Fråga: Nätverkskamera

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av thr, 30 jun 2019.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag ska installera några nätverkskameror i mitt hus men vet inte riktigt vad jag ska ta.
    Jag har haft ett antal genom åren men inga som klarar mina krav nu.

    Krav:
    1. PoE, gärna 24V passive, men följer det med en injector så funkar vad som helst.
    2. Klara utomhusmiljö. Den kommer dock att sitta väl skyddad under tak.
    3. Spela in när något händer och spara det på en NAS.
    4. Minst 1080p men gärna högre upplösning.

    Inte krav, men önskemål:
    1. Kunna kopplas ihop med Home assistant.
    2. Vridbar via app.

    Nån som har några tips?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag kör i dagsläget Xiaomi dafang-kameror kopplat till SurveillanceStation i min Synology DS-412:a och har det kopplat till Home Assistant för att få notifikationer vid rörelse. Jag har även funderat på att knyta h264 strömmen till Facebox-instansen på min server för att kunna använda ansiktigenkänning i automatiseringen men på grund av för gammal Xeon-processor i servern som saknar AVX-stöd så visade detta sig vara mindre optimalt.

    Annars har jag även snickrat upp en Ubiquiti NVR som även denna går att integrera med Home Assistant men jag saknar fysiska Ubiquiti-kameror, annars så det jag att deras produkter är mycket stabila, om än 802.3af+ så där är det 48v aktiv matning som gäller.
     
  3. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har en Asustor 1004 eller nått sånt och den har nån app för övervakningskameror. Exakt hur den fungerar kommer jag inte ihåg nu, men spontant kände jag när jag använde den förut att det antagligen var bättre om bara kameran skötte allt själv och såg NAS:en som en lagringsplats.

    Jag har en Ubiquiti-router (EdgeRouter X SFP) själv som matar ut 24V passive, och även om den varianten suger (varför inte hålla sig till dom standarder som finns?) så verkar deras andra prylar vara kompatibla med både det och PoE(+?).
    Deras NVR antar jag skickar ut egen ström? I så fall är ju inte kravet på 24V passive kvar. Men jag har för mig att NVR inte är helt billig...
     
  4. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Jag kör med Unifi G3 och G3 Flex.
    Styr allt via deras cloud key gen2 plus. Smidigt med appen och notiser direkt i luren.
     
    tpalsson gillar detta.
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Okej, då får du med andra ord deras nya Protect-platform som inte går att själv-host:a ännu. Jag kör gamla Ubiquiti NVR som en docker-instans på servern, men har som sagt inga kameror att testa med.

    Men om man har en gammal dator till övers så behöver man bara köpa kamerorna. Cloud Key gen2 eller deras NVR-hårdvara är optional. Men fördelen med Cloud Key gen2 är ju att då får du både en Ubiquiti UniFi Controller och en NVR-central på samma hårdvara.
     
  6. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    G3 Flex verkar intressant med tanke på priset. Om jag förstår det rätt så kan den lagra datan lokalt?
     
  7. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Ja deras NVR går väl att köra på typ en raspberry pi eller liknande?
    Jag ville mest ha något som funkade direkt ur lådan mer eller mindre vilket detta gjorde.

    Det vet jag faktiskt inget om tyvärr. Den är kopplad mot samma cloud key vilket i sig har utrymme för iaf en vecka tillbaka innan den sparar över. Går att köra mot en NAS om man vill.
     
  8. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Måste NAS:en ha stöd för något speciellt eller ska den bara agera lagringsutrymme?
     
  9. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Bara som lagring, men du kan byta ut hårddisken i coudkeyn till en större om du vill slippa en NAS.
     
  10. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Om jag använder mig av en NAS, slipper jag cloud keyn?
     
  11. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det beror på. Har din Asus NAS stöd för Docker? Isåfall kan du köra Ubiquiti UniFi Video som en Docker-instans som jag kör. Och är det vanligt Linux-operativ i grunden på NAS:en så kanske det går att installera UniFi Video standard linux-install, beror väl lite på hur mycket RAM-minne det sitter i NAS:en. Jag skulle säga att det behövs iaf 1GB RAM till NVR:en.

    Annars kan du ju göra NVR på en annan maskin och montera upp utrymme på NAS:en via cifs eller nfs för att lösa utrymme för inspelningar. Men men, UniFi kamerorna kan inte spela in direkt till en cifs/samba-share utan kräver nvr. Däremot så kan du få en Xiaomi Dafang-kamera med dafang-hack att spela in direkt till NAS:en men då är inte dessa kameror gjorda för utomhusbruk.
     
