Netflix gör skillnad på Chromecast och inbyggt Google Cast-stöd i en tv

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av N6290, 23 mar 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Jag upptäckte något mycket störande när jag hälsade på en vän nyligen. Något som kan sabba hela idén med Chromecast/Google Cast.

    Om jag betalar för Netflix eller någon annan tjänst, och besöker en vän, så förväntar jag mig såklart att kunna streama vad jag vill till vännens tv. Mitt konto, mitt val. Det är också möjligt, jag streamar ofta Netflix när jag besöker mina vänner till deras Chromecast.

    Vad som hände nyligen var att en vän istället hade en smart-tv med inbyggt Google Cast-stöd. Dvs i huvudsak samma grej som Chromecast, men det kan skilja på vissa sätt har jag snappat upp. Vad händer då när jag försöker streama från MITT Netflix-konto, till vännens Google Cast-tv? Jo det går inte. Vännen har också Netflix i sin familj, och i smart-tvn:s Netflix-app är deras konto inloggat. När jag streamar från min telefon tar denna Netflix-app i tv:n över och det dyker upp en meny där man ska "välja vem som vill streama" - på tv:n syns en bild på alla användare i deras familj. Jag själv finns ju inte med.

    Nu glömde jag i och för sig att testa att välja någon av användarna som listas och sedan försöka streama från min telefon igen, men jag misstänker att det inte skulle ha funkat. Det var nämligen så att vi tidigare hade kollat på annat Netflix-innehåll direkt i smart-tvn:s inbyggda app, så det fanns ingen vettig anledning att tvinga oss att välja användare. Menyn att välja en användare tolkade jag snarare som ett felmeddelande, typ "bara dessa personer får casta Netflix till denna tv". Annars skulle den väl direkt ha spelat upp mitt innehåll, varför fråga om användare då?
    Har jag rätt i denna begränsning, kan någon med en sådan tv testa och bekräfta? (Det kanske är en Android TV, jag är inte helt säker. Finns det smart-tv:s med Google Cast som inte samtidigt är en Android TV tro?).

    Om jag har rätt är det givetvis ett enormt problem. Jag hoppas att det bara råkar vara en dålig implementering som finns i just Netflix eller i denna tv, dvs någon slags bugg som gör att den inbyggda Netflix-appen tar över fast att den inte ska.

    Om jag besöker någon jag känner, ska jag inte kunna casta vad jag vill hemma hos den personen? Ska deras tv bara kunna spela upp innehåll från deras egna online-konton? Det skulle vara som regionlåsning på dvd-spelare fast långt mycket värre. Nu löste vi det genom att vännen också hade ett Netflix-konto plus att hon faktiskt hade en riktig Chromecast som vi kopplade in i samma tv. Men om hon inte hade haft Netflix, om jag skulle spelat upp från mitt konto som jag betalar för, skulle det inte vara tillåtet enligt den som byggt denna lösning?

    Har fler märkt något liknande? Och har andra tjänster än Netflix samma problem?
    I min enfald trodde jag dessutom att Cast-funktionen och de inbyggda s.k. "smart"-apparna var hela olika saker, dvs saknade koppling. Tydligen fel. Ännu en anledning till att aldrig köpa en smart-tv eller en Android TV, då man uppenbarligen får sämre funktionalitet.
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 377
    Mottagna gillanden:
    2 819
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tar alltid med mig en Chromecast om jag ska besöka någon och det finns risk att kolla på tv.

    Likaså på hotell tar jag med egen Chromecast.

    Men förstår problemet med "smart-tv".
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är det inte helt enkelt så att man via appen i TV:n är inloggad på sitt konto om man använt det och måste logga ut för att någon annan ska kunna logga in. Fråga mig dock inte var man hittar "logga ut"... ;)
    (Har aldrig kört med den inbyggda app som i och för sig finns i min TV, så jag vet inte hur det ser ut där.)