Negativa listan. X10:an

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Fifyphone, 13 aug 2010.

1. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Fan vilket gnäll det är om att x10an är så dålig..

Om den ligger så j-vla dåligt i fickan varför köpte du den då?

Och hur kan du gnälla på att kameran är seg? Vill du ha en snabb och bra kamera köp en systemkamera då och sluta gnäll det är en mobiltelefon som har så många bra funktioner.

SE "pissar" inte på sina kunder, dem har inte lovat något med 2.1 som dem inte håller dem har till och med dragit in på tiden så 2.1 kommer tidigare än vad det skulle göra. Sluta nu snacka en massa x10 är underbar!

2. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8

Digitalzoom = tummen ner.
    Optiskzoom = tummen upp.

Sent from my Awesome X10i using Tapatalk

3. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Han Verkar vara en typisk "jag vill ha det bästa av allt ".
    2.1 kommer ju när det kommer :)

Vi kommer få det bästa snart!

4. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Den som väntar på något gött väntar aldrig...

5. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Men varför köpte du X10'an egentligen?

Om du nu var så het på 2.1 skulle du köpt nåt annat - klantigt av dig helt enkelt.

SE har hela tiden sagt att 2.1 ska komma till X10 detta år, först var det sagt Q4 men nu är det framflyttat till Q3. Tills dess har de 1.6 med sitt UX-gränsnitt. Väldigt tydlig info från SE om man läst en produktbeskrivning tycker jag.

X10'an var SE's första Android, klart att den in inte är perfekt från början då. Men till exempel varje basbandsversionsuppdatering har gjort den ytterligare bättre.

Men räkna inte med att alla buggar 'löses' med nästa 2.1 version heller. Det kommer att komma nya buggar med den då. Och så blir det ytterligare gnäll. Kolla bara på andra forum som har 2.1 eller mer - de har en jäkla massa problem ändå!

Och X10 är definitivt inte seg! Så pass mycket har jag fingrat på polarens Desire att jag kunnat konstatera det, och han också när han testat min X10. Däremot tycker jag Desire är ful som stryk! Av Androiderna är X10 klart snyggast! Men smaken är ju som baken... :teeth:

Om man upptäcker att samtalsljudnivån inte passar min hörsel är ju en sak, det går ju inte läsa sig till, men att inte fatta när 2.1 kommer att komma låter som att man får skylla sig själv.

Så sluta med 1.6 gnället.

6. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Det är inte jag som hakat upp på 1 av mina 4 punkter som jag tidigare nämnde som negativt.

Att den inte har 2.1 eller 2.2 är inte det värsta problemet. Det är helt klart skärmresponsen.
    Man ska inte behöva trycka mer än en gång för att den skall reagera på en mobil för nästan 5k. Man ska kunna skrolla mellan homescreens eller i webbläsaren utan att den hoppar in i program eller länkar istället osv.

Att den hade 1.6 visste jag innan köpet, men inte att uppdateringen ska komma så pass sent i år (nåja...när den nu kommer).

Något jag dock inte visste innan var att den inte har dualtouch.

Så min 5:e punkt blir att den saknar dualtouch.

Jag håller med om att designen är klockren!

7. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vaddå tummen upp respektive tummen ned? I vilket läge då? Gör man det på skärmen bara eller vad?

8. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Den har ingen optisk zoom, den har självklart digital zoom.

9. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    En kamera ska ha optiskzoom om det ska vara bra zoom.
    X10 har digitalzoom, vilket gör bilden mer pixlig ju mer du zoomar.

10. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det vet jag. Men X995 har perfekt zoom i videoläget också. Märkligt att inte X10:an fått samma sak.

11. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Av dina nu 5 gnällpunkter; 1.6, SE's uppdatering, skärmrespons, seg, mic på fel sida för vänsterhänt fru och dualtouch - så känns bara din upplevelse av skärmresponsen och segheten relevant. Övriga punkter har klart kommunicerats av SE, inklusive dualtouch, (förutom vänsterhänta frun.. den är svår att lösa :P ). Att du upplever den som seg och inte kan hantera den är ju tråkigt. Jag har inte alls samma upplevelse, tycker X10 funkar alldeles utmärkt vad gäller skärmresponsen. I en tidig testrecension från M3 skrevs om seg skärmrespons. I andra recensioner har man varit nöjd med skärmresponsen istället. Jag testade själv i butik - inga problem för mig, jag hanterar program och länkar utan besvär - så det blev ett köp jag inte ångrar.

Det är ju hårfint vad som upplevs som relevant kritik eller bara gnäll. Men om man ångrar sig är det ju bara att sälja och köpa nåt annat. Bättre det än att bara gnälla på nåt man ändå inte kan påverka eller hade kunnat kolla upp själv innan.

Och nu har jag förhoppningsvis gnällt färdigt på gnället för den här gången. ;)

Last edited: 17 aug 2010
  12. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag är inte direkt ensam om att ha problem med att den är seg/laggar. Samma med skärmresponsen.

Kollar man på blocket så ser man att andrahandsvärdet på X10:or är rejält under inköpspris så det blir ett rejält bakslag för de som vill bli av med sin X10.

Nu har jag inte några problem med att köpa en annan/ny telefon men önskar ändå att X10:an fungerade som den borde...

13. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    SÅ vad är andra handsvärdet på blocket? Priset sänks mer runt 20% direkt efter man tagit ut den ifrån affären. Så jag skulle inte sälja min för mindre än någonstans runt 3000-4000. Aldrig i livet. Priset beror också på skicket på själva mobilen.Men som jag sett så är det ett fåtal här som faktiskt klagar på det som du klagar på. Visst du är inte ensam, men jag ser samma personer som klagar på seghet och skärmresponsen.

X10 fungera precis som den skall, så jag förstår inte vad det är som inte gör det. Själv har jag inga problem med skärmen, eller hur det fungerar. Min är snabb. har faktiskt fått riktigt bra batteritid (igen. Hände när jag tog bort Juicedefender). Behöver inte klicka om när jag öppnar saker, möjligen om den har somnat och behövts låsas upp igen, så kan de vara lite seg. Men inte annars. Däremot märker jag att mitt Invisible Shield stör när tummen min bli lite för fuktig speciellt när man varit på toa och tvättat sig å sedan börjar leka med mobilen med fuktiga händer. Då tendera tummen att haka upp sig på själva skyddet. Har faktiskt allvarligt funderat på att ta bort det igen. För det fanns inte innan.

Edit: Kollade precis Blocket å måste säga, inte så värst många som säljer sin X10. Har sett mycket fler tidigare. Sedan tycker jag att de flesta som säljer dem inte säljer den till underpris. det är några som vill sälja snabbt som säljer den under 3000. Visst, de tjänar inget på den. För de kan få mycket mer.

Last edited: 17 aug 2010
  14. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag har kollat dagligen på blocket sedan ca 2mån tillbaks, det billigaste jag sett är en ny x10 i kartong oanvänd, olåst och utan abb för 1400kr. Jag bytte in min för 2500kr (3v gammal, var på service 1v) och det får jag vara nöjd med. Polarn köpte sin ny i kartong för 2500kr. På en beg x10 är ett rimligt pris 1500 - 2500kr, ny i kartong 2500kr-3500kr. Det är min bedömning... (högst personliga, men med fakta från blocket)
    Det var mycket som irriterade mig, men jag tar nu bara upp det som jag anser var katastrof, nämligen samtalskvalitén under samtal. Att volymen är låg var trist, men att högtalaren vid samtal knäppte, sprakade och ett konstant lågt brus är dåligt för en telefon som ska användas just till att ringa med. Efter de bytt högtalare och update var det precis likadant. Jag lät ett tiotal personer testa luren och de sade alla att det var riktigt dåligt. Dem man pratade med klagade främst på burkigt samtal och att ord föll bort.

