När kommer tabletternas tablet - Notion Ink?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av my05, 20 okt 2010.

1. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för tipset ser riktigt bra ut. Bara in i preorder-träsket igen ;)

2. tompe17

tompe17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Beställde 15/2 och hoppas att de verkligen skeppar dem nu. Jag hade en eInk-läsare tidigare som gick sönder. Jag märkte att jag inte var helt förtjust i att läsa på eInk då läsaren var långsam och saknade vissa saker. Jag har inget emot att läsa på LCD så Adam är en kompromiss för att få en pryl jag kan läsa på ute och inomhus. Jag vill också kunna läsa pdf och min 6" Cybook var för liten för detta.

3. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

4. Annoying

Annoying Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den här tråden har stannat upp lite... Vet inte hur det är med er andra Adam-ägare, men jag blir mer och mer nöjd med mitt köp för varje dag.

Jag var medveten om att jag köpte en pre-order-produkt, och att det skulle vara mycket barnsjukdomar. Ändå blev jag lite grinig för det var lite jobbigare med buggarna än jag hade tänkt mig.

Men, med Eden X installerat i väntan på honeycomb, lite pill med annan launcher och sånt så känner jag mig faktiskt väldigt nöjd med den. Och vet att den ändå kommer att bli bättre och bättre. :-)

Rohans senaste frågestund känns också betryggande.
    (http://notioninkhacks.com/index.php/2011/03/22/qa-with-rohan-shravan-of-notion-ink-4/)

Vad tycker ni andra?

5. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har tyvärr inte fått mina Adam än. Har gått 12 dagar sen jag fick mailet om att de skeppar men fortfarande inget tracking-nummer. Men jag gråter inga tårar för det. Jag var beredd på detta och älskar att vara en early-adopter! Hade tänkt göra en unboxing / genomgång i HD på både Svenska (för Swedroid) och Engelska men känns mindre värt allt eftersom tiden går. Börjar trilla in en heldel bra videos.

Lite tråkigt bara att dom slarvar med att driva bloggen. Hela communityt stannar upp lite och det inte finns så många som har fått hem sin.

Vad jag har sett så verkar EdenX riktigt bra och är man inte nöjd med sin Adam så är detta ett måste att prova innan man slänger den i korgen.

Kul att du är nöjd!

Verkar som det kommer ta ett tag innan det blir Honeycomb på Adam om inte Notion Ink valt att börja inofficiellt, vilket svaret lutar lite mot.

Last edited: 22 mar 2011
  6. Annoying

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag vet hur det känns att vänta... Jag fick också vänta i flera veckor på att få ett shippingnummer. :ehm: Segt.

Notion Ink har gjort en del nybörjarmissar i den här lanseringen, så mycket är helt klart. Fast den största missen är att de är så öppna. Tänk er motsvarande scenario från någon av de stora etablerade drakarna. Det hade bara varit tyst som muren. Inga datum, inga löften. Apple tex släpper ju inte ens specarna på grejerna i fruktkorgen förrän de är ute hos handlarna.

När Notion Ink stolta lägger upp bilder från fabriken så tänker folk "om ni har kommit sådär långt, var f-n är MIN nånstans då???" istället för att tycka att det är kul att de vågar visa vad de håller på med.

Jag har fått min Adam att göra precis allt det jag vill att den ska kunna, så jag har fått det jag betalade för. Jag har en önskelista för framtiden, och jag är säker på att allt på min önskelista kommer att prickas av med tiden. Om inte av Notion Ink så av några andra romkokare på XDA eller NIH.
    Det jag saknar mest just nu är:
    - NTFS-stöd (Jag vill kunna koppla in stooora diskar med stooora filer.)
    - Stöd för fler video- och audiocodecs. Jag vill kunna slänga på "allt" på den och spela upp det. Notion Ink's egen videospelare är rätt grym, på vissa codecs bättre än tex QQ player. Men, som sagt, alla filer går inte.

Honeycomb verkar inte riktigt vara sådär super som vi trodde. Inte hastighetsmässigt i alla fall. Roebeet (han som kokar ihop Eden X) skrev så här nyligen: "You'll be a little disappointed -- Honeycomb was not the speed demon we were lead to believe. It has some nice apps but the Xoom (assuming that's a good comparison) is actually a bit slower than my GTAB and Adam)."

Ännu en anledning att vara nöjd med sitt köp av Adam... ;)

7. pdahlberg

pdahlberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte det jag... hade de inte varit så öppna tror jag inte de fått en sådan "fanbase" utan jag tror snarare att många hade trott det varit något trick för att lura pengar av folk. Min teori, eller iaf det jag vill tro, är att deras öppenhet ledde till att en hel del la pre-order som i sin tur gav de kapital nog att ta sig såhär långt. Kapital både från kunder och från investerare som fick bevis för att det fanns kundunderlag.

8. tompe17

tompe17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag väntar också på min.

Hur buggig är den som standard? Tänkte köra med standard ett tag för att se att allt fungerar och så.

9. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

OM det blir någon NI Adam överhuvudtaget.
    Enligt det Indiska Consument Complaint finns det risk att vi ä rutsatta för bedrägeri.

"Notion Ink Adam Tablet
    Location: Bannerghata Road Bangalore, Bangalore, Karnataka, India
    rahman1974 on Mar 22, 2011
    Delay in Delivery and poor response
    I have Purchased a Notion Ink Adam online, the product was suppose to be delivered by 10th March 2011, however the company looks to be cheating on us. They keep giving us wrong promises and false information with no transparency. I am doubtful if this company even exist in Bangalore as many customers like me complaint about receiving their product, many of the customers have visited their location as mentioned in their website but shockingly the office is empty.

Please beware before you place a order with this company, we have been a victim of Scam so please don't be the one. Their office address is follows:

Notion Ink Design Labs Pvt. Ltd.
    Subramanya Arcade
    Bannerghatta Road
    Bangalore, Karnataka 560029
    India."

10. tompe17

tompe17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fast Notion Ink har ju nyss flyttat kontor eller håller på och flyttar.

11. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Uhum.... till Caiman Islands, känd för att inte ha utlämningsavtal för ekobrottslingar....:P

12. Annoying

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min Adam står här på skrivbordet och säger att det inte alls är fråga om något bedrägeri.

Notion Ink har problem med leveranserna, så mycket är klart. Jag gissar att när man för första gången gör affärer med en kinesisk tillverkare som ska sätta ihop prylen av delar som ska komma från tio andra tillverkare så är det rätt mycket som kan gå fel. Att Notion Ink inte tagit höjd för det i sina tidsplaner är synd, för det är den främsta orsaken till allt gnäll. Jag beställde min den 9/12, och fick den i slutet av februari. När jag beställde så stod det på hemsidan "preliminärt mitten av februari". Det var ok med mig när jag beställde...

Sen kom den ett par veckor senare än vad det stod på hemsidan när jag beställde, och det är också ok. Det som gjorde mig frustrerad och orolig och gnällig (även om jag inte skrev av mig på några forum) var att jag först blev lovad tidigare leverans och sedan ändrades det tillbaka till ursprungligt datum, och sen satt jag i någon vecka och väntade på ett trackingnummer som aldrig verkade dyka upp...

Hur buggig man upplever den utan rom vet jag inte, jag lade in Eden X efter bara någon timme. ;-) Jag tyckte den var svåranvänd i alla fall, men det är mycket mitt eget fel, eftersom jag inte tog mig tiden att förstå användargränssnittet. Ha lite tålamod och lär dig att använda Eden på sitt speciella sätt så kanske du inte ens vill lägga in en annan rom.

13. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Din gissning slagit in alldeles väl... de hade problem efter problem.
    Men det är inte det som gör folk ilskna. Inte förseningarna heller, fast det är säkert irriterande för de som var alltför optimistiska om leveranstiden.

Ilskan beror på ett antal uppenbara lögner. Som sen de försökte täcka med ytterligare lögner. Som de snärjde in sig, så de behövde ljuga ännu mera - för att slutligen försvinna, inte svara på mail, telefon, brev, fax...
    De har inte besvarat folks oroliga mail, och som jag nyligen läste verkar de inte besvara propåerna från deras egen betalnings-hanterare CC-Avenue.
    Sista livstecken kom 4 dagar sen i form av standardiserat "bot" mail som påstod att alla enheter lämnade fabriken den 16-de.
    Sen dess är pengar, tabetter och tillverkare fullständigt försvunna.

Sen om man går igenom statistiken insamlade av NI Adiicts insamlade statistik, verkar som att det bara levererades mindre än 500 enheter sedan december.
    Och inga med PQi skärmar - som de flesta väntar på.

Sen så ryktas det att PQi enheterna har inte tillverkats ens, för tillverkaren fick en jätteorder av ett annat (jätte)företag - och struntade i att leverera till Notion Ink.

Vad är sanningen?

Det vet inte jag, men gissningen är fri, i och med att Notion Ink gick under gjord.

14. Annoying

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Well... I vissa forum målas fan på väggen mer än på andra ställen. :-)

Jag har en Adam med PQi. Jag vet fler som har det. Notion Ink har varit dåliga på att kommunicera, men direkta lögner... Jag vet inte. Om någon frågar Rohan "när skickas de" och han frågar kineserna och de säger "vi har skickat dem" så han vidarebefordrar det svaret... Sen när grejerna dröjer, vad ska han göra? Stå med brallorna nere och ta skiten, eller medge att hans underleverantörer ljuger för honom? Vilket är värst för business? Bara som ett scenario, alltså.

Jag kan inte kinesiska, men någon har förklarat för mig att det inte finns något ord för "nej" på kinesiska. Så om du frågar en kines efter vägen så beskriver han den, för att det vore att förlora ansiktet att säga att han inte vet. Fast vägen han beskriver går inte dit du vill... Så du måste fråga flera, och om de säger samma sak då vet du vart du ska. Bara så att man är med på de kulturella skillnaderna inblandade, alltså.

