NEO först i Juli?

Diskussion i 'Xperia neo' startad av Bumblebee, 7 apr 2011.

1. Stafford

Stafford Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har svårt att tro att hårdvaran bara veckor innan planerad lansering fortfarande är på ett löpandeband i en fabrik! Den borde vara klar för länge sen.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

De sätts inte ihop på samma sätt då det inte är samma telefon, samma telefon kan sättas ihop i olika fabriker trots att de har samma komponenter. Det du skriver är inte relevant någonstans. Det behöver inte alls finnas förutsättningar att tillverka båda.

1. Låt oss säga att komponenterna finns men sammansättningen finns inte tillgänglig för båda då de faktiskt har stängt ner fabriker. Alltså inte samma förutsättning.

2. Alla komponenter finns inte pga tidigare naturkatastrof, då finns inte heller förutsättning.

http://phandroid.com/2011/03/17/in-...ricsson-expects-supply-chain-to-be-disrubted/

http://phandroid.com/2011/04/07/sony-ericsson-neo-delayed-due-to-supply-chain-disruption/

Finns även att läsa här:
    http://www.sonyericsson.com/cws/download/1/940/253/1300372195/Japan_earthquake.pdf

Stafford, produktionen pågår nog ganska kontinuerligt, en sådan stor jordbävning har nog påföljder även på de fabriker som inte stängde produktionen.
    Sony stängde väl ner 5/6 fabriker i Japan efter katastrofen, tror ni inte att något sådant hämmar produktionen så behöver ni hjälp.

3. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Neo har en front facing kamera, vilket är en komponent som arc inte har, arc var plannerad att komma innan Neo, och det kom en naturkatastrof mellan. Det är ju fullt tänkbart att Arc hann produceras i ett tillräcklig kvantitet, och att Neo satts i produktion och att sedan denna ohyggliga katastrof inträffat, och de har då inte fått tillräckligt med enheter av den för att lansera den. detta är vad jag tror har hänt, men jag har haft fel förr... :)

4. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jaja, då kommer väl neon inte förrän i Juli. Kommer aldrig orka vänta så länge så det får bli något annat för mig.

EDIT: Såg på Facebook att det är helt 100% nu med Juli. Då blir man tvungen att köpa en Desire S som är sämre än neo fast kostar mer än en O2X för att slippa köpa en 4 tums koloss. Suck.

Last edited: 9 apr 2011
  5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Intressant, undra om Sverige är den breda massan?

Då har de troligtvis inte hunnit producera tillräckligt många antal. På grund av en naturkatastrof, så simpelt är det.

Hade de velat tjäna pengar hade de väl bara sålt 1 modell i alla länder... Nej det stämmer ej. Men hur som helst, hade de velat dragit ut på Arc, som de inte har gjort, borde de väl inte släppa den i vissa länder...

Hoppas ni kan släppa spekulationerna nu.

6. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Det kanske är fallet med neon att den är försenad till Juli pga tsunamin och jordbävningen i Japan men du kan ju inte tro att tillverkarna släpper sina produkter så fort de är klara. Det finns ju ingen rimlig förklaring till varför toppmodellen alltid släpps först förutom att de vill tjäna mer pengar. Neo:n skulle egentligen släppas ungefär nu, två veckor efter arc så den hinner sälja mer innan denna mer prisvärde modellen släpps.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jösses,
    Det har ju kommit förklaringar till varför den blev försenad de två första veckorna också. Utöver det håller inte era påståenden, då skulle de hålla den längre i alla länder och inte bara i vissa. Men visst, fortsätt tro på alla era påhittade förklaringar. Köp något annat om ni klagar så mycket på SEs vad ni kallar det strategi. Shit happens så enkelt är det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Bara för att Big Mac har samma komponenter i växjö som Arvika, smakar de olika. Som en parallell så :)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

9. Droidsson_1

Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Man satsar naturligtvis första batcharna på flaggskeppet Arc och väljer att få ut den en masse innan man fortsätter med de lite billigare lurarna. Vinst per enhet är betydligt större på arc än neo. Vanlig affärsverksamhet alltså!

Det ryktas dessutom att teknikprylar i allmänhet kommer att försenas pga tsunamin/jordbävningen då Japan tillverkar över 30% av tillverkade halvledare.

10. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Precis det jag menar men alla här rånekar :P Kul att få lite medhåll.

Funderar på att köpa en SGS II nu när det inte finns någon vettig ny 3,7 tums lur och man är tvungen att köpa 4 tum plus kan man lika bra ta den fetaste, snabbaste och tunnaste av de :D Om neon inte är ute innan SGS II blir det en sån.

11. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

jag bryr mig i ärlighetens namn inte mig ett dugg om vilken telefon du köper. Men jag kan inte motstå att säga att du fortfarande har fel. Arc hade redan från början ett tidigare datum, alltså hann man få fram fler av den. Neo har lite andra komponenter, produktionen satte igång lite senare, alltså har man inte hunnit få fram tillräckligt många, rätt enkel matematik. Tror du att man använder tsunamin som ett svepskäl för att att släppa neon senare och på så sätt tappar de kunder som vill ha en mindre telefon? kan ju säga att man hellre konkurrerar med sig själv än andra, det är vanlig affärsverksamhet. Därav anledningen att marlboro äger hur måga olika cigarettmärken som helst.

12. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Orkar inte skriva här längre när man får kommenterar som denna. Det jag har sagt i denna tråd är två saker:

1. Det borde finnas ungefär samma kapacitet för att tillverka neo och arc efter jordbävningen. Enda vettiga anledningen till varför neon skjuts upp men inte arc bör vara att de han producera mer om det som jag skrev längre upp i tråden och du även skrev i detta inlägg. Vad är poängen att rätta mig med samma sak som jag har sagt?

2. Tillverkare brukar släppa flaggskeppet först för de tjänar mer pengar på de dyrare telefonerna. Du skrev ju t.o.m att arcen skulle släppas före neon redan från början. Exakt det jag har sagt. D.v.s om utvecklingen av neo och arc bli klara samtidigt producerar de arc först för att sälja den och tjäna mer pengar. Så jag menade det mer generellt än just för denna.

Stafford hade någon mer extrem variant av denna åsikt som ni verkar ha trott att jag också har.

Det jag tycker är konstigt är bara att arcen och play inte påverkas alls av detta. Man undrar ju lite hur stora lager de han producera för en världsomfattande lansering fast deras fabriker är helt utslagna i princip. För det är ju så det känns om man försenar en telefon 3 månader. Detta med tanke på hur sjukt stora mängder dessa fabriker faktiskt tillverkar på en dag när de väl är igång. iPhone tillverkas t.ex. i över 130k ex per dag. Nu tror jag inte att SE tillverkar riktigt lika många men även om de inte gör det så tar det väl inte jättelång tid att få ihop ett lager för release?

T.ex: Om det tar en månad från och med nu (när det gått en månad sedan tsunamin) att laga en fabrik och de tillverkar endast 10k telefoner per dag. Så har de ändå 200k+ telefoner efter en månad. Jag har ju ingen koll på hur fort de tillverkar, hur många de behöver för en release och hur illa skadade fabrikerna är men det KÄNNS som att SE har prioriterat produktionen av sina redan lanserade lurar för att de inte ska ta slut och det är därför som de skjuter fram den 3 månader. Det är mest tiden som jag reagerar på, 3 månader är en så oerhört lång tid när det gäller mobiltelefoner. Om tre månader kommer HTC Sensation, SGS 2, LG O3D och antagligen iPhone 5 vara lanserade och prispressade(förutom iPhone 5 då;)). Även LG O2X kommer antagligen kosta under 4000 kr då den redan är nere på 4400 kr. Denna telefonen kommer inte betraktas som mid-end utan snarare low-end. Vem vill ha den då? Ingen, inte jag iaf. Men nästa vecka hade den varit perfekt!

Last edited: 10 apr 2011
  13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vad grundar du 1 på egentligen? Hur kan samma kapacitet finnas om fabriker stänger? Nu vet jag inte exakt vilka fabriker som stängde men om Sony först stoppade produktionen på 10 st fabriker och sedan håller 6 st stängda så har det en stor påverkan på en produktion.
    Se ex Toyota som stängde 12 fabriker, tror du att de kan producera lika mycket i Mars som de kunde i Februari? Inte en chans.
    http://www.bloomberg.com/news/2011-...d-amid-earthquake-damage-power-shortages.html
    Eller: http://news.yahoo.com/s/nm/20110321/bs_nm/us_japan_sony
    Reuters har sagt att Sonys fabriker bland annat gjorde ICs och Blu-ray. Vet inte om SE produceras i Sonys fabriker.

Visst ur produktionsynpunkt så finns det nog rum för att öka kapaciteten för de fabriker som fortfarande har öppet men säkerligen inte samma kapacitet som de blev av med för att flera fabriker stängde.

2.
    Är det inte officiellt att den egentligen skulle släppas samtidigt som Arc:en? Holck har väl nämnt att det var mjukvaruproblem som gjorde så att den blev försenad de första veckorna.
    Oavsett om era extrema åsikter ska hålla i så förstörs de av att Neon redan har släppts i olika länder.

14. Droidsson_1

Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Vad jag menade var att man lägger över produktionen på Arc eftersom man vet att hårdvaran inte räcker till efter tsunamin! Detta drabbar då Neo!

SE köper in halvledare av externa företag i Japan, om dessa drabbats av tsunamin (vilket risken är extremt stor för) så tvingas SE dra ner produktionen kraftigt vilket de också meddelat.

Last edited: 10 apr 2011
  15. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Nej, inte så jag menar. Det jag menar är att de borde kunna tillverka lika många arc som neo efter det har hänt. Alltså inte i jämförelse med hur det var innan utan i jämförelse mellan modellerna.

16. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Tror det är precis som Gogubbe säger. SE kan bara tillverka X antal telefoner pga komponentbrist och då väljer de att prioritera arc. Simple as that

17. skrillex123

skrillex123 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Får väl bli nog en desire s, orkar verkligen inte vänta tills juli. måste han en nu!

Fast ändå neo är ju så grym för det priset. ångest.

18. kungensbror

kungensbror Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vet inte om jag litar på denna information, har inte sett en enda försäljningssida där det står annat än april.

19. mulhuvud

mulhuvud Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det blev en Iphone4.

Det blev en iphone4 lite dyr men den finns ju iaf. Orkar inte vänta tills juli på en då gammal telefon. Bra less på Se just nu.

20. edge

edge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Shit...Jag vill verkligen ha en Neo!
    Tror ni vi kan förvänta oss ett lägre pris om vi måste vänta ända tills juli?