n00b-frågor

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by kayjay, Dec 9, 2010.

1. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan alla glada,

Har lite frågor vad gäller flashning av min SGS.

1) Måste man roota innan man kan köra in en ny ROM?

2) Om jag kör in en (valfri) ROM men bestämmer mig för att jag inte vill ha den, kan jag då via kies köra in Samsungs officiella 2.2 (har omodifierad 2.1 nu)?

3) Givet att jag har officiell 2.2 (omodifierat) innan flashning. Kan jag (vid missnöje) återgå till 2.2 via kies eller kommer kies klaga på att jag redan har den senaste mjukvaran?

Tack på förhand.
    /K

Last edited: Dec 9, 2010
  2. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1, Nej du behöver inte root.

2, Ja, om du flashar in en äldre mjukvara först så säger Kies att den vill uppdatera, och då till senaste officiella mjukvara.

3, Samma svar som frågan ovan.

3. kayjay

kayjay Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för snabbt svar!

Har ett par följdfrågor:

1) Är det enkelt att få tag på äldre versioner av ROM's för att kunna göra en "downgrade" och sedan gå vidare med att installera officiell 2.2 via kies?

2) Reagerar inte kies på att man har "fel" (läs: icke officiell 2.1) ROM i, om man skulle vilja installera officiell 2.2?

Vidare undrar jag vilken ROM som är den vettigaste (stabil, och där alla funktioner är tillgängliga)? Hört talas om något som heter DOC's ROM och att den ska ge bra batteritid. Finns det någon video på hur den ser ut eller vad den medför?

Tack på förhand.
    /K

4. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Man behöver inte ens nedgradera för att få in den senaste officiella via Kies. Man kan göra ett registerhack så att Kies tror att man har en äldre version och sen är det bara att uppdatera. :)

5. Edici

Edici Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man använder gammal version av Kies ja.

Ja det är annars väldigt enkelt att få tag på äldre roms

Den som passar dig bäst kan jag inte säga, men det verkar som dom flesta som inte kör med original kör med Docs. Angående batteritid så har jag personligen bättre med original än vad jag hade med Docs rom.