore skönt att få väck eller ta fram navigeringsknapparna i Android 4 med säg ett enkelsvep från botten för multitouch läge tillexempel.
    Man vill ju inte ha knappar förrän man ska använda dem ändå.
     
  2. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Jag ogillar svep så mig gör det ingenting...
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kanske för att det blir så svårt för användare att upptäcka? För få som skulle använda det för att motivera kostnaden. Eller så har de bara inte haft tid för det än eller patent problem.
     
  4. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Tror inte det är intressant för de flesta, ungefär som fysiska tangentbord. I stort sett ingen som vill ha längre. Med ett bra byggt ui så behöver man inte massa bökiga rörelser med fingrarna.
     
  5. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    om man håller mobilen i handen och styr med tummarna, som jag oftast gör, så har man ingen användning av det...
     
  6. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Jag håller oftast mobilen I en hand och styr med tummen så det är inte nödvändligt för mig

    Sent from my miui powered phone
     
    Last edited: 21 feb 2012
  7. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jo jag styr ju också främst med tummen på handen jag håller med, men tycker över lag att svep är dåligt använt. För surfplattor och kanske paneler i bilar tror jag däremot att multitouch gester skulle vara till stor nytta. Att säga att ingen skulle använda det tycker jag låter konstigt. Det passar ju perfekt på musplattor. Så fort man vant sig vill man inte vara utan.

    Jag skulle nog använda två händer även på telefonen om det bara fanns stöd för det.
    Varför tyckte annars folk att det var så viktigt med multitouch om ingen vill utnyttja det till mer än pinch och spelkontroller?

    Det lär väl inte hända, men det är ändå kul att spekulera i hur man kan utveckla gränssnitten...
     
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag håller med till viss del, gester är bra mycket skönare än knappar, om det används på ett naturligt sätt. Det finns massor exempel på bra användningar i 4.x:
    Svep för att slänga i multi task-listan (och standard-webbläsarens flikhanterare), byta mellan meddelanden i GMail (yeah), flik-användningarna i de flesta apparna, svep bort notifikationer en och en, flikbyte i Chrome är en svep-rörelse.

    Detta är dock endast enfingersgester. Jag tycker att man på ett mobilt system bör hålla sig ifrån för mycket multitouchrörelser, iaf fler än två fingar. Jag får knappt plats med tre på min Galaxy Nexus, och verkligen inte på ett naturligt sätt (förutom i landskapsläge). Tänk då dessutom på att android även ska kunna köras på en 3" Xperia Plutteliten™ där jag troligtvis inte ens skulle kunna pich-zooma med två fingrar.
     
  9. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Haha! :cool: