Navigon

Diskussion i 'Applikationer' startad av emoffster, 12 mar 2010.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Supporten svarar snabbt och korrekt på mina mail iallafall.
    Idag skrev han att han hade gjort ändringar i mitt konto så att Traffic Live ska funka även när jag ominstallerar. Hur han hittade mig vet jag inte eftersom att jag mailar från ett annat konto och inte mailadressen jag har använt på Market/Play. Intressant. Jag väntar dock på en mer stabil version av ICS så jag tänker inte testa än. :)

2. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Supportadressen som föreslogs här, svarar ingen på. Officiella svarar man på med text och ingen verkstad. Ett enda jäkla bollande så att man skall tröttna. Efter rätt många år, inget mer Navigon.
    Du har nog haft en väldig tur. Har bott i Tyskland, så jag vet hur stelt och osmidigt det är.

3. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag skickade till den som föreslogs här, det vill säga [email protected].
    Svaren kommer från [email protected].

Jag mailade första mailet 04.03.2012 (en söndag)
    Svaret kom 06.03.2012 (tisdag)

Sedan gick det ett par dagar innan jag mailade igen,
    17.03.2012 (en lördag) och svaret kom 19.03.2012 (idag, måndag)

Helt klart godkänt och ja, jag har väl tur då. :)

Det är bara en "Hannes" som svarar.

Last edited: 19 mar 2012
  4. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Knepigt, de har väl sett att jag tjatat en tid, så nu vänder man ryggen till. Namnet Hannes känner jag igen. Fick bra respons när en navigator pajade, som behövde skickas till Tyskland.
    Enl Navigon är deras händer låsta pga market. Hade appen kunnat skickas genom Navigon hade det säkert löst sig. Har läst mycket skit om market i samband med att man loggar om tel.
    Skickade all info till Navigon och Market att jag betalat, kalla handen. Måste säga att jag är lite trött på android. Nä, inte Apple, det är rena döden om man vill pyssla lite. Undrar hur Windowstel är?

5. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Jag såg att det är 25% rabatt på Navigon t.o.m. den 22 mars och jag funderar på att skaffa den eftersom jag vill ha den i Frankrike i april och senare i Portugal i september. Nu undrar jag:

1. Är Nordic-kartorna en del av Europe-kartorna? Det borde de väl vara. Det kan väl inte vara bättre kartor över Norden om man köper enbart Nordic än man köper Europa?

2. Jag blir lite tveksam när jag läser i tråden här om den dålliga kundhanteringen. Borde man välja Co-Pilot istället?

3. Fungerar det med uppdaterade kartor numera. Det gjorde det väl inte för ett halvår sedan?

6. KajJacob

KajJacob Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja.
    Den är urusel men frågan är om Co-Pilots är så mycket bättre. Viktigare är om man har något större behov av support. Navigon fungerar för mig klockrent så något större behov av hjälp har iaf jag inte.

Det fungerar och man får meddelande om att OTA-uppdateringar är tillgängliga.

Navigon har säkert sina konstigheter för sig och jag antar att en del har haft problem. Frånsett detta så är nog Navigon det bästa som finns vad gäller funktionalitet och användarvänlighet, om man frågar mig.

Sveos gillar detta.
  7. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Tack för ditt svar. Vet du om det finns någon manual någonstans? Jag laddade ner appen precis och har kommit till "kartväljandet". Ska man välja alla, eller bara de man behöver, måntro? Kan man när som helst lägga till och ta bort kartor över olika länder?

8. awillfor

awillfor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Välj de du behöver och lägg till senare efter behov.

9. Sveos

Sveos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    OK, tack.

Nu när jag är inne och kikar i programmet hittar jag shoppen... kostar allt extra pengar? Dvs kartuppdateringar, trafikinformation, etc.

Vad ingår? Bara basnavigation? Inget om kameror eller så?

Dessutom, ska man inte kunna "klicka" på POI? Det händer inget när jag trycker på dem i alla fall.

...och vad är egentligen "Navigon Select"?

