Multitasking?

Diskussion i 'Legend' startad av JoQ, 27 jun 2010.

  1. JoQ

    JoQ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är helt ny vad det gäller android (har iPhone). Dock har jag sökt och läst en del om HTC Legend.
    Hur funkar det med multitasking, finns det något sånt på Legend'en?

    Hur aktiverar man det och hur ser det ut, samt funkar det bra?

    Tack så mycket!
     
  2. lundstrom.emil

    lundstrom.emil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Multitask är aktiverat från start och kan ej stängas av, alla android mobiler har denna funktion. Programmen förblir sovande och sparas i minnet om man går ur dem, om minnet börjar ta slut så tas dessa sparade tillstånd bort.

    Vissa program kan ej bli sovande och går i bakgrunden. Program kan stängas av via app, t ex task killer.
     
  3. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lundstrom.emil har rätt med allt han säger, men vill tydliggöra en sak.

    Multitasking är processer som arbetar samtidigt, dvs ett program som går i bakgrunden i ett sov/viloläge är inte multitaskande men precis som Emil skrev ett program som inte blir sovande i bakgrunden är multitaskande.

    TaskKiller med en massa fler liknande apps fungerar "ganska" bra men var försiktig med vad du dödar.
     
  4. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    rent praktiskt så startar du ett program, sen trycker du på på Home (går till "desktop") och startar ett annat. Sen för att hoppa mellan dom genom att hålla in "home" tills du får en popup, där du väljer vilket du vill hoppa till.

    Processhanteraren i android är bra, så att köra en task killer är bara onödigt och gör så telefonen flippar och drar mer ström.
     
  5. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att få upp fler aktiva program i den lilla menyn när man håller in home? Det är ju bara 6 stycken, och det är långt fler öppna egentligen eller?
     
  6. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Programmen som du ser när du håller in home är behöver inte vara aktiva. Det är de 6 senaste du använde och inget annat.
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du öppnar ett "aktivt" program som inte är listat med home-knappen under programlisten så går du tillbaka till samma state. Hm...det lät mer komplicerat än det är...men kort sagt, öppna appen igen annars så fortsätter du bara där du slutade.

    För övrigt kan jag tillägga att multitaskingen på HTC Legend och Android är mycket, mycket bra. iPhone har inte "riktig" multitasking, så det går inte riktigt jämföra.
     
  8. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    android har alltid haft multitasking. Det är ju just därför som apple nu varit tvungna att implementera en kass lösning av multitask.. för att försöka matcha android telefoner :)
     
  9. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Inte för att vara Pro-Apple, men, Kass Multitasking? :S Har du provat den på en iPhone 4? :S

    Kanske att du provat den på iPhone 3Gs med iOS4, Men vi vet väl fortf inte om iPhone4 har en bra multitasking eller inte? :)
     
  10. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag kan inget annat än att hålla med föregående talande, jonaz. iPhone's multitasking multitaskar inte, utan pausar applikationen i bakgrunden. Det är två helt skilda saker.
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    De e inte bra ^^
    Läste dessutom att det finns många apps som inte har stöd för multitask än, men det hinner ju ändras med tiden.
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är tyvärr VÄLDIGT många program som det inte fungerar med. Nu var det iofs länge sen jag testade nån annan browser men t.ex. xScope laddar om sidan om man går ifrån den och sen tillbaka, jag vill minnas att Notepad inte sparar noten om man inte går ur den med Back osv.

    Så ur användarens synpunkt så är multitaskingen inget att hänga i julgranen. Jag hade hoppats det skulle vara mycket enklare att ha flera program igång och kunna växla mellan dem.
     
  13. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Och eftersom allt till iPhone ska godkännas kan följande hända med ett program i iPhone.

    Den spelar musik och har inbyggd chat. Apple godkänner att den får ha ljudet i bakgrunden (multitasking), men då Apple inte godkänner att chatten får köras i bakgrunden så kan du bara chatta när programmet är öppet.

    Tror aldrig vi får se ett sådant program, men det är fullt möjligt. Vilket visar på hur smått löjlig Apples lösning är. Dock betvivlar jag inte en sekund att den INTE funkar bra. Apple gör lite korkade saker då och då, men för det mesta funkar det i vart fall :P
     
  14. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känner verkligen inte igen mig i detta. Satte mig ner och funderade och försökte komma på ett enda tillfälle när det hänt men kan inte komma pskingå något exempel alls. Programmen körs ju som sagt oavbrutet och all information som var där när du lämnade finns ju som regel kvar när återgår. Och det gäller ju samtliga program; alla program som är skrivna för Android (måhända att vissa är dåligt kodade oavsett) är skrivna för multitasking!

    Vad gäller Apples lösning så tycker jag inte alls att den är dålig; men det optimala vore ett mellanting. Apples lösning innebär sjukt bra batteritid nämligen, och i de allra flesta fall så räcker det ju att "pausa" ett program och återgå. Kvittar ju för normal-användaren om webbläsaren avslutar sista åtgärden (ladda in sidan) och sedan pausar, den behöver ju knappast stå och dra en massa processorkraft i onödan. Det funkar inte för Locale, Spotify eller vissa klienter förstås men det vore ju enkelt att ange undantag för dessa program i själva OSet efter behov.

    Androids "äkta" multitaskinglösning blir särskilt besvärlig när batterinivån blir låg eftersom den bara avslutar program när minnet blir lågt, inte batterinivån.
     
  15. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Pratar du om mulitasking i iPhone eller Android?

    I Android är det upp till utvecklaren vad en app ska göra när den ligger i bakgrunden. Man kan dela in apparna i 3 kategorier.
    1. Appar som inte har behov av att utföra nått i bakgrunden, rätt programmerade utför de inget i bakgrunden.
    2. Appar som man använder aktivt men som fortsätter att utföra sin uppgift när man lämnat den. Tex chatprogram och musikspelare.
    3. Appar som har all funktionalitet i bakgrunden. Tex Locale och SMS to mailbox

    Det är som sagt upp till utvecklaren (inte S.Jobs) hur han vill att appen ska bete sig i bakgrunden. Jag har inte testat xscope utan jag använder Dolphin HD och den laddar inte om webbsidorna om man lämnat appen öppen.

    För att en apps "state" ska sparas krävs det att du inte använder tillbakaknappen. Använder du tillbakaknappen för att lämna appar kommer de inte att sparas utan bara stängas ner.

    Multitasking är en otroligt viktig del av funktionaliteten så att säga att den inte är mycket att hänga i julgranen är galet (dvs om du inte pratar om iPhones multitasking som jag inte vet så mycket om). Utan multitasking skulle väldigt många funktioner försvinna så det är definitivt nått som är viktigt ur användarens synpunkt.