  12. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Asustor, inte Asus. Men nej, tror inte att den har stöd för Docker. Men det är heller inget jag har undersökt speciellt heller.
    Jag känner att jag vill ha det lite mer plug-and-play. En kamera som triggar på rörelser och spelar in på vad nätverksplats, typ. Och som man kan se bilden live från i mobilen.
     
  13. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Asustor är en underavdelning till Asus, men ja de säljer ju dessa under märket Asustor men man ser att designspråket är densamma som deras routrar. [emoji4]

    Men om du ändå har denna lösning som tycks stödja vanliga onvif-kameror så är väl ändå lättast att köpa nån vettigt prissatt onvif kompatibel 1080p kamera föreslagsvis med stöd för 24v passiv matning. Du bör kunna hitta detta på Aliexpress. Denna rutt är avsevärt säkrare att ta än nån av alla dessa p2p-lösningar där din videoström skickas iväg till en utomstående part och lagras under den tid som du ska kunna se strömmen via mobilapp, jag skulle aldrig gå med på detta få det är alltför vanligt att bakomliggande leverantörer schabblar sig med enkla lösenord för Amazon S3 eller vilken lagring de nu använder sig av och där kunders videodata läcker ut till gud vet vem.

    Nä då är det nog mycket tryggare att låta Asustor NAS:en koppla upp sig lokalt med onvif och lagra datan samt att du öppnar upp den port som behövs in till NAS:en för att kunna använda deras motsvarighet till DS Cam-app som den heter för Synology NAS:ar med SurveillanceStation appen i NAS:en som motsvaras av Surveillance Center på Asustor.
     
    Last edited: 1 jul 2019
  14. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Aha, jag har alltid funderat över om Asus och Asustor hade nån koppling till varandra :)

    NAS:en har nån kamera-app som kopplar upp sig mot "valfri" kamera i nätverket och den kan även lagra videon. Det fungerade väl "så där" sist jag provade, men det var ett tag sen. Kan definitivt göra ett nytt försök med den lösningen.
    Att köpa random kamera på Aliexpress är jag inte så sugen på. Jag har haft en Hikvision förut som hade mycket bra bildkvalité med tanke på priset, men mjukvaran lämnade mycket att önska. Otroligt bökig att konfigurera och uppdatera firmwaren lyckades jag aldrig med. När min mobila kamera-app började klaga på att den specifika kameramodellen hade en säkerhetsbrist i mjukvaran så slutade jag använda den.

    Men kan du rekommendera nån specifik modell som uppdateras hyfsat regelbundet så är jag öppen för förslag!
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 162
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  16. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet av D-link är att det är skräp, både bildmässigt och funktionellt. Köpte en utomhuskamera till farsan för några år sen som är en D-link och den ska spela in på en NAS vid rörelser och det fungerar mycket sporadiskt. Eventuellt kan det bero på hans NAS men kamerans menyer lämnar ju mycket att önska med tanke på hur stort märket är. Det var inte så väldigt mycket bättre än min kinesiska Hikvision.

    Just den du länkade till klarar ju dessutom varken punkt 1 eller 4 i min kravlista.
     
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 162
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Vet inte hur D-Link kamerorna var förut. Men i PC för allas test för en tid sedan fick de rätt bra betyg.

    Fast de hade satt en övre gräns på 2000 kr på de märken de testade.
     
  18. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Min Hikvision kostade kanske 1500:- 2015 och har 1596p i upplösning. Farsans D-link kostade lika runt 2017, har 720p som upplösning och strular mycket mer. Menyerna var väl något bättre i hans men långt ifrån bra.

    Nån som vet hur bra nya Hikvision är? Det finns ju några modeller som är intressanta på pappret i alla fall.
     
  19. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag har hört att Reolinks kameror faktiskt är bra, finns en hel del reviews. De har en 4K-kamera för nån tusing, PoE. Vet dock inte vad Ubiquitis videomjukvara tycker om andra fabrikat, antagligen får man använda Synology Surveillance alternativt iSpy eller annan tredjepart.
     
  20. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Inom vilken budget? Vill du ha en av de bästa på marknaden så kör med Axis.
    En Q6155-E uppfyller dina kriterier:
    AXIS Q6155-E PTZ Network Camera