Multitasking i Android en myt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av monty, 6 feb 2013.

1. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Självfallet vet inte jag hur hela android fungerar, men det lät på dig som om du trodde att jag inte visst vad jag pratar om.

Visst, android stöder och har multitasking. Men inte på det viset som jag uppfattade att trådstartaren tycks tro, alla appar kör inte på tills man stänger dom helt (däremot stannar de pausat i minnet). Vi som redan hade smartphones före 2006 med windowsmobile minns hur bra det fungerade att ha program igång konstant. Tryckte man på krysset i hörnen stängde det inte av programmet utan det lags i bakgrunden och rullade på för fulla muggar vilket resulterade i att telefonen blev mycket slö och drog batteri efter att man hade använt ett par appar. För att stänga av program måste man gå in i settings och starta taskmanagern, eller installera tredjeparts appar som ersatte det vanliga krysset i hörnet.

Förlåt om jag trampade på din svans.

2. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tycker att google kan fixa sin YouTube-app så man kan lyssna på musik samtidigt som man gör annat. Meningen är väl att tablets ska ersätta PC när det gäller enklare saker, tex. surf. Att google inte vill att man ska använda YouTube som musikspelare på mobiler är lite kasst, dock förståeligt. Men till tablets borde det fungera som på en PC.

Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2

3. MAKAB

MAKAB Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Iom uppdateringen 4.1.2 till kan man ha två appar på skärmen samtidigt. Går att ställa in utrymme osv, så nu fräser youtube samtidigt som man gör annat. (inte sagt att det körs i bakgrunden men det är ändå ett steg i rätt riktning)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 183
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo men du har väl en Samsung lur då? Det är ingen native Android funktion utan en fantastisk Samsung funktion aka multiwindow som är helt underbar.

Tapatalked

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

Jag har 4.1.2, dock en SII:a. Hur får jag igång den funktionen om den finns till min modell? Har bara sett den användas på SIII nämligen.

6. DavidW

DavidW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kansk är problemet löst.

Senaste uppdatering till Chrome för android ska tillåter att du spela/streamer i en flik och läsa en annan.

http://www.androidpolice.com/2013/0...audio-playback-more-html-5-features-and-more/

7. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

8. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

9. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det fungerar ej i varken youtubeappen eller i Chrome på youtube.com.

10. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Har aldrig haft en iphone men lite avundsjuk av hur snabbt en iphone 4 går tillbaka exakt till där man var senast något min nexus inte klarar utan alltid skall ladda om appen hela tiden tiden

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Det beror dock i de flesta fall på appen och inte ditt os

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

12. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Nepp. Det är på grund av hur Android fungerar när man använder BACK knappen, använd HOME knappen istället så laddar det bara om appen då Android behöver mer minne till annat. Mer RAM gör saken bättre.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej det beror inte på knappen... använder man back avslutar man använder man home är appen öppen men långt ifrån bara frusen. Har testat redan nu med lite utvalda apps och precis som jag redan visste så hade jag rätt.

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nja, back avslutar aktiviteten man är på men det hindrar inte appen att fortsätta göra saker i bakgrunden, lyssna på broadcasts, köra services och annat. Processen dödas inte normalt sett oavsett om man trycker back eller home, cachade/bakgrundsprocesser kan dock bara använda 10 procent cpu (har jag för mig) sammanlagt. Det händer att utvecklare gör fel och stoppar sina bakgrundstrådar och annat i onDestroy/onStop istället för onPause vilket gör att back fungerar bättre än home.

Tanken är väl att användare ska sätta låga betyg på appar som gör fel och avinstallerar dem så att de apparna inte används tills utvecklaren fixar dem. Men det fungerar inte i praktiken eftersom det kräver en ganska hög grad av kunskap och intresse av användarna.

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det beror på appen. Många spel fryser och återupptas.

Om du använder home vill säga.

16. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

som jag sa från början ja....

17. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kanske ska stänga av din taskkiller då...

18. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Är appen gjord som enligt google's vision så skall HOME inte döda appen utan bara stoppa den. HOME kör onPause() och onStop() medan BACK kör onPause(), onStop() och onDestroy(). Självklart beror det på appen hur de gjort, men de flesta appar jag använt har följt detta.

19. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Har inte direkt med systemet att göra utan utvecklare som inte bryr sig om att bygga sina appar så de fungerar. Förenklat så när man lämnar en aktivitet, förutom med back, så får aktiviteten en onPause och sen när användaren återvänder till aktiviteten så får den en onResume. Utöver det finns en hel del hjälp för att komma ihåg och återställa tillstånd ifall appens process behövts startas om. Inte särskilt svårt om man förstår hur det fungerar och planerar för det från början.

Vet inte hur det fungerar på iOS men antagligen något liknande. Skillnaden är väl att Apple kastar ut appar som gör fel (gissar, vet inte hur Apples review process fungerar) medans de flesta användare inte ens orkar sätta lågt betyg för appar som gör fel på Android.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Öh, ok. Jag har fortfarande svårt att utläsa det i dina meddelanden men det finns väl något du sagt som inte jag ser helt enkelt. Det enda jag förstår att du menar är att om man använder home är appen öppen men långt ifrån bara frusen.

Och vissa appar fryser. Som på iPhone. Men det visste du ju redan ;)