Mycket trafik under begränsad tid

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av HerrKorv, 22 maj 2010.

  1. HerrKorv

    HerrKorv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare, jag har ett projekt på gång där jag under en kort period på 3-4 dagar kommer att behöva skicka mycket data. Kommer troligen hamna kring 10-15 GB datatrafik (upstream) totalt sett.

    Har ni något tips på ett bra abonnemang för detta speciella ändamål?

    Projektet handlar om att under några dagar Live-sända video från en avlägsen plats (med 3G-täckning) om ni är är nyfikna.

    Värt att beakta är att detta är en engångsföreteelse så man vill helst inte binda upp sig så länge. Hellre något dyrare under en kort period än något billigt under en längre period. Det intressanta är att hålla totalkostnaden för att lösa uppgiften så låg som möjligt.
     
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

  3. HerrKorv

    HerrKorv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kapacitet upstream?

    Telenor verkar faktiskt prisvärt. Försökte hitta info om vilken kapacitet de har upstream (vilket är det jag primärt är intresserad av) utan att lyckas. Någon som vet?
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det går kanske att hitta hastigheter för upstream som olika operatörer anger, dock kan du inte vara riktigt säker förren du själv har provat vid precis den plats som du skall sända från. Riktigt riktigt säker kan du inte heller vara förren du provat vid både rätt plats och rätt tillfälle. Kapaciteten kan variera inte bara med var du befinner dig utan också med vilken annan radiotrafik som är i området just då. Om du har otur åker det förbi en moppe vars tändsystem fungerar som en gnistsändare som effektivt stör ut all radiotrafik :-)

    m v h Henrik
     
  6. HerrKorv

    HerrKorv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte jag skulle passa på att skriva en liten uppföljning av hur vårt projekt gick till slut och vad vi valde för leverantör av mobilt bredband.

    Efter lite mer research slutade det med att jag skaffade 3's mobila bredband med kontantkort. Det kostade endast 199 kr i startavgift vilket gjorde att vi utan att riskera allt för mycket kunde skaffa detta och börja experimentera med kapacitet och bandbreddsåtgång. Enligt 3's täckningskarta så skulle det även vara bra täckning vid det område (på Gotland) där vi skulle sända.

    Kontantkortets prismodell passade oss också bra, vi fick 20 GB trafik under en vecka för 99:-. Klart prisvärt och det räckte mer än väl till för våra behov.

    Under 3 dygn sände vi sedan ca 60 timmar Live-video via Bambuser.com's videoströmningstjänst. Video + ljud kodades i ca 160 kbit/s med 15 bilder/sek och upplösning 480x360.

    Om nu någon till äventyrs är intresserad av att veta vad det var vi sände så finns hela härligheten att beskåda här:
    http://konstenius.se/lummelunda/

    Vill även passa på att tacka för alla tips i valet av lämpligt mobilt bredband.