När kommer drönarleverans till Sverige ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 28 mar 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag undrar när drönarleverans kommer till Sverige, Jag vet att det finns mkt i utlandet. Amazon har ju sitt tex, och framförallt många matställen som erbjuder drönarleverans. När kommer detta fenomen till Sverige ?
    Jag kan anta att det är regelverk som sätter stopp för att sånna tjänster som ska kunna utvecklas fram här i sverige.
    Tror tex det inte är skillnad på regelverket gällnade drönare för privatpersoner och komersiella företag.

    Är inte 100% insatt i regelverket i sverige men jag tror en av de största begräsningarna är att man måste ha den inom synhåll, med andra ord kan man inte sitta i en källare och fjärstyra den till andra sidan av stan ?

    Men tänk vad gött det vore att sitta ute på baksidan en sommardag och man beställer hem en pizza och sedan 25 minuter senare landar den på ditt bort, rykande varm, detta måste ju vara framtiden.

    Domino's pizza var först i världen för drönar leverans med pizza, de har hintat lite om det på deras svenska facebook sida.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=JoP1lvgGLys


    Vore intressant om någon var mer insatt hur det fungerar i utlandet, skulle vilja veta vad det finns för begränsningar gällande tex räckvidd, hur är det med amazon vad finns det för begräsningar här angående räckvidd ?
    Jag antar i usa att där får man fjärrstyra drönarna utan att man har direkt ögonkontakt med den för komersiellt bruk ? för privat personer vet jag man behöver ha ögonkontakt, så de har nog olika regelverk för privat personer och komersiella verksamheter.

    Drönarna kan ju gå mkt långt, det handlar väl mest om pris och storlek.
    Vad jag känner till idag så vet jag att USA, UK och Ryssland har drönarleverans, de finns säkert fler länder jag känner till också.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, det är rätt häftigt.

    På Island har de experimenterat rätt mycket med det sedan 2017 tror jag, eftersom det av uppenbara skäl är en bra plats att göra det på: Iceland expands food delivery by drone

    Vi har ingen islänning i forumet som kan berätta mer om det, och om det är något som faktiskt folk använder sig av, eller bara något som fortfarande sker på test?

    Många bor ju rätt otillgängligt, och det är inte så stor risk att någon får en drönare i huvudet om något skulle gå fel :) I alla fall inte på landsbygden.

    I städerna är det väl mindre meningsfullt kanske. Det är så många som susar fram på små kompakta elfordon idag att tidsvinsten nog inte skulle vara så stor kontra kostnaden. I alla fall än så länge. Där jag bor används elcyklar i mycket hög utsträckning och de levererar riktigt snabbt oftast (jämfört med när bara bil/moped fanns ).
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 014
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    jnsson och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I en stor stad är väl största vinsten tiden du slipper rödljus du slipper trafik och bilköer.
    Och man skulle kunna se exakt på GPS vart drönaren är så man vet EXAKT när man ska gå ut och hämta pizzan och man kan öppna luckan med en QR kod som man får scanna.

    I sverige behövs det utvecklas fram ett regelverk för kommersiella verksamheter. Företag borde helt klart få större befogenheter gällande tex räckvidd. Ur miljösynpunkt är nog detta bra.
    Sedan finns det väl också problem med detta, sedan är ju frågan hur stor skala man vill att drönarleverans ska existera, det är ju en annan sak om man knappt ser en drönare eller om man till slut ser en drönare varje gång man går ut. Ljudnivå är ju en annan sak, de måste vara tysta och inte störande.
    Ja frågan är vart man ska dra gränsen, det är ju en balansgång som i så mkt annat...
    Men att förbjuda det helt och hållet tror jag är en dålig idé, i nån form borde de finnas, sedan i vilken form och hur stor skala är jag osäker på, men ja tekniken finns här, och bryter företag mot reglerna borde de bli hårda straff.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men var skall drönaren landa i en stor tätbebyggd stad? Taken vore förstås det logiska, men det finns ju problem med att tillåta allmän åtkomst dit. Kanske om man bygger en grind på taket. I regel saknas ju åtkomst till taket på de flesta fastigheter av säkerhetsskäl och/eller för att stoppa hyss (i de fall fastigheten öht har ett plant tak ).

    Särskilda landningszoner i marknivå kommer inte kunna vara tillräckligt många till antalet för att det skall bli någon hit (mark är ju både en bristvara och extremt dyrt i tex Stockholm stad), plus risken med att någon stjäl eller förstör innehöll/drönare.
     
    Last edited: 28 mar 2019
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 014
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Här i stan är det allt fler som levererar med elcyklar, bland annat Domino's. Det känns rent krasst som en bättre lösning i tätbebyggt område, om man har miljön i åtanke. Drönare känns mer som en lösning för lite mindre tillgängliga platser.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det krävs mer människor med en sådan lösning. Med drönre skulle man kunna köra med autopiloten sedan vid själva leverans ögonblicket så får se börjar styra den manuellt. Så man kan nog få ner priserna rejält om man kan minska behovet av mänsklig personal. Sedan kommer en drönare kunna vara mkt snabbare vid leverans speciellt när det gäller mat så är varje minut dyrbar då folk vill ha varm mat. Förstår inte varför tätbebyggt område skulle vara ett problem det ger ju en ändå större fördel att slippa all trafik och kan åka raka vägen fågel vägen.

