Någon har hämtat ut vårat paket från Posten (ICA)

Diskussion i 'Off Topic' startad av TommyTS, 27 jul 2013.

  1. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så, här kommer en liten historia.

    För ca. 4 veckor sedan beställde vi hem en hjärtljudsmaskin från Kina, fanns tydligen bara där för 500kr.
    Efter 3 veckor anlände den till ICA den 22:a Juli och vi väntade spänt på en AVI från Posten.
    Då vi inte fått någon på en vecka bestämde vi oss för att gå ner till ICA och kika och se om vi kan hämta ut den för vi hade ju iaf trackingnr.

    Nu till det roliga, på vägen ut från ICA ser jag till min förvåning att frugan bär på en kartong, väldigt lik den som Telia skickar sina telefoner i, så jag kollar på lappen, det är från Telia adresserat till en helt annan person än frugan min.
    Till våran förvåning går vi tillbaka och lämnar tillbaka paketet och kräver såklart en förklaring och vårat paket.
    Till svar får vi "Den är redan uthämtad för en vecka sedan".

    ICA ringer till den personen som enligt uppgift har samma trackingnr som vårat paket och den personen har INTE hämtat ut vårat paket, så då till den stora frågan, vem F*N har hämtat ut vårat paket?

    Blir så förvånad för vad jag vet lär man väl visa ID handlingar när man hämtar paket?
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Postpaket så kräver de alltid leg.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Historik:

    22 jul - ICA Supermarket Hedemora, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.
    22 jul - ICA Supermarket Hedemora, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
    22 jul - Posten Hedemora, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.
    19 jul - Stockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
    6 jul - Kina, Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet.


    Precis, antingen är den som stod i kassan ej läskunnig eller fruktansvärt slarvig.
    Vad vet jag, men vi har väntat länge och så fuckar dom upp detta, jag förstår inte hur.

    Rätt less -.-
     
    Last edited: 27 jul 2013
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hör av dig till Posten så kommer ditt ICA få en hel del skit för detta... De får absolut inte lämna ut paket utan att kolla leg.

    EDIT: Eller är det något utrikes utan rek så vette fan, beställde med DHL Tyskland som posten delar ut i Sverige och då lämnade posten glatt över försändelsen till grannen som inte alls har samma namn och något leg kollades förstås inte.
     
    Last edited: 27 jul 2013
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Vet du vilket leveranssätt du beställde ?

    Så här ser det ut när man hämtar själv:

    och du har:

    ??
     
  7. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Enligt ICA skulle den "postansvarige" komma imorgon och reda ut detta, får se hur det blir, annars ringer jag till Posten och hör, för personen i fråga lär ju ha fått en AVI på posten eftersom det är aviserad, frågan är dock VEM som fått avin som inte är adresserad till dom?

    Förstår ingenting, oavsett om det är ett paket från Kina eller Sverige ska posten skötas på korrekt sätt och hanteras lika.. Kan man tycka iaf :eek:

    EDIT: Typ av försändelse:
    Rek (utrikes helsak)
     
    Last edited: 27 jul 2013
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo är det även ett "rek" så har Posten/ICA något att förklara....:P:ehm:
     
  9. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Mycket märkligt! Följer denna tråd med spänning!

    Sent from my LT26i using Tapatalk 4 Beta
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Uppenbarligen missköter sig ditt lokala ICA systematiskt eftersom de tydligen lämnade ut ett REK till din fru fast det inte var adresserat till henne. Utan en påskriven avi (som måste komma i brevlådan) ska man inte få hämta ut rek så det är också fel. Det är skillnad från vanliga postpaket som man får hämta ut med kolli-id (men de måste ändå kolla leg).

    Är nog lika bra du tar det med Posten direkt, "postansvarige" lär ju bara försöka mörka att de misskött hela posthanteringen.
     
  11. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kul :)

    Kommer iaf få kontakt med ICA imorgon och på Måndag ska jag ringa Posten och ska ha en liten genomgång om detta märkliga fall.

    För frugan fick ju ut ett annat paket med en annat namn och adress, hur? Vet ej, men hon gav precis iväg en ny telefon, kanske var en S4 till en annan person.

    Är det inte meningen att dom ska använda ID kortet för att identifiera att det är samma person som beställt varan
    Hur kan det bli så här fel, 3 personer inblandade i samma paket, en som blivit av med varan, en annan om vi har hämtat deras paket och en person som har fått paketet utan varken att visa rätt leg eller ha rätt namn.

