Navigon

Diskussion i 'Applikationer' startad av emoffster, 12 mar 2010.

1. Ameneon

Ameneon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

F.N. väger jag lite fram och tillbaka om jag ska köpa Navigon, användt det en bra del sen jag köpte telefonen men dels är priset lite högt och dels är det som nämnd ovan en del smågrejer som inte är helt som dom ska...fartsgrenserna är ofta fel på småvägarna, och den visar konsekvent inte 60-80 utan 70-90.

Varningen för fartskamera fungerade ok tycker jag men även den missade en kamera (och visade istället kamerat som stod i samma område i motsatt körriktning) och skulle gärna haft en synligare visuell varning eftersom detta "observera" är lätt att missa om man nu lyssnar på musik och lite så :P

Det som dock fungerade bra var i stort sett själva navigationen och hur exakt programmet var att visa position. Det var översiktligt, enkelt att fatta när man skulle göra filbyten eller ta av, visar en del intressanta POI's och om det nu kommer till en lägre pris for skandinavia igen (549 eller vad det nu är är fortfarande för mycket) så kommer jag nog att ta i på det i alla fall.

2. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Testade navignon när jag åkte bil den var urusel och få kontakt med sateliterna och jag förlorar kontakten fast jag är inne i en storstad och när eller om jag får kontakt så tar det lång tid o se var jag är. Laddat ner test versionen. Kan någon veta vad det kan vara.

3. Ameneon

Ameneon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har inte haft nåt problem med att få kontakt med sateliterna, är det samma inne i t.ex Google maps? Dum fråga kanske men du har aktiverat själva gps tjänsterna med ("Använd GPS-satelliter" och inte bara "Använd trådlösa nätverk")?

Känner dock inte till Galaxy så vet inte vad annat det skulle vara..

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

GPS är ju lite tvärtom på det sättet att det faktiskt är lättare att hitta satelliterna ute på landet än i storstaden. Framförallt så är det stora hus i stan som skymmer.

5. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    När jag var ute ock åkte mellan Eskilstuna och Kvicksund ingen mottagning alls.

6. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    542

MINA ENHETER

Jag är inte helt säker, men har inte Galaxy S haft lite problem med GPSen över huvud taget?

7. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    403
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    jo, det har den. för mig har den dock fungerat bra, peppar peppar.
    när åker enligt en rutt och ser dom små ikonerna som är pois så borde man ju kunna se vad det är för något också. men jag lyckas inte med det. utan det ända jag kan göra är att gå via menyn och se pois som ligger längs med rutten. känns ju lite så där..

8. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag körde Lerum-Karlskoga i veckan var den klockren på alla hastigheter, 50-60-70-80-90-100. Samtliga kameror fastnade också.

Ang taskig GPS signal så sitter det till 100% i telefonen, inte programmet. Min Hero har tveksam funktion även den.

9. kattis

kattis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem, kör Android på engelska och Navigon är till min stora irritation på engelska, verkar inte som om det går att ändra. Kan jag ändra huvudspråket i min Android? Har en Magic, kan inte så mycket om det här, har köpt den begagnad.

10. jensaeriksson

jensaeriksson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Hej, har nu provat Navigons gps i 30 dagar. Jag måste säga att jag har varit rätt så nöjd med den överlag. Men jag har en undran vad är det som gör att jag inte kan prova ytteligare 30 dagar? hur vet Navigon att jag redan har använt min 30 dagars test? Är det Simkortet eller är det telefonen? Lite tråkigt om man köper min telefon begagnad och vill prova navigon. är det då helt kört eller räcker med att göra en fabriksåterställning eller byta simkort? Nån som har en aning?

11. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    542

MINA ENHETER

Jag är inte helt säker och vet inte heller varifrån jag har fått det ifrån. men jag tror att det har med IMEI-numret på telefonen, det är specifik för din telefon och går vad jag vet inte att ändra på något sätt.
    Men som sagt, jag är inte säker.

12. Sven

Sven Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nybörjarfrågor

Jag kom till sist på ett sätt att göra det men det blir till att behandla en åt gången:
    I Google maps högerklickar man på intressepunkten, väljer Vägbeskrivning härifrån, i från-fältet visas då, förutom intressepunktens namn, även koordinaterna för denna. I Navigons startsida väljer man Koordinater, vilket finns under menyknappen, väljer Decimalgrad och matar in koordinaterna, trycker på Klar och under menyknappen finns Spara som favorit. Där namnger man slutligen favoriten, förslagsvis ger man samma namn som man har i Google maps.

13. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har använt Navigon till lite olika adresser i Sverige, bland annat till några på mindre vägar och ute på grusvägar. Än så länge har Navigon (till skillnad från Ndrive) klarat det klockrent. Den hittar perfekt till alla ställen.
    Gränssnittet är rent och lättöverskådligt, kanske lite plottrigt på min Desire ibland. Statusraden högst upp som säger vilken väg man skall svänga in på kunde varit något större. Som det är nu behöver jag luta mig fram när jag kör för att läsa den (eller så behöver jag starkare glasögon...).

Saknar möjligheten att importera POI's till programmet (POI-warner skall tydligen kunna göra det, men har inte hittat en version för Android. Har mailat deras support.) samt möjligheten att planera rutten i förväg.

Är van vid iGO8 som är ett fullspäckat program, men Navigon gör sitt jobb, dock utan extra finesser. Karttäckningen verkar vara outstanding ialla fall, vilket trots allt är viktigast.

14. LFCFredda

LFCFredda Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Har provat detta program lite under semestern nu och jag tycker det funkar bra. Så pass bra att jag köpte det idag.
    En sak som jag tycker är snudd på ovärdelig är att kunna söka efter vilket ställe som helst i den integrerade googlesökningen i Navigon. På så sätt är man rätt säker på att man alltid hittar platserna även om dom inte finns med i navigons kartor. Nu kanske den funktionen finns i alla navapps idag men jag har bara provat Navigon.

Det enda minus jag kan hitta på än så länge är det som nämnts tidigare, nämligen att man inte kan modifiera gui. Jag menar att ha hastighet, avstånd, beräknad ankomst osv på skärmen samtidigt.

15. luttman

luttman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tycker navigon fungerar bäst bland dom off line gpserna. enda som saknas är live funktionen som finns i Copilot. Skall även testa den nu när jag ska köra i london och se om den säger till mig att köra på rätt sida vägen kan bli intressant.

16. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Finns det en trial-version av CoPilot?
    Är nyfiken på det programmet. Vill testa det innan jag köper något nav-program.

17. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    403
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Funktionen du nämner hade jag missat att testa! Kollade nu.. men vet inte om jag tycker att det var så bra.
    När jag går in på sök POI -> Google -> så söker man ju bara lokalt. Står lokal sökning högst upp.

Söker jag tex. på pizza så får jag endast en pizzeria presenterad. Av kanske 25 st som finns där jag bor. Testar jag tex. skriva pizza örebro så får jag ingen träff. Pizza stockholm hittar han några på... Men varför så få träffar, google hittar massor med pizzerior om jag gör en sökning på datorn :)
    Testar jag att söka på ett företagsnamn så hittas det ej heller om det inte finns med i navigons poi.

Så hur använder du den integrerade Googlesökningen för att få fram dina ställen som ej är med i navigon kartan?

18. Decoy

Decoy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har kört navigon ett tag på min Hero, (köpte licens..) jag tycker det är kanon!
    Nu efter en uppdatering finns även fartkamera varnare!...

19. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    334

MINA ENHETER

Finns fartkamrorna där direkt eller måsta man själv lägga in dem?

20. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag körde iofs bara demo men då va fartkameror med från början