Någon annan som har problem med Messenger, Google etc. (desktop PC, fast lina)???

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oculus, 2 dec 2020.

  1. Oculus

    Oculus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB
    Telefon 2:
    Nexus 6P, Graphite, 64GB
    Jag har i någon vecka nu haft problem med Messenger, Facebook och tjänster från Google (Gmail, Drive etc). Det är väldans segt och ibland funkar saker inte. T.ex. är det stundtals omöjligt att skicka bilder via Messenger (desktop-appen eller messenger.com i browser)


    Problemen gäller endast på min dator (LAN-kabel från router). På mobilen (wifi) funkar det bättre.


    Om man kollar på downdetector kan man se att dessa problem finns för andra, men det verkar inte vara något särskilt utspritt.

    Någon annan som upplever detta?

    Det enda jag gjort senaste tiden har varit att resetta min router (ASUS) och ändrat så att wifit prioriterar 5G.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det skulle även kunna vara problem med ISP:ns namnservrar. Testa att sätta Cloudflare och Google DNS-servrarna antingen direkt på nätverkskortet på din dator eller i routerns DHCP-inställningar (1.1.1.1 för Cloudflare och 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 för Google DNS).

    Android-telefoner använder per default alltid Google:s DNS-servrar nämligen oavsett vad din router ger ut via DHCP vilket kan förklara varför det fungerar bättre där.
     
    Oculus, bernard och katho gillar detta.
  3. Oculus

    Oculus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB
    Telefon 2:
    Nexus 6P, Graphite, 64GB
    Undrar om det inte har varit något lite weird som pågått under en tid med både Facebook och Google.. de fick ju ordentliga kraschar senare..