Någon som har en relativt ny spis?

Diskussion i 'Off Topic' startad av F-Forward, 16 apr 2019.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har precis installerat en ny spis från Electrolux. Den låter som en hårtork när man slår på den konventionella ugnen. Electrolus säger att det är för att kyla luckan, och att alla låter lika mycket, men jag är tveksam. Någon som har en nyare spis, oavsett märke, som kan säga om ni tycker den låter mycket eller ej?

    Jämför gärna med min video där jag beskriver problemet:
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Förmodligen kan fläkten ha en viss funktion för att kyla luckan även om du tycker att den blåser åt fel håll. Värme stiger och det blir luftdrag uppåt (konvektion) genom de dubbla glasen i luckan. Antagligen förstärks denna luftrörelse av "blåset" i överkant som skapar ett visst "sug" av luft mellan luckans dubbla glas.

    Men jag håller med om att fläkten väsnas onödigt mycket.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har en ganska ny Cylinda. inget fläktljud när den går som konventionell ugn. Inga problem med varm lucka.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Finns ingen luftrörelse alls, samma sak vid nerkant av luckan när den är stängd. Just nu är jag mest intresserad av det som Electrolux säger stämmer, om alla deras spisar låter lika mycket oavsett modell och prisklass.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag bytte från en Electrolux. Också den hyfsat ny (några år) men ett riktigt måndagsexemplar och till slut ledsnade jag. Det var definitivt mycket mer fläktljud på Electroluxen men jag kan inte minnas att den gick igång direkt man slog på den konventionella ugnen. Möjligen när ugnen var uppe i värme eller när den slogs av (för att kylas ner antar jag). Använde och använder mest varmluft, så jag är lite osäker.
     
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Min ikea låter ingenting bara när jag kör varmluft[​IMG]
     
  7. nagelsax

    nagelsax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    101
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4a
    Telefon 2:
    Essential Phone
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Jag har samma lika och den låter inte heller något. Hade dock en av samma modell men från 2014 tidigare och den lät riktigt mycket direkt man satte igång den. Var så illa att vi väntade med att äta i köket tills ugnen hade gått ner i temp tillräckligt så att fläkten stängdes av.
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Electrolux tar priset både för sina värdelösa produkter och sin urusla kundservice.

    Jag var inne i en till Elon-butik och visade klippet, och hon sa att hon aldrig varit med om något liknande, och tyckte att det var konstigt om Electrolux inte skickade ut en reparatör. Jag m.fl. tror ju dock att det inte är något fel på den, utan att det är en billig skit-spis som är dåligt designad, medvetet eller ej. Jag har nu haft en längre konversation med Electrolux kundtjänst via Facebook och där framkommer följande:
    1. Det kan vara skillnader i hur mycket deras spisar låter, men det har inte med priset att göra.
    2. Det går inte få reda på vilka spisar som låter mer eller mindre
    3. Man får inte prata med någon kundansvarig om man inte först gör en reklamation
    4. För att få göra en reklamation så måste en tekniker komma ut på plats för att konstatera om spisen låter inom specifikationen
    5. Det är omöjligt för mig som kund att veta eller ta reda på om ljudet är inom specifikation eller ej, men kundtjänst TROR att det är normalt (Att den låter som en hårfön som hörs tydligt i hela huset)
    6. Om den låter som den ska (för modellserien) så kommer jag debiteras för besöket
    7. Inga andra alternativ finns, slut på diskussion.

    Förhoppningsvis går det skicka tillbaka skiten på öppet köp till Elgiganten, och efter det så lovar jag dyrt och heligt att aldrig befatta mig med Electrolux igen, och jag hoppas det är fler som förstår att man ska undvika deras produkter efter denna berättelse.
     
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Är problemet endast att det låter ganska högt eller på vilket sätt är produkten dålig? Blir den inte varm nog?
     
  10. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Mina föräldrar köpte en AEG-spis (systermärke till Electrolux) med induktionshäll för något år sedan. Nu finns den inte inom rimligt avstånd så att jag kan kolla och jämföra med hur din låter, men vad jag vet är att även den har en fläkt som låter en hel del. Precis som du nämner pratades det om kylning av luckan när den inköptes. Fläkten fortsätter även att gå ett ganska bra tag efter att ugnen slagits av. Så frågan är om det här är standard för Electrolux spisar?
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Att man knappt kan befinna sig i köket när ugnen är igång är inte så "endast" för mig, speciellt inte när man inte kan få veta det u förhand, och att man inte kan göra något åt det i efterhand. Men ja, den är värdelös på många andra sätt också, men det är sånt jag visste i förhand och kunde tänka mig stå ut med.
     
  12. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Mina föräldrar bor i hyresrätt och fick spisen utbytt till en liknande Electrolux som låter av helvete + att det blir bastuvarmt i köket när man lagar mat, helt värdelös spis tycker jag. Kan tänka mig hur varmt det kommer bli sommar när man lagar mat?
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tror det är vanligt, hade en Electrolux i vår gamla lägenhet och den lät också. Dock inte lika mycket som din
     
  14. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag har också en ny Ikea, tillverkad av Electrolux, låter ingenting alls.
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tycker min Elektrolux låter mycket när den är på.

    Bra exempel på då säkerhet går till överdrift.
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Blir fanimig galen på detta jäkla flåsande.
    Det försvinner något fortare om man öppnar luckan lite.
    Har jag vetat om detta hade jag köpt en annan spis. I början större det oss inte då vi inte åt i köket, men nu när vi gör det så är det väldigt störande. Vart i kontakt med säljaren men de menar att det är så idag. Men jag har varit hos andra som har nya spisar som inte låter.

    Inte mycket till hjälp, men ville påtala att du inte är ensam om att tycka det är ett problem.

    Låter den inte när du stängt av den? Det är ju då våran fortsätter att låta som en mindre hårfön.