1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Någon annan som har problem med batteriet - och listan över batterianvändning?

Diskussion i 'Google Pixel' startad av N6290, 25 jan 2019.

1. N6290

N6290 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Min Pixel brukar klara en hel arbetsdag utan problem. Den ligger mest i fickan. Nu har den varit nere på några få procent flera dagar i rad när jag slutat jobbet, utan att jag använt telefonen speciellt mycket. Kanske har 30 minuter skärmtid som mest. Fick för mig att det kunde bero på kylan eller något liknande, då den en gång stängde av sig vid 30 % batteri när det var väldigt kallt ute (har bara hänt en gång) och då den också kunnat stanna på 1 % batteri ganska länge och inte stängt av sig på 20 min, så att jag hunnit hem till laddaren (har hänt fyra-fem gånger senaste tiden). Såna problem kan vara typiska för kyla, tror jag. Jag jobbar en del utomhus varje dag.

Går jag in på Inställningar --> Batteri --> Batterianvändning så gapar listan tom. Vet inte varför. De senaste dagarna kan jag inte se vilka appar som dragit batteri. Annars kunde ju "battery drain" vara en förklaring på problemen jag har, men jag vet alltså inte om någon specifik app drar mycket eller sticker ut.

Jag lämnade telefonen på 100 % när jag gick och lade mig vid kl 23 en dag. När jag vaknade var det 40 % kvar. Uppenbarligen inte normalt. Brukar vara på typ 92 % i vanliga fall om den ligger en hel natt, orörd. Har bara testat att lämna den utan laddning under natten en gång nu det senaste, vet inte om resultatet skulle bli lika illa om jag prövade igen, men jag får känslan av att den har rättat till sig ANINGEN sedan det resultatet jag beskrev.

Någon som upplever något liknande? Dålig säkerhetsuppdatering/mjukvarubugg som orsakar detta? Eller hårdvaran, fel på batteriet? Kylan? Vad tror ni det beror på?

2. katho

katho Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 374

MINA ENHETER

Installera GSam Battery Monitor/BBS och kolla vad som drar ur batteriet. Vilken Android-version? Går den ner i deep sleep?

bernard och Kristy gillar detta.
  3. johanho

johanho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3
    Min Pixel har börjat stänga av sig vid 30% batterinivå denna vinter. Speciellt utomhus i minusgrader. Jag är övertygad om att det är batteriet som börjar ge upp. Får bli att byta upp sig till Pixel 3 :)

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    5 024
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 2, Google Home, Chromecast Audio
    Det burkar vara ett tecken på att batteriet blivit slitet.
    Ett alternativ är ju o byta batteri bara också :)

Kristy och Jörgen Ö gillar detta.
  5. N6290

N6290 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Tack för era svar.
    Hittade GSam Battery Monitor i Play Store, ska ladda ner och kolla.
    Vad är BBS, en annan app?

Märkligt att batterianvändningsfunktionen som redan finns inbyggd i Android inte funkar. Listan är helt tom. Har ni någon förklaring till det? Att batteriet eventuellt blivit dåligt borde ju inte påverka det, det är ju en ren mjukvarufunktion att mäta vilka appar som använder resurser tänker jag.
    TILLÄGG: Nu har listan börjat funka lite verkar det som, den anger Chrome och Youtube med några enstaka minuters användningstid på bägge. Känns inte helt komplett, jag har använt telefonen mer än så och även andra appar än de två. Listan borde vara längre, helt enkelt.

Hur vet jag om den går ner i deep-sleep?
    Det är senaste versionen, Android 9 Pie med senaste säkerhetsuppdateringen (5 Januari).

Att jag haft problem även inomhus i värmen, så som jag beskrev, kanske talar emot kylan som förklaring på samtliga problem. Men det med att den stänger av sig vid 30 % utomhus en väldigt kall dag, låter ju väldigt bekant - exakt samma problem för oss båda. Det hände mig bara en gång dock, medan det hänt fler gånger att den gått ner till 1 % och hållit sig där över 20 minuter utan att dö.

Pixeln är bara ett år gammal, köpt februari 2018. Kan man förvänta sig att batteriet håller länge innan det börjar krångla såhär? Kan inte minnas att andra telefoner jag haft krånglat efter ett år. Min Nexus 5X, köpt augusti 2017 och använd dagligen till februari 2018, därefter sporadiskt, har perfekt batteri fortfarande (men är alltså använd mindre tid totalt sett).

Är det någon idé att åberopa garantin och lämna in den, hur brukar de behandla såna problem? Vill ju inte betala något isf. Köpt på Webhallen, som väl har gråimporterat den hit.
    Att byta batteri själv - är det jobbigt, svårt, dyrt? Sabbar det garantin?

6. johanho

johanho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3
    Hehe när batteriet dött helt kanske jag vågar mig på det. Efter att ha kikat på denna instruktionsvideo så verkar det inte vara den enklaste telefonen att byta batteri på. I kommentarsfältet läser man om flertalet personer som sabbat skärmen vid försök.

Batteriet borde verkligen inte börja strula så pass efter endast ett år. Min telefon är över två år gammal ändå.

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    5 024
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 2, Google Home, Chromecast Audio
    Nej, låter märkligt. Min OnePlus telefons batteri när mer än 1.5 år och jag har inte haft några såna problem.
    Just när det gäller importerad version, så kan garanti vara annorlunda, kontakta Webhallen för sån info
    Självklart gäller inte garantin om man gör det själv.
    Tänkte inte att du själv skulle göra, utan annars att lämna in för batteribyte :)

Kristy gillar detta.
  8. johanho

johanho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3
    Om man hittar något ställe som fortfarande byter batteri på Pixeln och till ett rimligt pris skulle man kunna behålla den som extratelefon. Blir nog en Pixel 3 i vilket fall :)