Diskussion: När ska man ladda mobilen?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av optimush, 10 nov 2012.

  1. optimush

    optimush Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har skaffat mig en Nexus II och när det är ca 15-20% kvar så börjar den meddela att dags att ladda.
    Jag trodde att moderna mobil batterier har optimerats så man kan ladda de när det är nästan 0% kvar?

    Eller är det som bärbara datorer att de måste laddas vid ca 15%?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan ladda den när som, det har ingen större betydelse. Det viktigaste är bara att man inte låter ett batteri ligga tomt för länge, alltså om det tar slut i mobilen så ska man helst försöka ladda det, för att det inte ska ta skada. Även fast mobilen verkar död så finns det ström kvar, för att batteriet inte ska ta skada.

    Rutan som kommer upp är mer en påminnelse, om du sedan väljer att ladda telefonen när du har 17% eller 1% har inte så stor betydelse :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det är bra att inte dra ut batteriet helt, det finns flera trådar om detta. Jag laddar min telefon varje natt, oavsett hur mycket eller lite batteri jag har kvar.
     
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Som andra har sagt, så kan man ladda batteriet när som helst och kvittar om den ligger på 99% eller 1% kvar. Viktigast är inte låta batteriet gå ner till 0%, som många fortfarande tror man ska göra vid första laddningen och det är fel.
    När batteriet går ner till 0% kan minnescellerna ta skada och det ska man helst undvika.
     
  5. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    men å andra sidan lär ju elektroniken i batterierna ha en annan skala mot vad som faktiskt finns kvar i batteriet för att undvika att ha ett batteri utan laddning.
    Så 0% på din skärm, kan ju vara 10% i verkligheten, men att skyddskretsar stänger av strömmen ut från batteriet om det går utanför detta värde.
     
  6. optimush

    optimush Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja så misstänker jag att också att det är.

    Förövrigt så är det riktigt bra batteritid på Note II även om man använder den flitigt under en dag.
     
  7. LewmpZ

    LewmpZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är som sagt bara en påminnelse om att du ska ladda telefonen :) Finns förresten ingen Nexus 2 telefon ;)