Last edited: 20 mar 2012
  10. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Navigon Select är en avskalad gratisversion.
    Koppla upp mot Navigon Fresh, så ser du exakt vad som ingår i ditt abonnemang. Skillnaden mot konkurrenter är att inte mycket är gratis.
    POI har inte ingått i Navigon, annat än att man kunnat lägga in sponsrat. Lägga in egna som saknar namn är lätt genom att använda hårkorset.
    Eftersom jag inte får tillbaka programmet minns jag inte allt till 100%.

Jag har haft Navigon sedan de började, då hinner man få lite krångel. Problem med navigatorer har funkat för mig, support med apparna är ett skämt.

11. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Så har jag också gjort ibland. Albanien t.ex. har aldrig varit aktuellt, så då belastar jag inte utrymmet.

12. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Nja, Navigon Select kräver att du har köpt Navigon (innan den kom som betalapp på market/play) och har de licensnummer och Fresh-konton som krävs. Däremot stämmer det att den har legat lite efter vanliga Navigon vad gäller funktioner som t.ex. in-app köp.

13. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fick svar från Hannes idag. Iom att jag inte har gamla kontot i tel, och avreggat det hos Google är det kört. Inga mer köp.

Ok, jag laddade ner Select, stod gratis. Men, det är inte lika avancerat som mitt Nordics, eller om det var Europa.
    Hur kunde jag få ner Select trots att jag hade ett annat konto i tel? Dvs ett annat än när jag köpte Nordics. Kan licensfiler legat kvar trots att programmet var borta. Egentligen fanns kartor o rubbet kvar, men inte startprogrammet.
    Fresh hittade min filer, men det gick inte att ominstallera programmet. Förmodligen pga en adroidapp.
    Fan vad tokig jag blir, riktiga skojare på appmarknaden.

14. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det blev några mail till fram och tillbaka till Hannes på Navigon men han försökte i varje mail lösa mitt problem. Jag mailade på eftermiddagen i fredags, fick svar idag. Traffic Live är aktiverat i min app efter att jag ominstallerade själva appen. Jag är faktiskt positivt överraskad. Jag har ju som sagt aldrig behövt kontakta Navigon förr. Jag hade tidigare en Navigon-enhet innan appen kom och den fungerade alltid kanon.

Jag har bara läst att folk stångar sig blodiga mot Navigon men frågar man mig så baserar jag ju svaret på mina erfarenheter och nu när jag har en så kan jag inte klaga på supporten faktiskt.

Jag köpte Navigon Nordics på Market ungefär när det kom och sedan har jag köpt till kartor (direkt i appen alltså). Då blev det som en uppgradering till Navigon Europe eftersom att man bara kan köpa till Europa-kartor.
    När jag köpte så ingick Traffic live i appen. Det har senare blivit en tilläggstjänst.

Jag har köpt till Cockpit också eftersom att jag ville testa det men jag har ingen som helst användning av den funktionen och den är rätt fult designad också. Helt bortkastade pengar. ;-)

Last edited: 26 mar 2012
  15. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För mig är nu Navigon ett avslutat kapitel. Iaf i telefonen. Eftersom jag har alla kvitton, borde Navigon kunnat utverka ett nytt program av Google Market. Det kallar jag inte kundservice. Möjligt att Google är omöjliga att hantera.

16. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Har en fråga: Var i applikationen ser man vilken karta man har? dvs Q3 2011 osv..? kör med den senaste versionen (Europa)

17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det ser man inte i appen tyvärr.
    Öppna kartfilen med någon textredigerare så finns informationen där.
    Har du köpt till kartor så kan du se via NAVIGON Fresh vad som finns tillgängligt.

18. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Hur menar du då via textredigerare? T.ex astro? Det fungera inte med astro iaf

19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    På datorn alltså.

20. Pantern

Pantern Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som vet hur man kan få bilens hastighet att visa sig medan man kör navigation? Kör jag endast kartläge så visas hastighet längst upp, men vid navigation så visas enbart avstånd och beräknad ankomsttid.