Mycket sämre batteri tid med 2.2, eller är det bara jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av aka_the_barf, 31 okt 2010.

  1. se33

    se33 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    får jag köpa din batteritid?...

    Är det värt att wipa batteristatsen om man tycker batteriet sugs ur fort eller gör det ingen skillnad?

    förstod inte riktigt hur man raderar dom ? :s måste man ha root för det kanske?
     
  2. hossebo

    hossebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    ja du måste roota din mobil först
     
  3. fläsk

    fläsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    Batteritiden är betydligt sämre nu, måste ladda varje dag. Det är nästan som man ser hur "indikatorn" minskar. Efter 3timmar från att jag kopplat bort laddaren så har den minsakt ett "steg" och då utan att ringt ett enda samtal!?!? Telefone blev rappare o mindre lagg efter senaste uppdaten men batteritiden blev sämre.
     
  4. Denoud

    Denoud Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det är f-n mycket jag gillar med SGS, hårdvaran, skärmen, opengl prestandan, rikligt med utrymme så man slipper jobba sig med app2sd osv.

    Men det är så mycket skit man får stå ut med när man kör ren "stock" 2.2. Och iom att man saknar 3BR så vågar man inte pilla in någon annan rom eller lagfix. Lagget är döden, visst kan man byta homescreen men det hjälper bara lite. Sen har vi okonsekventa buggar som att larm ringer när de är borttagna. Det är rent tragiskt att Samsung bara stoppar huvudet i sanden när man påpekar det. Nöjd kund, nej!

    Men iaf, batteritiden, därav jag skriver i denna tråd.

    Batteritiden är inte konsekvent. Hela förra veckan kändes den "dålig" och då jag skulle på en megastor fest i fredags laddade jag telefonen över natten tors-fre och sen satt den i en laddare en halvtimme på eftermiddagen. Fulladdad klockan 15 alltså.

    Vad hände tills hela telefonen dog 21:30?
    Ingen synkning var igång eller bakgrundsdata.
    Svarade på 2 SMS.
    Ringde 2 telefonsamtal på totalt kanske 4 minuter.
    Fotade runt 10 bilder och filmade 2 minuter HD.
    Resten av tiden var den "avstängd" och inga program var igång.

    Nöjet i att kalasfull försöka hitta sitt hotell klockan 04:30 utan google maps (där namn och position var inlagd) var ju iof just då kul... Men det går ju inte att lita på telefonen.

    Denna vecka har den hållt sig betydligt längre, laddad över natten till måndagen och har 43% kvar nu på tisdagsmorgonen. Använd i stort sett lika mycket.

    Varför är det så stor inkonsekvens i batteritiden?
     
  5. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Kanske beror på hur bra täckning man har? Eller så var det nåt knas med nån app eller likn som löste sig med omstarten när batteriet dog.
     
  6. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte mig på mitt batteri och tiden den visar när det är fulladdat, står att det ska räcka 9 timmar men efter den sjunkt till ca 75% så är tiden nere i ca 5 timmar och jag har knappt rört den?? Såå jag tycker det är fruktansvärt dåligt :ehm: blev så mycket sämre efter uppdateringen till 2.2 Froyo
     
  7. teknocide

    teknocide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det låter ju knäppt.. jag har kass batteritid men inte SÅ kass. Låter som om du har nån app som slukar energi, alternativt att du har ett defekt batteri.
     
  8. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Innan uppdateringen så kunde batteriet hålla i över 10-12 timmar fast jag höll på lite med telefonen så det kan ju inte vara batteriet som skadats, mobilen är knappt 2 månader gammal så jag tror det är något annat, men vad?
     
  9. bigkiwifan

    bigkiwifan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad drar strömmen?

    Om du veta hur mycket energi som dras läs https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=332859#post332859

    Avinstallera alla apps i några dagar så får du en uppfattning om din SGS är OK!

    Sedan finns det apps som kopplar upp sig regelbundet och skvallrar om din position, dina webbsidor, användandet osv (en undersökning fick fram att omkring 1 av 10 apps gör det utan att du vet om det...). Så om du har 100 apps och 10 av dem kopplar sig upp då sänks batteritiden till omkring en tionde del av standby tiden utan att du använder din mobil...

    Launcher Pro t ex sänkte batteritiden på min SGS till omkring hälften. Ska undersöka det närmare framöver, för mig var iaf inte 2.2 orsaken till kortare batterietid.
     
  10. aivarsson

    aivarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tittade på powertutor och fick den där medialagring i topp. Har läst runt lite på andra ställen och ett problem verkar vara processen drm enligt många som drar alldeles för mycket. Dock fattar jag inte riktigt vad den processen gör. Har något med market att göra? Vad händer om jag stänger av den?
     
