NAND-prestanda. Värdelös på SE-mobiler? Bluff?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Moggym, 5 okt 2011.

  1. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Såg den här bilden på recensionen av HTV Evo.

    Hur kan det kommer sig att det skiljer så mycket och att SEs mobiler verkar ha helt kass prestanda här? Använder SE dåliga/billiga komponenter här när det handlar om sånt de flesta inte kollar upp så länge mobilen har "många MHz"?

    Att Arc som är deras flaggskepp ligger så sanslöst lågt måste ju innebära att det är nåt dåligt med designen. Dålig stil att inte leverera produkter med bra komponenter rakt genom.


    Vore intressant om Swedroid skrev en utförlig artikel om det här och granskade prestandaaspekter som man inte tänker på i första hand när man läser om hur många MHz och hur mycket minne en mobi har. Gärna då granska olika tillverkares val av komponenter. Ju mer användarna uppmärksammar här desto mer press på tillverkarna att inte snåla.
     
    Last edited: 5 okt 2011
  2. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Fan jag är helt säker på att jag såg nån länk på xda där dom hade gjort nån teardown av arcen eller play. Där sa dom att telefonerna använde sig av en dyrare variant av flashlagring. Detta fick iaf han som gjorde teardownen att skriva att SE iaf inte hade snålat med komponenterna.

    Har annars liksom du reagerat på de oerhört dåliga resultaten i testerna. Ett vanligt SD kort har ju högre prestanda. Nåt skumt är det iaf!

    edit. Hitta den

    http://www.ubmtechinsights.com/teardowns/sony-xperia-play-teardown/

    "The internal storage of the Sony-Ericsson Xperia Play is provided by Micron’s NAND technology. We often don’t see Micron NAND in use in handsets as manufacturers such as Toshiba or Samsung get their fair share of design wins in this market. Of note is that this device is a single-level-cell (SLC) memory. SLC memory has advantages such as faster write speeds, lower power consumption and high cell endurance but these advantages come at a price, as SLC costs more per megabyte than the MLC offerings of Toshiba or Samsung. Sony Ericsson chose their memory on performance not cost."


    Så nåt skumt är det, ett micron flashminne ska väl kunna prestera bättre än sådär?!

    edit2. SE använder som bekant likadana komponenter i alla sina telefoner
     
    Last edited: 5 okt 2011
  3. JoeH

    JoeH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tänkt på att det kan vara nya minnen/ny teknik i dom andra telefonerna?
    Känns som att någonting i den där grafiken inte stämmer eller så är test programmet optimerat för nånting ?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar som att J Disk Benchmark är bortplockat från Market, men det finns tillgänligt för nedladdning här: MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service

    Programmet är inte optimerat för X eller Y telefon utan skriver/läser 10,50,100 eller 500MB data sekventiellt med en blockstorlek om 4KB. Vi kör med 100MB.

    Testet mäter för all del bara hur telefonerna presterar under ett enda givet scenario. I exempelvis Antutu Benchmark presterar Sony Ericsson xperia arc bättre i databastestet än SGS II. Vi skall se om vi kan hitta ett program som testar fler aspekter och som ger en mer rättvis helhetsbild. Tyvärr är antalet bra verktyg, som dessutom hålls ajour, få till antalet.

    I vilket fall rör det sig inte om någon bluff/konspiration från vår sida för att få Sony Ericsson att framstå i dålig dager.
     
  5. extrem

    extrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag får: read 8,86 mb/s
    write 1,71 mb/s

    och då är det en NEO.
     
  6. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Haha någon konspiration är det nog ingen som tror att det är :) Bara varit förvånande med såpass dålig prestanda på graferna (den har ju inte bara varit dålig utan rakt igenom usel för alla enheter). Tack för klargörandet hur som helst!
     
  7. JoeH

    JoeH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, alltså det var absolut inte menat som att det var ett vinklat test.
    Ursäkta om det framstog som nåt sånt.

    Men jag menar bara, för en oinsatt som blindläser lite då och då att berätta hur enkelt man kan få saker att framstå bra gentemot konkurrenter genom ett fåtal ändringar eller nåt sånt.

    Sen att rent tekniskt verkar det vara som att ericsson använder ett snabbare NAND chip om jag förstått saken rätt?
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men jag tycker nog det stämmer lite att x10 t ex läser och skriver grymt långsamt sedan 2.3.3 uppgraderingen. VIlket inte stämt tidigare
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ray

    [​IMG]
     
    Last edited: 13 okt 2011
  10. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag använde testet Passmark PerformanceTest och det gav följande siffror
    Internal storarge write 2,02 MBytes /sec
    Internal storage Read 7,17 Mbytes /sec

    Mitt microSD-kort är snabbare
    Där får jag c:A 10 Mbytes /sec för både Write och Read.

    Jag har en Xperia X10i med 2.3.3 ?? Förstår inte hur ni kan få så dåliga siffror i era test. Något konstigt är det.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag fick som dina siffror när jag använda 10 MB istället för 100 MB. Har personligen inte en aning om vad skillnaden är :P