Diskussion: Någon här som rootat?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av monty, 11 dec 2011.

  1. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Undrar om någon här vågat sej på att rootat.

    Vilken metod använde ni? Kör ni på nån custom ROM?


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  2. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Då Nexus brukar vara väldigt lätt att roota så är det nog inget att oroa sig för. Så fort jag får min så blir det root inom kort. Kanske känner in telefonen i några dagar först.
     
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Inte än, det första jag gjorde var dock att låsa upp bootloadern så att jag slipper bli av med allt på telefonen när det väl är dags att roota den. Med Pauls Superboot är dock tillvägagångssättet så enkelt det ens kan bli.

    Passar på att flytta tråden till ROM-filer och utveckling.
     
    Last edited: 11 dec 2011
  4. Bosse!

    Bosse! Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag låste upp bootloader och root:ade enligt denna guide: [HOW TO] Unlock Bootloader & Root GSM Nexus - xda-developers
    Inga som helst problem! Finns även filer länkade i forumet på XDA som man kan flasha för att återställa till standard om man vill göra det.

    La sedan in ClockworkMod Recovery. Fick dock ta bort en fil som heter recovery-from-boot.p i mappen system. Detta för att telefonen annars efter varje omstart lägger in stock recovery igen (som f.ö. ser ut som en död android med en varningstriangel, vilket jag från början trodde var ett felmeddelande...). Efter att ha tagit bort filen och flashat CWM igen så har det inte varit några problem!

    Kör denna ROM och denna kernel. Största skillnaden mot standard är batteritiden. Har jämfört med en standard Galaxy Nexus och den drar rätt mycket mer när den inte används. I övrigt inbillar jag mig att den är lite rappare men om det faktiskt är så vet jag inte.
     
    Last edited: 11 dec 2011
    vastis och Gagg3 gillar detta.
  5. eXizoR

    eXizoR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jodå det första jag gjorde var att låsa upp bootloadern och roota. Väntar nog med att slänga in en customrom till nya cm kommer ut.
     
  6. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Är det för att du ska kunna göra en nandroidbackup som du kan återställa till efter du rootat?
     
  7. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Bland annat, men även för root. För att boota till en tredjepartsrecovery krävs som bekant att bootloadern är upplåst, och då allt raderas i samband med att man låser upp bootloadern är det lika bra att få det gjort i ett tidigt skede, så slipper man börja från noll igen.
     
    Last edited: 12 dec 2011
    andreas.trygg och Reinhold gillar detta.
  8. Umaro

    Umaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Dum som jag var så låste jag inte upp bootloadern i början. :(
    Och nu är det som sagt lite av ett moment 22, jag kan inte göra någon backup med titanium utan root, och jag kan inte heller göra en nandroid utan clockwork, och båda dessa kräver att man har låst upp bootloadern, och om jag gör det har jag inget att ta backup på längre. :(

    Och ju längre man väntar nu, desto mer förlorar man när man väl låser upp den!
     
  9. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Å andra sidan behöver jag i princip inte spara på nånting, men skönt om viss gamedata finns kvar. Inställningar och så. Men jag ska låsa upp den och roota på en gång iaf :)
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Heh, det misstaget gör jag inte om.

    Bit nu i det sura äpplet och lås upp bootloadern illa kvickt så du har det gjort. Fördelarna överväger klart nackdelarna. Lite tjafs med Market, diverse inställningar och hemskärmarna är knappast hela världen. :)
     
  11. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hur tog du bort filen? Har försökt och försökt, men hur jag än gör så säger telefonen att "this filesystem is read only" Har såklart testat med filhanterare med rootbehörighet.

    Edit: Hittade anledningen.
     
    Last edited: 12 dec 2011
  12. will

    will Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Värst vad du var rutinerad då :P Tänkte att jag inte behövde roota direkt eftersom jag är så nöjd för tillfället, men hade ju såklart varit smart att iaf låsa upp bootloadern. Aja, skyller på att jag kommer från en Galaxy S där man inte behövde tänka på bootloadern.
     
  13. Bosse!

    Bosse! Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sorry, missade att skriva det!

    Du måste köra "mount R/W" då allt annars är, som du skrev, i read only.
    Jag tog bort filen med programmet Root Explorer. Man får starta programmet, gå in i /system och trycka på "mount R/W", sedan kan man ta bort filen.

    Detta borde vara det enklaste sättet, annars går det att göra via adb-kommandon men jag lyckades själv inte komma ur read only-läget...
    Läs igenom denna tråd på XDA annars och se, kanske blir det klarare för dig? :)
     
  14. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    En kanske korkad fråga.

    Har lagt in CWM-Recovery och tänkte flasha en ustom ROM.

    Hur får man in ROM-filen till telefonen från recovery efter att man wipat telefonen? Allt försvinner när man gör en factory reset.
     
  15. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Man vet trots allt aldrig när lusten att roota faller in. :)

    Du har alternativet "mounts and storage" som möjliggör mount och därmed även filöverföring.
     
  16. Bosse!

    Bosse! Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har du wipat eller ska du? Tror tyvärr inte att det går att få över filer via bara CWM för tillfället. Vanligtvis kan man gå in under "mounts and storage" och välja "mount usb storage", detta fungerar dock inte i nuvarande CWM-version (jag kan inte göra det på min och enligt tråden på XDA så fungerar det inte för tillfället).

    När jag la in Android Revolution använde jag skaparens program "Super Wipe Lite", finns länkat i denna tråd.

    Om du redan har blåst telefonen så kan man ju dock köra ADB-kommandon i bootloadern så det kanske går att få över filer den vägen?
    Edit: Menar fastboot, inte adb!
     
    Last edited: 12 dec 2011
    jedi gillar detta.
  17. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nej jag har inte wipat. Jag var på väg, men testade att mounta USB-storage först och det gick inte så jag struntade i det.
     
  18. lildude

    lildude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur påverkas garantin av att man låser upp bootloadern? Är det något service verkstäder kollar på?
     
  19. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Sådär. Fick telefonen vid 16 idag. Bytte bara sim och det bootade fint. Ändrade inga inställningar... 60% batteri out of the box, så det är bara att köra direkt.

    Stängde av och gick in i bootloadern. "Hängde" sig (inga knappar fungerade), så fick dra batteriet. In igen och nu fungerade knapparna. Tanka 30 Nov r3: Superboot - rooting the GSM + LTE Galaxy Nexus - Android @ MoDaCo och koppla in telefon i datorn. "fastboot devices" och "adb devices" fungerade direkt sedan Nexus S, men unzippade modacos zip och körde "fastboot-windows oem unlock" - kanske är någon skillnad... --> upplåst. Dubbelklick på root.bat-filen och telefonen startade om. Startade om sig två gånger, men nu är den uppe med superuser installerat. Ska kolla mer nu, men verkar ha gått bra

    Är det någonting man lärt sig när man ändrar saker är att låta saker ta tid. Ja, alltså inte för egen del, men vill telefonen starta om får den göra det. Och det fungerade

    Nu in med Adfree! :D
     
  20. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering, denna recovery verkar fungera bra: [RECOVERY] ClockworkMod Recovery *GSM Edition* - xda-developers Inte flashat någonting än, men den bootar iaf och ser ut som vanligt

    Varning dock för Key test... "press back key to go back"... ehm

    Då fick man lära sig att telefonen fungerar utan batteri också så länge USB-kabeln sitter i. Brukar inte vara ett nätagg i telefoner vad jag vet, men nu vet man det :)