Mycket mycket gröna frågor

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av crazyrobban, 24 juni 2010.

1. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Hej,

Jag har börjat trava ut i java-träsket och försöker lära mig Java samtidigt som jag lär mig Android-utveckling.

Så mina erfarenheter av Java, är mer eller mindre lika med 0.

Men jag har hållt på ett par dagar nu, och jag har väl faktiskt lyckats skapa en app eller två. (Som inte gör så mycket mer än visar text och annat lull-lull.)

Min fråga till er som kan är i vilket fall:

Jag har en tabel-baserad layout med två knappar, och när jag ändrar android:width på en knapp så påverkas båda, trots att jag definierat olika ID'n för knapparna. Vad gör att båda påverkas?

Kod:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 24 juni 2010
  2. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Enligt andra stycket i dokumentationen så anpassas bredden efter det bredaste elementet i samma kolumn, som i html.

Jag har dålig koll på just TableLayout men det verkar som det eventuellt går att påverka det beteendet med setColumnShrinkable() or setColumnStretchable(), fast frågan är om det beroende på vad du vill göra kanske inte är enklare att byta till en annan typ av layout, t ex RelativeLayout?

3. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Tackar, det förklarar det. :)

Nu för den lite krångligare frågan;
    Varför får jag force close på min app så fort jag sätter in mer än en funktion?
    Om jag kommenterar bort min andra onClickListener funktion så fungerar appen utan problem. :-/

//EDIT

Det tog mig ett tag att lista ut att det krävs att olika sidor/views definieras i sina egna filer.
    En .java fil för varje xml-layout fil. (Kunde ingen berättat detta och besparat mig 2 dagars trial and error) :P

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 28 juni 2010