Problem: Musikappar och blåtandsheadset

Diskussion i 'Allmänt' startad av swe_downhill, 2 jan 2022.

  1. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Jag har länge stört mig på hur Android hanterar (eller rättare sagt inte hanterar) standardappar för musik, och börjar undra om det är fler som upplever problem.

    Utifrån vad jag kan se går det endast att välja standardapp för musik i Google Home-appen, dvs när röstassistenten används. Men det går däremot inte att välja standardapp i System-menyn där man väljer standardwebbläsare, standard-launcher osv.

    Så, vad är problemet?
    När jag ansluter olika blåtandsheadset vill jag kunna trycka på "Play" så att musiken i Spotify återupptas, även om det var flera timmar sedan jag lyssnade senast. Men det funkar aldrig eftersom knappen inte verkar vara associerad med en app vilket resulterar i att ingenting händer. Jag måste alltid öppna Spotify manuellt en gång först.

    Jag antar att en Tasker-app som alltid öppnar Spotify när man ansluter en BT-enhet är den snabbaste lösningen för att fixa problemet, men ska det verkligen krävas tredjepartslösningar för att lösa en såpass fundamental funktion?

    Hur funkar detta för er andra? Och vad har ni för eventuella workarounds?

    Jag använder en OnePlus 7 (Android 11) och blir inte det minsta förvånad om mitt problem är en konsekvens av tillverkarens aggressiva batterihantering.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Man kan ju välja Spotify i Google Home precis som du skriver...

    Screenshot_20220102-141425.jpg

    Gällande vilka appar som kan sätta som standard appar så tror jag att det är upp till hur utvecklaren satt upp appen. Det går uppenbarligen att ha 3:e parts appar
    Screenshot_20220102-141441.jpg

    Personligen hade jag fixat det med Tasker eller Automate, det är ett så enkelt program att sätta upp och du får frihet att göra annat om du skulle vilja det.

    Edit: Från Automate Community Flows
    Screenshot_20220102-142453.jpg
     
    Last edited: 2 jan 2022
    swe_downhill gillar detta.
  3. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar.. I mitt fall finns inte ens "Musikapp" eller något likvärdigt som alternativ i systeminställningarna. Även om det gjorde det så tolkar jag ditt svar som att Spotify inte finns som ett valbart alternativ, vilket är märkligt när det är en renodlad musikapp som funnits i 10+ år.


    Jag började i alla fall testa Automate lite och speglade flödet du tog en skärmdump ifrån samt la till ett par modifikationer och hittills verkar det fungera som jag vill .
     

    Bifogade filer:

    Leo83 gillar detta.
  4. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Undra om någon på Spotify hörde min önskan (troligtvis inte), för nu ligger Spotify som standardmusikapp och play/pause problemet är borta.

    Trots mitt föregående inlägg fick jag inte Automate att fungera tillfredsställande, så det känns jättebra att Spotify äntligen har uppdaterat appen så att den registreras som en musikapp i Android.
     

    Bifogade filer: