Namnproblem i adressbok. (Även fråga om Handcent kontakthantering.)

Diskussion i 'Galaxy S' startad av petterekman, 4 okt 2010.

1. petterekman

petterekman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå där.

Som nyregistrerad forumanvändare (men långtida Swedroid-läsare) och nybliven Galaxy S-ägare vill jag först och främst säga HEJ till alla er på forumet.

Så, till min fråga:

När jag lade in alla kontakter i telefonboken på min SGS, så började jag förstås med att synka mina Googlecontacts för att sedan länka till Facebook-profilerna. Valde först några enstaka profiler på de jag kontaktar mest, men tänkte sedan "Äh vad fan, är ju kul med bilder på alla i telefonboken, och annan information som kan vara matnyttig..." och valde då att importera alla FB-kontakter.

Det är nu ett lustigt fenomen uppstår.

Nästan alla kontakter på min telefon har alltid hetat Förnamn Efternamn, och de länkades ju automatiskt utan problem. Sen kommer det några fåtal som inte har hetat vad de heter på riktigt, exempelvis mina bästa vänner samt syskon/föräldrar och även några människor som man inte känner överhuvudtaget vid deras riktiga namn, utan enbart vid smeknamn.

Problemet är nu att när jag länkat dessa kontakter, så har VISSA ändrat från att exempelvis ha hetat "Gullegrisen" till "Lotta Lottson", medan däremot "Fisken" fortfarande heter just "Fisken" och inte "Glenn Glennson".
    Jag har inte hittat något som helst system i varför den använder FB-namnet på vissa kontakter, när somliga får stå kvar med sitt gamla kontaktnamn, och jag blir lite lätt irriterad på detta. Väljer jag "Redigera" på en kontakt så kommer jag ju bara in på Google-redigeringen, och kan sen inte göra något åt Facebook-namnet (förstås).

Äsch fan, nu upptäckte jag hur man gör. Långklicka-Markera som standard och välj sedan namnet. Suck. Inte världens mest logiska, men åh vad glad jag blir!

Hmm. Tror ändå att jag tänker låta ovanstående text stå kvar ifall någon annan stött på det problemet och inte hittat lösningen (det kanske står i instruktionsboken, vad vet jag? Jag är ju man, och män läser inte sådana...), kanske hjälper man någon.

Däremot kom jag nu på en till fråga:

I Handcent SMS, när jag går in på kontakterna för att välja vem jag vill sexterrorisera, så finns ALLA kontakter på telefonen som jag har ett telefonnr. till, inkl. FB-kontakter.
    I den vanliga kontaktlistan har jag bockat för vissa rutor, och avbockat andra rutor, så att jag nu bara visar de kontakter som jag har på Google-contacts, men uppdaterade med Facebook-info. Den lösningen gillar jag.

Går det att få Handcent att göra samma? Eller måste jag på något sätt sätta mig ner och radera alla Facebook-kontakter jag egentligen inte vill ha på telefon, för hand?

I övrigt måste jag säga att Android och min SGS är riktigt toppen. Har fortfarande inte fått någon "Älskar"-känsla egentligen, men med tanke på att jag bara hunnit använda telefonen sen i fredags natt så känns det bra! Varje dag känns bättre och bättre, Android växer på mig hela tiden. Senast jag hade en touchtelefon hade jag en Qtek S100 med horribla Windows Mobile på. Skillnaden mot min SGS är ju... Markant. :P

För den som orkat läsa igenom hela inlägget så tackar jag för mig, och hoppas att forumet kommer bjuda på mycket skoj i fortsättningen.