    Så gällande tid och ekonomi känns drönre överlägsen. Ser inga fördelar med elcykel förutom att man ger jobb till folk men det är förmodligen ett jobb ingen vill ha ändå.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, det har många fördelar för tex matleveranser, men den kan inte flyga in genom fönstret direkt, utan behöver ju landa någonstans.

    Behöver man dessutom gå ut för att hämta maten i en särskild zon börjar ju poängen gå bort lite också. Det vill säga framför att få maten levererad direkt till dörren.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vid trappuppgången? Eller ute på gatan i anslutning till bostaden.

    Angående åtkomst så brukar man ju som det är nu angle tex port kod vid leverans från tex onlinepizza. Det där med inhägnat område tror jag inte är ett stort problem de flesta bor inte i inhängnat område. Men håller med dig att de finns vissa gråzoner i detta.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det krävs nog, även om drönaren har sensorer, en särskild zon för landningar om det äger rum i tätbebyggt område. Risken att något barn eller tex en hund rusar fram i samband med att den landar långt snabbare än vad drönaren hinner manöverera undan är ju överhängande.

    Trappuppgång blir nog därför uteslutet.

    Det finns förmodligen på tok för många faktorer som spelar in i tätbebyggt område för att det skall vara säkert utan en särskild zon avsedd för drönare, även om man gör vad man kan med LIDAR osv.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Man ser på GPS vart drönare är och man får precis som med ett vanligt bud gå ner och möta upp den. Men ja krävs helt klart mänsklig övervakning för att leveransen ska ske säkert kan nog vara lite problematiskt att landa på visa ställen men de borde opretören kunna se innan leverans med sattelit kartor där får man på en karta information om lämplig leverans plats.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja vissa platser är nog mer lämpliga än andra. Kan vara trånga gator på sinna håll men tror de finns bra med leverans utrymme för de allra flesta. Men kan bli problem i de innersta delen av statskärnor men de får ju den som levererar bestämma vart ser går att landa eller ej. Krävs kanske vissa regler kring det också att de ska finnas ett visst utrymme så det inte blir farligt.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 014
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Fördelen med en elcykel är ju att den kan lasta ett flertal leveranser på samma gång och köra en slinga, och kunna leverera närmare slutkund, direkt till dörren. Det skulle aldrig få att landa en drönare i närheten av mitt jobb t.ex. flera kvarter till närmsta yta.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Och just det de glömde Ja nu när vi snackar om landning så skulle det ju gå att hissa ner leveransen i ett snöre långsamt och säkert medans drönaren fortfarande är högt upp
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    att kunna lasta flera leverans på samma "rutt" är enbart en fördel för resturangen, inte för kunden. Att lasta flera leveranser på samma rutt innebär kall mat för kunderna, om vi nu snackar mat.
    Jag väntar hellre längre för att få kall och förstörd mat som bara är att slänga.
    Med drönare skulle det finnas få ekonomiskt incitament att ha flera leveranser på samma rutt, om kunderna är nära varandra och beställningstiderna syncar någorlunda så är det ju inget som hindrar att dom tar med en extra pizza till kund nr 2 tex. Tror inte du kommer lasta speciellt mkt mer mat i elcykelns leverans lådor mot en drönar leveranslåda. Finns ju såklart olika storlekar på drönare.
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Kejsarens nya kläder, hypas av bolag som vill få in riskkapital som dom kan bränna. 100% säkert :FAIL
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Finns det ens höjder (om ja, vilka höjder gäller i vilka områden?) Får ens drönare enligt lag flygas? Och vilka höjder krävs i vilka städer för att flyga över eller förbi diverse hus? Har svårt att se att det fungerar , särskilt i Sverige och andra länder där flygplatsen (trots att den tycka vara ganska långt bort för folk på marken) är nära staden.

    Fick själv den roliga upplevelsen att flygbolaget tankade i Västerås vid inflygning till Arlanda för någon skulle vara ball och flyga drönare.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Det går säkert att lösa sådana frågor genom att endast tillåta vissa rutter på en viss höjd osv. Det är så man löst det i Reykjavik.

    Bor man någorlunda nära en flygplats får man säkerligen räkna med att klara sig utan drönare förstås. Det är nog svårt att kombinera på ett säkert vis.
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag är benägen att hålla med dig, med kopplingen till företag (som vill få in investerare/riskkapitalister) i blockchain och AI/ML-företag. Men visst, snabba leveranser av saker utan att riskera flyg eller miljön är jag snabbt i kön för att hylla.