Fråga: När tror du att Google Pay lanseras i Sverige?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Xboy, 2 aug 2018.

?

När lanseras Google Pay i Sverige?

Poll closed 30 aug 2018.
  1. Augusti 2018

    20,7%
  2. Senare i Q3 2018

    3,4%
  3. Q4 2018

    34,5%
  4. Under 2019

    27,6%
  5. Efter 2019

    13,8%
  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Undan för undan har Googles betalningstjänst Google Pay vunnit ny mark de senaste åren. Trots att Sverige ofta framhålls som ett av planetens mest kontantbefriade platser, och trots att svenskar gärna beskrivs som teknikvälkomnande early adopters har emellertid sökjätten valt att helt ignorera den svenska marknaden för mobiltelefonbaserad betalning och istället prioterat delar av världen med väsentligt lägre grad av teknisk mognad. En nyordning kan dock skönjas - i en diskussionstråd på Swedroids underforum för så kallad fintech avhandlas just nu frågan om Google Pays svenska lansering, där de mer optimistiska rösterna gör gällande att en officiell sjösättning kan vara några få veckor bort och ske redan under innevarande månad. Som stöd för resonemanget påpekas att såväl Nordea som American Express i det dolda jobbar med att integrera stöd för systemet.

    I veckans särskilda Swedroid-omröstning frågar vi oss när lanseringen egentligen kommer att ske - lägg din röst och för fram dina argument för eller emot tankarna runt Google Pays påstådda förestående intåg bland svenska Ica-kassor och pressbyråer i Swedroids forum.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Vi må vara kontantbefriade, men det känns som att flera länder har gått om oss på senare år när det gäller viss utveckling. Blip-kortläsare har till exempel varit vanliga i europeiska länder i många år, men kom till Sverige först nyligen. Tror bankerna började ge ut såna kort först förra året, 2017.

    Vi är också väldigt sega i Sverige med övergången från snigelpost till digital post. I Danmark har man lagstiftat om att alla medborgare måste ha en digital brevlåda (tror vissa äldre kan ansöka om undantag). Det ledde till att postvolymerna i Danmark sjönk massvis på bara ett år. I Sverige är det väldigt få som har digitala brevlådor är min bild, och många stora företag, myndigheter, hyresvärdar, försäkringsbolag, arbetsgivare osv skickar ut sina papper på gammaldags vis ännu. Skamligt!

    I många länder har man helt övergått till chatt-tjänster som WhatsApp (en tjänst som jag själv starkt ogillar pga dess kassa implementation av backuplösningen). I Sverige vet jag ingen som använder just WhatsApp. Här är sms fortfarande ganska vanligt, även om Facebook Messenger och liknande har varit stora i flera år. Jag själv har inget emot sms, jag bara konstaterar att andra regioner - typ Sydamerika och Asien - helt har slutat använda sms och blivit beroende av en modern chattjänst istället. I Finland skulle man rent av skicka in terrortips till polisens WhatsApp-nummer minns jag, det angavs inget vanligt telefonnummer ens. Sjukt, anser jag. Tänk om man inte använder WhatsApp då? Hade man kunnat ringa/skicka in foton dit då?

    Sverige och USA är ganska lika när det gäller ovanstående. Sms är fortfarande utbrett i båda våra länder, och blip-kortläsare har vi båda varit sega med. Ett föregångsland, som är tidigt ute med en ny teknik, kan sedan bli fast i den allra första varianten av den nya tekniken är min bild, utan att det händer så mycket därefter. Ytterligare ett exempel på detta är att många länder tänker stänga ner GSM-näten relativt snart. I Sverige, där vi var väldigt tidiga med GSM-nätet, har vi så otroligt mycket utrustning som är beroende av det att vissa hävdar att 3G-nätet kommer stängas ner först.

    Finns det fler exempel på detta?

    Jag kommer på ett. Vi var i Sverige väldigt tidiga med vår offentlighetsprincip. Den har funnits i MÅNGA år. Men luckrats upp genom åren, nu råder sekretess för allt fler typer av uppgifter. I länder som först nyligen stiftat motsvarande lagar, "freedom of information acts", kan det finnas mycket större möjligheter att få ut hemliga handlingar.
    Det är inte alltid bra att vara ett föregångsland.
     
    bernard gillar detta.
  3. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Väntar och väntar. Tråkigt att man i Sverige måste ha en Samsung eller Apple pryl för att kunna betala med mobil/klocka. Okej, Ica har det i sin app men inte överallt. Och tanka bensin måste ju göras med kort förutom hos en kedja.
     
    bernard gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Glase f.d. SEQR är faktiskt ett helt OK alternativ att betala med mobilen som inte är knutet till någon viss bank eller tillverkare. Funkar på alla kortterminaler som kan "blippa".

    Tyvärr är Glase för tillfället dåliga med att betala ut cashback men annars funkar det bra.
     
    bernard gillar detta.