Länken jag lade upp igår var absolut pinfärsk, så så sent som igår hade inte Rohan gått under jorden i alla fall. Sen att han inte har tid eller lust att uppdatera bloggen är en annan femma. Men det betyder inte nödvändigtvis att han har stuckit med pengarna, som de paranoida konspirationsteoretikerna på diverse forum påstår.

Har du beställt en Adam så kan du vara lugn för att den kommer. Det kanske tar lite tid, men den kommer.

Last edited: 23 mar 2011
  15. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

men skärp er nu!

jag fick säkert vänta 3 månader på min Archos 101, inte fan gick jag och spydde galla över Archos i olika forum och kallade de för kriminella??

16. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Japp. Det finns ett antal PO1 beställare som hade fått 5-6 olika besked som motsa varandra. Men någon Adam fick de inte. En gubbe med nick "hvenky" som säger sig prata chinesiska ringde till TNT och de har gått igenom alla aktuella referenser och inte hittat någon försändelse från NI. Överhuvudtaget.

Jo, som jag har förstått när de pratar engelska, där ordet "no" visst existerar - vill de inte använda det. Det verkar vara den yttersta oartigheten att säga "nej" till någon. Egen erfarenhet när jag pratade med vår taiwanesiska leverantör: "Can you please ship the units tomorrow?" och svaret var "YES, we can not do it". Först fattade jag inte, behövde fråga 10 gånger vad han menar. Sen kollegerna upplyste mig om det du också säger.

Jag ser inte någon datum NÄR intervjun ägt rum. Om den ens är äkta. Sist jag läste att han skulle ha dykt upp på någon tillställning i Florida, men kom aldrig. Så visst är han försvunnen.

Nja... så jättelugn är jag inte, har pröjsat 6 veckor sen, leveranstiden ändrades 5 gånger, företaget svarar inte, verkar inte finnas någon på deras kontor, de svarar inte till CC Avenue (de som förmedlade pengarna till NI), ryktet går om att de flyttat, men lämnat ingen ny adress, ryktet går om att de inte har fått in de skärmar som jag också betällt med, och statistiken visar att de inte levererat med PQi från Preorder 2 med undantag a 3 st. (Left overs?)

Men upp till 60 dagar kan jag vänta. Då utgår garantin från VISA att få tillbaka pengarna om jag inte fått varan.

Den som lever får se.... visst är jag sugen på Adam, men har inte 4k SEK att slänga efter några bedragare - om det visar sig vara fallet.

BTW hur nöjd är du med att använde Adam utomhus? (Det är den enda anledningen jag är villig att vänta)

17. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Har du också betalat i förskott? Fick du också 5 olika leveransbesked? Har Archos försvunnit?

Jämför äpple med Apple inte med öränge...

18. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

"Har du också betalat i förskott?"
    ja

"Fick du också 5 olika leveransbesked?"
    ja, säkert fler än 5

"Har Archos försvunnit?"
    har NI försvunnit?

"Jämför äpple med Apple inte med öränge..."
    ??

19. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

+1

åffan...
    +1

Japp. Om du har följt det som står ovan.
    -1

Menar: de här leverantörerna är inte jämförbara.

Som jag ser nu pga allt som snurrar omkring, tror jag inte att Notion Ink började som bedragare eller fejk företag. Men när det sket sig - drog de och nu trycker de tills stormen går över. Visst önkar jag att jag hade fel. Och de har några dagar till att bevisa det - innan de 60 dagarna går ut.

Last edited: 23 mar 2011
  20. Annoying

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag väntade i tre månader från det att jag betalat till dess att den kom...

Och, om det lugnar dig något:
    Jag hade leveransstatus "shipped" på notion inks hemsida från det att jag fick mailet att det var på g. När det hade gått tio dagar från det utan att jag hade fått något trackingnummer blev jag också nervös och lät mig påverkas av konspirationsteoretikerna. Jag ringde upp TNT i sverige, fick tag på en jättetrevlig kvinna som satt i säkert 20 minuter och gick igenom vartenda system för TNT globalt. Mitt ordernummer (som man också kan söka på) fanns ingenstans, det fanns inget avsändarföretag registrerat under namnet "Notion ink" osv osv osv. Inga spår helt enkelt.

Två dagar senare kom det ett mail från nåt indiskt transportföretag som heter "GATI" med trackingnummer och allt. Några dagar senare ringde TNT. :-)

Eftersom det inte riktigt är säsong för att sitta utomhus med sin Adam så har jag inte testat så mycket. En liten stund på balkongen i solen, och så fick den följa med på en kortare biltur. I det senare fallet sparkade jag igång GPS'en och google maps, och lät Adam ligga på passagerarsätet. Bägge gångerna blev jag mer än nöjd med hur bra det gick att se skärmen.