Några frågor om NAS

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dadde, 2 aug 2019.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Hej.
    Jag köpte en NAS för ett par veckor sedan.
    Asustor AS1002T v2 personligt NAS-system - Hårddisk, SSD och NAS


    Det enda jag har gjort än så länge är att jag skruvade i hårddiskarna, kört setup i tillhörande app och nu står den bara igång.

    Enligt informationen på Elgiganten så ska den kunna spegla den ena hårddisken till den andra. När jag körde setup så valde jag först "custom setup" och där hittade jag att man kunde välja olika RAID levels med "single" som standard. Vad jag förstod det så var det här jag skulle välja hur jag ville att informationen skulle speglas.

    Jag tyckte dock att det var lite väl mycket inställningar så jag gick tillbaka och körde "recommended setup" istället. Men nu har jag ingen aning om hur jag ser om den kommer att spegla den ena hårddisken till den andra eller inte. Någon som vet hur jag kan se det?



    Vi har en gemensam videokamera och skulle gärna spara filmerna därifrån på NASen. Sedan skulle jag vilja att filmer och bilder vi tar från mobilerna automatiskt laddas upp dit. Hur gör jag detta bäst?

    Vill även att alla filmer och bilder ska kunna ses på vår TV (Android TV). Hur löser man det bäst? Plex?
    Ett plus om det även går att se bilderna på mobilerna.

    Jag ser även att det går att lägga till användarkonton på NASen. Är detta dumt att göra om jag vill kunna se alla filmer och bilder på TVn genom exempelvis Plex? Eller kan man ge Plex tillgång till alla användarkonton?

    Vågar liksom inte riktigt sätta igång för jag vill göra rätt från början.
     
    Last edited: 2 aug 2019
  2. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Jag kan börja lite.
    Har en asustor med 2 diskar. Fast inte i raid så jag ser 2 diskar i full kapasitet ex: 2x6tb = jag ser Båda diskarna och hur mycket som är ledigt.
    Om du kör raid spegling kommer du att i teori se hälften! Och om en går sönder kan du byta ut och ändå ha kvar data för att åter skapa med en ny disk.
    Jag loggar in från dator/platta och i webbläsaren är det lättare konfigurera och göra saker. Och se vad du kör för appar, se diskar status osv.
    Finns några videos på deras youtube kanal kanske börja se på dom först. Asustor TV ASUSTOR TV
     
    bernard gillar detta.
  3. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Vill du ha speglade hårddiskar är det Raid 1 du vill köra på. Viktigt att veta är att du ju då bara får lagringsutrymme som en disk men bra backup då det är väldigt höga odds på att båda ska fallera samtidigt. De olika raidnivåerna är bra beskrivna på Wikipedia:
    Raid – Wikipedia

    Angående backup från telefonen pratar de om en app för detta här, har dock inte testat själv.
    Backup till nas, olika användare
     
    bernard gillar detta.
  4. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Stort tack. Jag ska nog göra om installationen och välja RAID 1 manuellt då. Det där med dator var ett bra tips för det krångliga är att jag inte hittar någonstans i appen hur stor lagringskapacitet jag har. Jag köpte två 4 TB-diskar.

    Tack! Ska kolla upp appen.

    Någon som vet något bra sätt att spela upp filmerna och bilderna på tv och hur det funkar om man har olika användarkonton?
     
  5. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Till bilder/video har jag en längre tid använt en av tjänsterna (Nextcloud) som finns att installera, men är inte nöjd.
    Idag har jag precis startat upp så att appen AiFoto ska med automatik skicka upp bilderna och lagra dom under tjänsten Photo Galley med EZ Connect aktiverad.
    Har inte haft tid testa vad jag kan göra med Tv direkt, kör allt jag behöver uppmappat i en mini dator som är kopplad till Tv.