Jag har även lyssnat och användt 4st andra x10:or, samtliga med exakt samma fel. 3 av de ägarna stör sig på det med, men hoppas på förbättringar.
    Medger att antalet x10 minskat på blocket senaste tiden, finns från ca 2000kr och uppåt. Kanske har nyköpen minskat!?

Sammanfattningsvis tyckte jag att telefon var ok som gadget, men inte som telefon.

15. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Ja, det är fler än vad man tror som har vänsterhänta fruar..
    .

16. Stratan

Stratan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Själv älskar jag min X10
    Om jag får göra en negativ lista så skulle jag skriva upp tangentbordet som följde med. Det fick mig bra nära att ångra mitt köp. Men efter ett besök på slideme och inköp av Smart Keybord för $3 eller vad det var så blev det fantastiskt bra.

Det finns väl ingen insatt person som kan påstå att SE komunicerat det där med singel touch bra? Fakta kring det släpptes ju på ett obeskyrt sätt via någon blog nån vecka innan release. Så kvar på negativa listan blir att det endast är singel touch. Det saknar jag som gillar roliga spel.

Skärmens uppdatering är inte nåt kul alls! För mig som är musiker finns det jätteroliga musikaliska program som blir helt fruktansvärt värdelösa med nuvarande respons.

Men där slutar min lista. Jag kan leva med de två punkterna. I övrigt är den vansinigt snygg och alldeles... alldeles... ...uuunderbar.

17. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag är inte ens fru! Jag är bara vänterhänt av födsel och ohejdad vana. Och till allmän förvåning så har jag inga som helst problem med min X10:a.
    Snarare tvärt om. Det här är den första telefon som jag tycker har tillfört något positivt i mitt liv och inte bara en massa måsten och problem.
    X10 är den första lur som jag tar med mig i fickan frivilligt. Den tillför något i mitt liv. Den till och med får mig att förstå något lite vad som är grunden av i Iphone.hypen.

18. LRI

LRI Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

alltså det där med dualtouch grejen har kommunicerats tillräckligt av den anledning att om man har haft ett intresse att veta om det är dualtouch eller inte så har det kommunicerats på SE officiella blog, för den vanliga svensson så har folk för det första ingen aning om vad ST DT eller MT är, och SE har inte marknadsfört X10 som DT eller MT. Så de enda som kan känna sig lurade på DT/MT är de som antog att telefonen skulle ha det utan att orka göra en enkel google sökning.

19. Pjuklarven

Pjuklarven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det där tycker jag inte alls är sant.
    Visst den har inte marknadsförts som att ha DT/MT men frågan ställdes upprepade gånger långt innan säljstart och man påstod sig då inte veta..
    Redan där tycker jag SE gör fel.
    Att inte känna till hårdvaran i sitt "flaggskepp" och kunna ge ett rakt svar är riktigt illa.
    Jag finner 2 möjliga orsaker till detta:
    Inkompetens. Att dom faktiskt inte vet, vilket både är skrämmande och märkligt då det är deras telefon.
    Ignorans. Dom vet mycket väl vad hårdvaran medger men tiger och hoppas att stormen ska lägga sig, vilket jag tycker är riktigt illa eftersom det visar på en brist på respekt mot oss som kunder.

Vilket av dessa två det rörde sig om vet ingen av oss och man behöver därför inte uttala sig om.

Men ingen som ens är någorlunda insatt skulle kunna påstå att SE varken skött det speciellt snyggt eller sjysst när dom teg ända till några dagar innan släppet.
    Och att sen bara uttala sig på en blogg tycker jag inte heller är speciellt lyckat.

Visst du må kanske inte hålla med mig men visst är det lite märkligt att det var helt omöjligt att få ett rakt svar innan det i princip var för sent?..

20. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var bara du som läste på dåligt. SE har aldrig hävdat att den ska ha multi touch. Jag köpte den första veckan och visste att den inte hade det. Kände att det inte spelade så stor roll hur man zoomar...