Nån annan som kör en ICS rom och upplever memory leak i mediaserver?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jishi, 2 jul 2012.

  1. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Märkte precis att all kamerahantering på min Desire Z får /system/bin/mediaserver att äta minne som en galning.

    För att reproducera:

    adb shell
    top|grep mediaserver

    Prova ta lite kort, eller starta valfri barcode-scannerapp (Goggles, Barcode scanner etc), något som kontinuerligt gör bildbehandling.

    Minnet ökar obegränsat, och frigörs inte när man hoppar ur appen. Youtube får den också att öka, men när man stänger youtube så verkar det frigöras direkt.

    Jag vet inte om detta är en bugg i Vision-romen, eller om det berör fler cyanogen-romar, har ingen möjlighet att testa något annat.

    Jag har testat en stock Galaxy Nexus 4.0.2, och den går aldrig över 10MB i minnesanvändning på mediaserver.

    Någon som har lust att testa?
     
  2. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Finns det ingen vänlig själ här som kör en cyanogenmoddad lur som vill testa detta? Jag behöver veta om jag ska fila en buggrapport för cyanogen eller om det är isolerat till min lur.

    mediaserver borde vara en standardkomponent i Android, om detta stämmer vore det inte så konstigt att folk måste "starta om" sin lur då och då för att den ska fungera som man tänkt sig.
     
  3. Vonpeter

    Vonpeter Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har för mig att det är ett problem som alla androidlurar oavsett rom kan få, vet inte exakt vad det beror på men har läst att det har något att göra med trasiga mediafiler.
    Kommer inte ihåg var jag läste det men om du söker på xda så finns det många trådar som nämner just mediaserver processen.
     
  4. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jo, jag vet att det kan orsakas av korrupta mediafiler, men tror inte det här är relaterat. Får väl testa att wipea minneskortet och se om fenomenet kvarstår. Jag var som sagt mer nyfiken på om det var ett utbrett problem på alla cyanogenmoddar.
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vision (Desire Z) har ingen officiell CM9-rom. Därför kommer en eventuell buggrapport att stängas som "invalid" om du inte kan visa att det händer på telefoner med officiellt stöd. Du får vända dig till den som gjort den ROM du använder i så fall.

    Jag kunde ha testat på min Galaxy Nexus men jag kör just nu JellyBean på den så det skulle inte hjälpa dig.