  11. teknocide

    teknocide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem. Medialagring ligger och tuggar 40% typ, men jag trodde det berodde på att PowerTutor skrev till telefonminnet eller något.. jag är kanske lite naiv... :o
     
    Last edited: 16 nov 2010
  12. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kikade nu efter natten på PowerTutor och där är det mest rött på OLED, det är väl skärmen??
     
    Last edited: 17 nov 2010
  13. Mythic

    Mythic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Här är bevis på 4 d batteritid under lätt användning, var tvungen att komprimera hårt och plocka bort färger för att kunna ladda upp. 19kb storleksgräns:)
     

    Bifogade filer:

  14. tlew

    tlew Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har grym batteritid i standbyläge med 2.2. Efter 10 timmar i standby har telefonen normalt ca 92-93% kvar i batteristatus. Detta har jag bekräftat flera gånger, eftersom jag ofta laddar telefonen under natten, tar med den till jobbet, där jag knappt använder min egna telefon... Jag kollar mailen några gånger bara. På kvällen kollar jag av batteristatusen, och då har jag alltid mer än 90% kvar. Helt grymt. Men med användning är det en helt annan historia förstås.
     
    Last edited: 20 nov 2010
  15. Dashiva

    Dashiva Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    Har ca 32 timmars batteritid nu efter den första 2.2 uppdateringen. Innan hade jag kanske 12 timmar. 32 timmar gäller dock med väldigt lätt användning, lite sms, lite surf nåt samtal. Har väl kanske 24 timmar eller nåt med min mer normala använding med över 200 sms, några samtal och lite pill då och då.

    Som tlew skriver så är standby under natten kanon, inte förlorat mycket alls under en natt längre.

    Med andra ord mycket nöjd med min 2.2 uppdatering!
     
  16. Raveneye

    Raveneye Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter första froyo updateringen hade jag väldigt dålig batteri tid jämfört med 2.1.
    Hade telefonen på service för mikrofon problem och där sattes in ny programvara, JPA.
    Hade fortfarande dålig batteri tid efter det. Men bästämde mig för att testa launcherPro som så många berömmer, och också beautiful widgets. Konstigt nog efter det så har batteritiden varit helt hyfsad. På en natt drar den ca 8-9%, och jag klarar mig riktigt bra en dag med full laddning och kan ha 40-50% kvar ännu på kvällen med normal användning. Syncar vädret en gång per timme, syncar imap mail var 5:te minut och lite samtal.

    Kan det vara så att Samsungs TouchWiz är bakom den dåliga batteri tiden? Hur har ni andra det som använder nån alternative home screen?
     
  17. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Laddade igår på morgonen på jobbet, under natten dog den.
    Bara ringt ett par korta samtal, inget annat.

    Riktigt dålig batteritid
     
  18. seppok

    seppok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Spotify drar mest el i hela världen!

    Därför har jag det endast i datorn.
    Där spelar jag in dom låtarna jag vill ha och efter formatering flyttar till det externa minneskortet.
    Fungerar perfekt och batteriet räcker för mina behov!

    Pst! Har faktiskt 2 batterier, vilket faktiskt löser alla mina problem!
     
    Last edited: 23 nov 2010
  19. littlelen

    littlelen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Spotify DROG en hel del.. i 2.1 var de verkligen HEMSKT!!
    Men jämför man över 3G så är inte skillnaden så stor..
    Ett exempel:

    Sitter hemma på WLAN i 2.2. spelar i 2timmar och de kanske har ätit en 5%..
    Sitter på bussen till högskolan på 3G/E i 1timma, detta drar oftast en 15-25% beroende på materialet.
    Ska noteras att jag har högsta kvalitet och inte nån 96 skit..

    Men de är nog trots allt skärmen som telefonens egna mätare säger samt mottagaren (G/E/3G/H) som troligtvis är boven i dramat...
    Får sjuk batteritid om jag byter till tex E där jag vet att de är dåligt 3G mottagning.. Efter en dag i skåpet på jobbet där välidgt bristande mottagning finns, så kan den dra ur sig mer eller mindre från fullt på 9h genom att bara ligga påslagen med 3G påslaget..

    Kan nog vara värt att tänka på...

    I mitt fall gjorde jag en renflashning via ODIN till 2.2 pga korrupt uppdatering i KIES.
    Många av mina kompisar som uppdaterade rakt av 2.1->2.2 lider av både vrålkassa batteritider och segheter...
     
    Last edited: 23 nov 2010
  20. Cerwinski

    Cerwinski Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Orkar inte läsa hela denna (eller andra) trådar gällande samma problem..
    Har ni som har problem med batteritiden testat fullständig återställning efter uppdatering till 2.2?

    Jag administrerar telefoner på jobbet och upplevde exakt samma sak på fyra olika SGS efter 2.2-uppgradering. Lurarna blev seeega, varma och slukade batteri.

    Problemet löstes och batteritiden blev mycket bättre än med 2.1 efter en total återställning. På samtliga.