Problem: Mystisk upplåsningskod på S2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av DaemonChild, 14 feb 2013.

  1. DaemonChild

    DaemonChild Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag jobbar med bland annat IT-support på ett företag och just nu sitter jag och uppdaterar några tillbakalämnade Galaxy S2 för att kunna lämna ut till nya användare.
    Några har varit brandade med 3s uppstartsanimation och sådant skräp, vilket jag fick bort enkelt med hjälp av Odin.

    Men på en av telefonerna har jag stöt på patrull och jag tänkte höra mig för här om det är någon som känner igen det och har en aning om vad jag kan göra för att lösa det. Det är nämligen så att telefonen i fråga först frågade efter ett lösenord när jag skulle göra en factory reset via recoverymenyn.
    Då tog jag den igenom Odin och det var inga problem att få in senaste mjukvaran då. Men fortfarande är frågan om en PIN-kod kvar när jag startar upp den. Jag antar iaf att det är någon slags PIN-kod, då den bara visar sifferknappsatsen, till skilnad från i recoverymenyn då den visar hela qwerty-bordet.

    Jag har självklart inte något SIM-kort i, men jag har testat med ett också och då får jag först slå den koden och sedan tillbaka till den okända. Och jag kan inte lista ut vad det är för kod. Kan det vara att tidigare användaren valt att kryptera lagringsminnet? Hur kan jag i så fall få bort det om en flashning via Odin inte gör det?

    Är det någon som har tips antingen på vad det kan vara för kod den frågar efter och/eller en lösning på hur jag får bort den så vore jag mycket tacksam.
     
  2. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    I inställningar>säkerhet>kryptering så kan man kryptera telefonen och då krävs lösenord vid uppstart, aldrig provat själv men det låter ju som att det är det. Provat FR och formatera minnet? Då borde ju det inte finnas något kvar att kryptera kan man tänka.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  3. DaemonChild

    DaemonChild Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Problemet är att jag inte _får_ göra en FR. Den kräver lösenordet som jag inte har. Och jag kommer inte in i telefonen för att ta bort krypteringen, eftersom jag inte har lösenordet.

    Jag har flashat in senaste mjukvaran mha Odin, men frågan om lösenord är kvar trots det.

    Har jag en krypterad hårddisk jag inte kommer åt, men inte behöver informationen så formatterar jag den ju bara, men jag kan inte komma på hur jag ska göra det med telefonen, när en flash av mjukvara inte är tillräckligt, och jag inte tillåts göra en FR.
     
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Flasha på en rootad kernel via Odin? Du kan ju alltid hiva på stock sen efteråt igen med tanke på att det är en arbetstelefon.
     
  5. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tänker även att du borde kunna formatera sd kortet via SDK, om du har det installerat på datorn? Annars bara ladda ner och prova den vägen kanske?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2