    Sant sant, ska ringa på Måndag.
     
    Last edited: 27 jul 2013
  12. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tycker det är sjukt dåligt att göra en tabbe likt denna, hoppas det löser sig i alla fall! :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  13. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    UPPDATERING: Enligt ICAs "Postexpert" har allting gått korrekt till från ICA's sida.
    Ifrågasatte hur ett rekommenderat paket kan lämnas till någon med ett annat namn och att frugan fick ut ett paket i ett annat namn, även fast hon hade ID med sig.

    "Det vet vi inte, du får höra med Posten".
    Frågan är då, hur kan det vara Postens fel att ICA lämnat ut paket i andras namn?
    I detta fall även ett rekommenderat paket och hur kan det vara Postens fel att vi fick ett paket från Telia med ett helt annat namn?

    Allt är så sjukt, vet inte riktigt vad man ska tro, som en annan skrev i tråden tidigare, allt för att hålla deras rygg fri, men ack, jag kommer att gå vidare med detta och såklart ut i tidningen :)

    Uppdaterar efter jag pratat med Posten.
     
    Last edited: 28 jul 2013
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det största misstaget man kan göra vid en reklamation är att enbart "prata", det leder oftast ingenvart.

    Här reklamerar du hos Posten (inkl instruktioner)

    http://www.posten.se/sv/Kundservice/Reklamera/Sidor/home.aspx

    Sen hos ICA så kan en "expert" pladdra hur mycket som helst :P, det är en chef som har ansvaret att ICA gör som man har avtalat med Posten.

    Sen bör då överväga att göra en skriftlig fråga till en ansvarig chef hos ICA om du inte kommer någon vart.
     
  15. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Hehe, vet att det inte leder någonvart.
    Men det jag ville veta var hur någon som begär ID handlingar lämnar ut paket till en person som inte överensstämmer med ID kortet.

    Ska ha ett litet samtal på Måndag med Posten och se vart det gick fel.
    Om det visar sig att det är ICA som är ansvarig för "misstaget" samtidigt som dom hävdar att allt gick rätt till från deras sida så är det riktigt lågt.

    Det man skulle kunna förvänta sig är en ursäkt och pengarna tillbaka för värdet på varan.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men fyll i reklamationen så blir det iaf minst statistik samt att någon kanske måste tolka avtalet mellan Posten-ICA och vad som gäller vid tex rekommenderade försändelser.

    ICA-Hedemora är kanske okända hos Posten.... vem vet ?:P

    Sen en sk "expert" erkänner aldrig att något är fel.... mer än att prata en massa strunt, be att få tala med en riktig ANSVARIG chef !
     
  17. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Bump! Nu har måndag gått, och vi är nyfikna! ;)

    Självklart skyller ICA ifrån sig, för övrigt. Om de skulle medge att de inte följer de regler som finns så äventyrar de ju sin roll som ombud. Att de sedan hänvisar till posten för att de själva inte är läskunniga bekräftar att de vet att de gjort fel.

    Sedan undrar man ju också vad fan det är för människa som, väl hemma igen, upptäcker att paketet man hämtat är adresserat till någon annan och dessutom innehåller en hjärtljudsmaskin(!), och sedan inte lämnar tillbaka det.
    På sätt och vis kan jag förstå att någon skulle sno innehållet, "tillfället gör tjuven", om det låg en ny telefon i lådan. Men herregud, vad är ens en hjärtljudsmaskin, och varför skulle man vilja stjäla en? :P

    Du borde absolut kunna kräva ersättning för den förlorade produktens värde.
     
  18. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Fasiken vad trist.
    Tyvärr så har servicen blivit sämre nu när ica och coop lämnar ut paket till höger och vänster. Vi bor i Västerås och ser ju hur det försämras med säkerheten för personalen på affären "känner igen" folk.

    Apoteket har också blivit slarvigare och jag har fått ut mediciner trots att jag glömt körkortet hemma.

    Kanske läge att göra en polisanmälan? Ica borde du också försöka pressa om de inte börjar samarbeta tex med lokaltidnings artikel...
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    REK är heligt för Posten. Namnet måste vara exakt och ICA måste scanna personnumret på den som hämtar ut paketet/brevet. Reklamera hos Posten och be de spåra den som hämtat ut det.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja eller hur. Ica skall ha scannat ett körkort eller liknande på den som hämtade ut ditt paket så de borde ganska enkelt kunna förstå att de gjort fel.

    Jag har alltid fått scannat mitt körkort.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta