Nån som lämnat in på service pga dålig gps?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av snubben123, 19 jan 2011.

1. snubben123

snubben123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min fråga till Samsung-support.

Hej.

Jag har haft min Galaxy S nu i ca 7 mån och är jättenöjd med telefonen. För en vecka sedan tänkte jag för första gången testa GPSen i telefonen. Så jag köpte mjukvaran CoPilot för att navigera med bilen. Det jag märkte när jag åkte längs E4an mellan Norrköping och Linköping så märkte jag att min position hoppade hela tiden flera hundra meter till många märkliga platser och att positionsvisaren även den stannade flertalet gånger. I själva mjukvaran så finns det en ikon som visar om man har fix på satelliterna. Den visade att telefonen tappar fix ungefär var tionde sekund. För att avgöra om det var fel på mjukvaran som det var fel på testade jag dels med google maps och gps-statusmjukvara . Det visade sig vara samma problem där med tappad fix var 10e sekund. Jag gjorde en fabriksåterställning vilket inte gav någon förbättring alls. Min fråga är nu om ni tycker att jag ska skicka in telefonen för garantiservice för att få felet avhjälpt eller har ni någon annan smart lösning på problemet? Kan tillägga att jag kör android 2.2 på telefonen så den har senaste uppdateringen installerad.

Mvh Snubben123

Deras svar

Hej Snubben123

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Bor du på, eller har nära till någon av nedanstående orter kan du vända
    dig direkt till serviceverkstaden för hjälp.

Ring oss annars på numret nedan när du har telefonen till hands så bokar
    vi en fraktsedel till dig.

Du kan även vända dig till återförsäljaren som hjälper dig att skicka
    telefonen till en auktoriserad verkstad.

Vänligen notera att handhavandefel och/eller yttre åverkan såsom tapp-
    och fuktskador, inte täcks av garantin.

Stockholm
    Mb Mobilbyrån Telefonservice AB
    Hornsgatan 116
    117 26 Stockholm

Kristinehamn
    ANOVO Nordic AB
    Televägen 4
    681 22 Kristinehamn

Kalmar
    Deltaservice / CR Service
    Propellervägen 37
    392 41 Kalmar

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
    Magnus
    Samsung Support

Det får väl bli att skicka in den för service i veckan då.

2. minibite3

minibite3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick samma svar, trots att jag ställde flera följdfrågor med hur de felsöker och hur de hanterar fabrikationsfel...dåligt, men ändå förståligt för ett såpass stort företag.

Hade vart schysst om du berättade hur de går. Så man vet om det är total waiste of time att lämna in luren, eller om de faktiskt åtgärdar det.

Då vet jag i alla fall vilken tillverkare man skall avstå från nästa gång, alltså om de inte gör något åt felet.

EDIT: Bifogade mailkonversationen och skrev ett nytt mail:

Att jag ens orkar, känner på mig att de kommer komma ett till copy-paste svar.

Last edited: 24 jan 2011
  3. imtp

imtp Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter jag har videofilmat hur dålig GPS är samt talat med företagets huvudkontor är min telefon inne igen. Undvik Anovo som serviceställe det de gör är bara att uppgradera programvaran. Återkommer hur det går denna gång (nr 5). Kommer dock häva köpet och aldrig skaffa en Samsung produkt igen. Frågan är bara vad skall jag skaffa istället?

4. minibite3

minibite3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

HTC är onekligen ett bra alternativ. Hört att de har bra service.
    Men Anovo... Haha, det är det största skämtföretaget genom tiderna!

Min polares HTC brann upp i USB-kontaken när han skulle ladda den. Anovo kom fram till slutsatsen att det är självförvållat. De är verkligen en bunt inkompetenta idioter rent ut sagt.

Det räckte med din beskrivning på deras felsökningsmetod för att jag inte ska välja Samsung som mobiltillverkare igen. Hårddiskar och skärmar är de duktiga på, de borde hålla sig på den marknaden, alternativt göra grova förändringar på hur de hanterar sina mobilkunder.

De har ändå sålt över 5 miljoner Galaxy S.

Last edited: 25 jan 2011
  5. snubben123

snubben123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Åkte igår ca 23mil med navigering. Använde Navigons mjukvara då och det funkade klockrent. Jag fattar inte vad det är med den här jäkla gpsen den verkar ha svårt för att bestämma sig om den ska funka eller inte.:eek:

6. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Jag har nu ledsnat på att vare sig Samsung eller Dustin vill ta sitt ansvar i denna GPS:fråga och tänker försöka börja tala om för resten av världen hur illa Dustin och Samsung löser detta så kallade "icke existerande fel".

Nu efter ett par veckors vätetid och inte ett ljud från någon så börjar jag ledsna, men för att kunna styra upp detta så tänkte jag ha någon bra plan i ämnet.

Antingen att vi kanske skapar en gemensam mall och mailar in, eller skriver på forum? tänkte ge mig på fairshopping.se, men att klaga på både Samsung och Dustin i samma ärende, vet inte om man kan göra så?

Men hur som helst så är jag less på detta och tänker göra nåt åt saken, så vad säger ni?

ALL input och ideer tas emot, nu ska det svida...

EDIT:

Som jag misstänkte Dustin hänvisar bara vidare, och nu har dom nåt som heter "kundombudsman" som dom hänvisar att man ska kontakta och dom UTLOVAR max 1-2 dagars handläggningstid, så tar och testar och mailar så får vi se, men man ska nog inte förvänta sig nåt då citat: "Ingen annan har klagat på Samsung mobilerna".

men mailadress för berörda Dustinkunder är:
    [email protected]

Last edited: 26 jan 2011
  7. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det där tycker jag låter rätt allvarligt så som Dusin beter sig.
    Jag hade nog tagit kontakt med KO och pratat om att anmäla Dustin. http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/

Som säljare så är det deras ansvar att ta hand om garantiärenden åt sina konsumenter, om de nu inte skrivit avtal med sin leverantör (i det här fallet Samsung) där de lämnar över garantiärenden direkt till leverantören.
    Hade Dusin haft ett sådant avtal så hade de ju talat om det för dig och bett dig kontakta dem direkt och då hade Samsung också varit med på noterna och tagit hand om ditt ärende..
    Men eftersom det är Dusins ansvar så behöver inte Samsung bry sig (inte än i alla fall).

Så på Dusin bara, säger jag!

8. milsjg

milsjg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror att problemet är en definitionsfråga. När kan en GPS sägas fungera. Jag tror att du kan få den "fixad" utbytt om du inte får en fix med testprogrammet *# 3214789650# under öppen himmel under förutsättningen är att du har en omoddad telefon.

Samsung har inte specifierat känslighet TTF eller någon annan GPS parameter så det blir ju hårt att övertyga Samsung om att du kan specifiera dessa parametrar åt dom så att du får en ny telefon.

9. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vad är en fungerande GPS? Ja det minsta man kan begära är väl att den låser rätt position och ger fan i att hoppa runt i en 50-100 meters radie som en kanin med parkinsons trots att man står still! Detta med fri sikt uppåt på stående fot. Jävla skräp..

10. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Om vi drar en parallell mellan en GPS och en TV:
    Du köper en TV som funkar jättebra förutom att när du tittar på vanlig TV så brusar bilden till och helt plötsligt fösvinner ljudet. Så håller den på med jämna mellanrum utan att du gör något. Visst bilden är kvar och ljudet kanske kommer tillbaka efter nån sekund men det måste onekligen vara sjukt irriterande..

Om man väljer att slänga in en GPS i en smartphone så ska den ju också fungera så som man förväntar sig att den ska, eller det tycker inte du?

11. Dr.Byte

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    En fundering bara, måste man inte gett företaget en möjlighet att lösa problemet innan man KO anmäler? borde nästan vara så.

I sådant fall så torde det vara lämpligare att någon som redan haft sin mobil på service ett X antal gånger (sett någon i tråden...) att denna person börjar med att skriva till KO och ser vad som kommer i retur, går det bra där så kan ju vi andra följa efter så att säga?

Vad anbelangar Dustin så verkar det vara svårt att få nått från dom, dom slår ifrån sig allt.

Jag förordar att någon som redan haft några ärenden och "råkar" ha Dustin som säljare att börja med KO.

Bra eller dålig ide?

Edit:
    Dessutom ger inte KO råd i "enskilda ärenden" utan man hänvisas till KO i sin kommun, dubbelt jobb med andra ord.

Börjar ju onekligen undra om KO är i maskopi med företag för att göra allt så jvligt som möjligt? *sucka*

Edit2:

Skulle vara detta dåra mot Samsung?
    http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-ansoker-du-om-grupptalan/

EDIT3:

Jag har nu varit i kontakt direkt med Samsungs support via tele och fått till en retur i ärende av GPS.

Ringde och attackerade med full kraft och det "verkar" (ska inte säga att...) Samsung börjar få klart för sig att det är nåt som är väldigt fel i GPS systemet på dessa mobiler.

Jag får nog säga att det är nog bäst att ringa till dom på tele:0771-7267864 och stå på er om GPS felet och att det är hårdvarufel, med andra ord ARGUMENTERA och hota med att gå vidare med ärendet om det kommer tillbaka en mobil som bara är uppdaterad och inte fixad.

Jag HOPPAS att mitt ärende kan hjälpa flera i samma situation, därför jag försöker gå till botten med detta, och som det är nu så går jag helt förbi återförsäljare och deras service ombud helt, känns faktiskt bättre.

mvh

Last edited: 27 jan 2011
  12. Newages

Newages Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har varit i kontakt med stället jag köpt min mobil, dom har varit i kontakt med den dom har som kontaktperson.
    Deras svar är samma som jag och andra fått här:

"Om uppgradering till Android 2.2 inte löste problemet i din telefon,
    kanske uppdateringen inte skett på ett korrekt sätt eller så kan problemet vara
    hårdvarurelaterat i ert fall. Var vänlig testa med att återställa telefonen till fabriksdata.
    Notera att detta raderar all information på telefonens huvudminne.
    Har du information du behöver spara bör du göra det innan. Du återställer telefonen genom att gå till:
    Program - Inställningar - Privat - Återställning till fabriksdata."

Jag ger upp!

13. Dr.Byte

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    NEJ FAN, svik inte mig och andra nu här, hallå där..
    Nu kämpar vi till slutet, till botten ska vi, det är dags att visa att dom faktiskt har "skitit i det blå skåpet" för sista gången nu, dom vill inget hellre än att vi ska ge upp, så kom igen nu så "tar vi fajten".

Tänk på alla vi kan hjälpa genom att skapa ett prejudikat í detta ärende.

Ring Samsung direkt är mitt heta tips för stunden.
    Förklara "goddag yxskaft" svaren och hänvisa till SD och till xda-dev. (SweDroid är nya maktfaktorn mot Svenska Samsung...)

Last edited: 27 jan 2011
  14. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Med Doc JS3/JPY modem så funkar min gps helt ok, den gör inga konstiga hopp eller så som med stock FW. Inte ens när man cyklar, och får låsning riktigt fort. Det är dock lite olika och mycket mer känsligt om jag jämför med min andra android lur.

Men det är ju ingen officiell ROM jag kör, det bör ju funka med samsung stock ROM.

15. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Precis. Om det inte funkar med stock är det fel på't.

16. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Om nu GPSen funkar i en custom ROM så bör ju problemet inte vara hårdvarurelaterat. Kan ju vara en kombination iofs..
    Men är det allmänt känt att GPSen funkar bra på custom ROMs eller är det bara vissa som den funkar för?

Sen Dr.Byte, angående KO så menade jag att du borde anmäla Dustin eftersom du sa att de varken tog emot ditt garantiärende eller påpekade att de hade avtal med Samsung som då tar hand om dessa ärenden direkt. Eller missuppfattade jag det?
    Du har ju gett dem en chans att rätta till felet men de har ju inte tagit den, därför borde du kontakta KO - och då tänker jag på KOn i din kommun.

17. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Tänker du på konsumentvägledaren i kommunen? För någon konsumentombudsman finns då generellt sett inte. Och konsumentvägledaren lär inte kunna hjälpa till med särskilt mycket, för det är precis som det heter, en vägledare. Det enda som denne kan göra är att tipsa om olika instanser som du ska vända dig till samt upplysa dig om diverse lagstiftning och regler.

18. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Sedan firmware JPX så har det funkat riktigt fint för mig, låsning får jag löjligt fort. Får utan problem lås på 6-9 satelliter bara jag ställer mig precis vid fönstret. Med stock FW(förvisso längesedan typ 2.1) lyckades jag aldrig få låsning inomhus öht.

19. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min GPS har alltid fungerat tillfredsställande, men har på senare tid helt gett upp. Som mest hittar den 5 satelliter efter ett antal minuter, och låser då inte på någon av dem.

Kommer ringa in och begära service etc, fortsätter uppdatera här med vad som händer.

20. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    nog för att rätt ska vara rätt men är det inte enklare att slänga ut en annons på blocket för att bli av med telefonen istället för att lägga all denna tid och energi på nånting som skulle kunna pågå i all evighet?