Någon som testat N1 som modem ihop med bärbar?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Volatyle, 14 jan 2010.

  1. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
  2. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns en applikation som heter PdaNet för Android som kostar $30. (Som man då ändå kanske inte kommer åt från Sverige via market utan root men folk brukar ju kunna få tag på de där programmen ändå ;)) Då behöver man inte roota för att kunna tethra.

    Tror det är det bästa alternativet om man inte vill roota.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    tycker du/ni att det här är helt okej alltså?

    Är folk så förblindade av den nya vrålhäftiga modellen att ni inte kan vara lite kritiska?
     
  4. Korkenzieher

    Korkenzieher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, konstruerade begränsningar är det väl få som tycker är speciellt lyckat, det är åtminstone för min del en rätt stor del av valet av både telefon och operativ. Däremot, beaktat omständigheterna i stort och/eller det specifika fallet kanske det inte är av största vikt just nu. Ett par anledningar på rak arm (mellan höften och pekfingret s a s):

    1) Tethering är inget som används ofta/alls. (jag har t ex ingen laptop för tillfället)
    2) Telefonen är nylanserad i USA som ju har helt andra omständigheter vad det gäller telekommunikation (täckning, inkompabilitet mellan GSM/CDMA och olika GSM-frekvenser, subventionerade telefoner som de facto-standard etc), det bör man veta om man importerar innan lansering i Sverige.
    3) Root/flashande av custom roms är något man räknar med att göra tids nog i alla fall -> det löser sig med tiden alltså.
    [...]
    X) Nyhetens behag som du nämnde är nog absolut en faktor, inte lätt att hålla sig objektiv alla gånger även om det förstås är målet.

    Det här gäller ju för övrigt en hel massa saker, både specifikt för Android/N1 och en hel radda branscher. Oviljan att leverera annat än till utvalda länder, frånvaron av betal-apps här i Sverige, ett i vissa avseenden lite mindre slipat OS än vissa konkurrenter etc för att ta några exempel. Vissa kompromisser är man beredd att göra, andra inte.
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag använder min för tethering på jobbet för att kunna surfa var jag vill, till min egen laptop till och från OCH för att dela ut wlan till polare som inte har fri surf :) Använder det rätt mycket alltså :)

    Men, du har många poänger i din text.
     
  6. Korkenzieher

    Korkenzieher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förståeligt om det känns beigt, kanske till och med en dealbreaker för vissa för visst borde det "bara funka".

    Så är det dock tyvärr med det mesta här i världen (eller så är det bara jag som är kräsen), tillvaron är ofullkomlig och förhoppningsvis kommer både den här och motsvarande brister åtgärdas i takt med att både hård- och mjukvaran mognar och telekombranschen kommer ur sina slitna hjulspår.

    En annan anledning är förstås att man i jobb/skola/hemma/på stan för det mesta har WLAN tillgängligt, inte helt otänkbart i större städer åtminstone.

    (och ja, i väntan på FedEx ska få tummen ur blir det mycket "refresh all tabs" och snabba inlägg... :D)
     
  7. JacobVF

    JacobVF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har någon testat att koppla in USB sladden med Ubuntu på datorn?

    Har någon testat att koppla in USB sladden med Ubuntu på datorn? För mig har det gått att koppla upp utan några speciella program mm. med andra telefoner så länge de har modem inbyggt och troligtvis några USB profiler för detta. Även över BT och de standardprofiler som finns har det gått bra. Wifi lär kräva något på telefonen dock. Har någon kopplat in en Nexus och provat?
    /Jacob
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Med tanke på att det inte fungerat så på någon annan Android-telefon så känns det ganska osannolikt tyvärr. :(

    Om du blir för trött i fingrarna av att spamma F5 kan du ju installera Check4Change nedan om du kör firefox. :P

    https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3028
     
  9. tku01

    tku01 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 3
    Klart jag har sett den tidigare. Men...kalla mig naiv...Först köpte jag 3gs till flickvännen med löfte om tvillingkortfunktionaliteten. När jag nu inte orkade vänta på Nexus så köpte jag en 32gb till mig (tillfälligt såklart). Då hänvisade jag till Flashback och säljaren sa att det inte stämmer utan att jag ska ha turbo 3G på tv.kortet. Stämmer inte det så faller hela iden med hela skiten. Då säger jag upp abonemanget. Sorry för OT.
     
  10. Korkenzieher

    Korkenzieher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. calle

    calle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag kommer åt den på Market och den funkar finfint.

    Många har rapporterat att detta även finkar (iaf för Mac): http://androidforums.com/how-tips/18532-mac-os-x-droid-tethering-usb-wired.html
     
  12. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ahh, det verkar vara deras desktop-app som kostade pengar. My bad. :)